اولیانوف: غرب با ابتکارهای روسیه برای عدم استقرار سلاح در فضا مخالفت می‌کند

  4000513007

یک دیپلمات ارشد روسیه از رویکرد غرب در تسلیحاتی کردن فضا انتقاد کرد و گفت، بلوک غرب با بهانه گیری با ابتکار‌های روسیه مخالفت می‌کند.

اولیانوف: غرب با ابتکارهای روسیه برای عدم استقرار سلاح در فضا مخالفت می‌کند

به گزارش فارس، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در شهر وین در اتریش عصر سه شنبه به وقت تهران از رویکرد غرب در زمینه نظامی سازی فضا انتقاد کرد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توییتی در این زمینه نوشت: «غرب ابتکارات روسیه با هدف جلوگیری از استقرار سلاح در فضا را به بهانه عدم موافقت با تعریف "تسلیحات در فضا" رد می‌کند. پس چکار باید کرد؟ هیچ تعریف موافقی از تروریسم وجود ندارد، اما این مانعی برای مبارزه مشترک با آن نیست.»

«میخائیل گورباچوف»، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوری نیز دوشنبه گفت که توافق‌ها میان قدرت‌ها برای کاهش سلاح‌های اتمی بایستی انواع جدید سلاح‌ها را نیز شامل شود. 

گورباچوف خواستار آن شد که از طریق این اقدام، هیچ کشوری بر کشور دیگر برتری نظامی قابل ملاحظه‌ای به دست نیاورد. 

گورباچوف گفت: «اجازه بدهید یکی دیگر از بندهای بیانیه مشترک شوروی-آمریکا که در نشست سال ۱۹۸۵ در ژنو پذیرفته شد را یادآوری کنم: این بند می‌گوید طرف‌ها به دنبال کسب برتری نظامی نخواهند بود.»

وی اضافه کرد: «این مسئله امروز، بسیار مرتبط است. تصور کنید که دنیا طی ده یا ۱۵ سال آینده از شر سلاح‌های هسته‌ای خلاص شود. کدام سلاح‌ها باقی می‌مانند؟ انبوهی از سلاح‌های متعارف از جمله جدیدترین سلاح‌ها که قدرتشان با سلاح‌های کشتار جمعی برابری می‌کند.»

چندی قبل یک ژنرال نیروی فضایی آمریکا از تهدید روسیه و چین علیه ماهواره‌های ایالات متحده در فضا  و مختل کردن آن‌ها خبر داد.

ژنرال «جان ویلیام ریموند» فرمانده عملیات فضایی آمریکا در گفت‌و‌گو با نشریه «واشنگتن پست» مدعی شد: «چین و روسیه سلاح‌هایی ساخته‌اند که می‌تواند ماهواره‌ها را مختل کند، این سلاح‌ها قادرند از زمین، فضا یا عملیات سایبری ماهواره‌های ما را مختل کند.»

این ژنرال آمریکایی افزود: «به نظر ما که اگرچه این یک حوزه جنگی است، اما هدف ما این نیست درگیری ایجاد کنیم که در فضا آغاز یا گسترش یابد. هدف ما جلوگیری از این اتفاق است. ما نمی‌خواهیم وارد درگیری شویم که در فضا آغاز یا گسترش یابد.»

این اولین بار نیست که آمریکا به روسیه  و چین درباره نظامی‌گری در فضا اتهام‌زنی می‌کند. چندی قبل  واشنگتن، مسکو را به آزمایش سلاح ضد ماهواره در فضا متهم کرد. مقام‌های مختلف روسیه ضمن رد اتهام‌زنی‌های آمریکا گفتند، این واشنگتن است که  فضا را به عنوان یک عرصه نظامی تلقی می‌کند.