دوره جدید در ایران از نگاه رسانه لبنانی

  4000513044 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه لبنانی الاخبار در مقاله جدید خود به بررسی وضعیت پیش روی ایران به ویژه در زمینه اقتصادی پس از آغاز ماموریت رسمی آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید کشورمان پرداخت.

دوره جدید در ایران از نگاه رسانه لبنانی

به گزارش الف، روزنامه لبنانی الاخبار که از جمله رسانه‌هایی بود که  به پوشش اخبار مربوط به مراسم تنفیذ  آیت الله سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور منتخب ایران پرداخت در مقاله ای نوشت، سید ابراهیم رئیسی  در مراسم تحلیف خود با حضور آیت الله سید «علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب  اسلامی ایران رسما وظایف خود را در مرحله تقابل و چالش‌های داخلی و خارجی تحت نظارت رهبری بر عهده گرفت .

این رسانه لبنانی افزود، انتظار می‌رود که رئیس جمهور منتخب ایران اقتصاد مقاومتی را مبنای کار خود قرار دهد و همچنین به احتمال زیاد تامین امنیت کشور بر اساس قدرت بازدارندگی نیز ضمن اولویت های مهم وی قرار خواهد گرفت.  البته مراسم اصلی تحلیف سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه در مجلس نمایندگان برگزار می‌شود و وی حداکثر دو هفته فرصت دارد تا اسامی وزرای خود را اعلام کرده و برای گرفتن رای اعتماد مجلس آنها را معرفی کند.  

الاخبار در ادامه نوشت، اما رئیس جمهور جدید ایران وظایف خود را در حالی برعهده می‌گیرد که این کشور پس از پیروزی انقلاب با یکی از سخت ترین و حساس‌ترین شرایط خود مواجه است.   اقتصاد جمهوری اسلامی ایران که نقطه عطف توجهات دولت آیت الله رئیسی به شمار می رود امروز با تورم بیش از ۵۰ درصد و کاهش رشد اقتصادی شرایط بدی را تجربه می کند و وخامت اوضاع اقتصادی این کشور در سالهای اخیر به ویژه در میان اقشار کم درآمد موجب نارضایتی مردم شده است. 

به گزارش الاخبار، از این رو رئیس جمهور منتخب ایران در اظهارات خود در مراسم تنفید تاکید کرد که ملت ایران با شرکت در انتخابات می‌خواستند وضعیت فعلی را تغییر دهند و شرایط زندگی شهروندان خوب نیست .  آیت الله رئیسی همچنین با تاکید بر لزوم یافتن راه حلی برای بحران ها و مشکلات اقتصادی تاکید کرد که علاوه بر آسیب به وضعیت زندگی اعتماد شهروندان نیز در این شرایط به دولت آسیب می بیند.

این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت که آیت‌الله رئیسی تاکید کرده است، دولت وی بر اساس دیدگاه های رهبری برای تغییر شرایط تلاش خواهد کرد. رئیس جمهور ایران با تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی امیدوار است که نارضایتی عمومی را کاهش داده و فاصله میان مردم و دولت را از بین ببرد. با این حال او در این زمینه با موانع عمده‌ای مواجه است که مهمترین آنها عبارتند از کمبود منابع مالی دولت و ادامه فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم های آمریکا. بنابراین سید ابراهیم رئیسی متعهد شده برای رفع تحریم‌ها علیه ایران تلاش خواهد کرد اما پرونده های اقتصادی داخلی را به تحریم ها مرتبط نمی کند.

الاخبار در ادامه گزارش داد که اما دولت سید ابراهیم رئیسی در سطح روابط خارجی نیز با وضعیت دشواری روبرو است؛ به ویژه این که پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هنوز حل نشده و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و شمار زیادی از نیروهای سیاسی این کشور معتقدند که تجربه توافق هسته‌ای با غرب شکست خورده است.  

بر اساس این مقاله در سایه فضای بدبینانه و عدم وجود اعتماد میان تهران و واشنگتن بعید به نظر  می رسد   که بن بست به وجود آمده در مذاکرات وین به پایان رسیده و تغییری در روابط ایران و آمریکا ایجاد شود. همچنین  به احتمال زیاد تنش میان تهران و کشورهای غربی و ایالات متحده بیشتر خواهد شد؛ به ویژه پس از اینکه آمریکا در کنار رژیم صهیونیستی و انگلیس ایران را به دست داشتن در حمله به نفتکش اسرائیلی متهم کردند.

در ادامه مقاله الاخبار آمده است، به طور کلی می توان گفت که با روی کار آمدن سید ابراهیم رئیسی در دولت ایران  دوره جدیدی در این کشور آغاز می‌شود که یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های آن نزدیک بودن مواضع دولت به دستورات مقام معظم رهبری است و شاید بارزترین شاخص در این میانه جمله‌ای باشد که آیت الله رئیسی در مراسم تنفیذ خود گفت، مبنی بر اینکه «ما هر جا از توصیه‌های مقام معظم رهبری و خط انقلاب غفلت کردیم درگیر مشکلاتی شدیم.»

این رسانه عربی خاطرنشان کرد،  از این نظر می‌توان انتظار داشت که دوره جدید در ایران بر خلاف دوره قبل شاهد هماهنگی بیشتری میان عرصه میدانی و دیپلماسی باشد و همچنین انتظار می رود که این کشور به سمت اقتصاد مولد و مقاومتی بر اساس دور شدن از روابط با غرب در سطح داخلی و نزدیک شدن به روسیه و چین حرکت کند و جهت گیری‌های امنیتی آن مبتنی بر قدرت بازدارندگی پایدار و محکم باشد .