فقط‌ برو‌!

  4000512049 ۶۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

روز گذشته در آخرین ساعات کاری دولت دوازدهم، نشست مدیران ارشد دولت تدبیر و امید با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و اعضای کابینه و برخی مدیران برگزار شد. در این نشست علاوه بر روحانی، دیگر مسؤولان دولتی نیز به سخنرانی پرداختند و جلسه به تعریف و تمجید از دولت و دستاوردهای خیالی آن گذشت.

فقط‌ برو‌!

نشست خداحافظی مدیران ارشد دولت روحانی روز گذشته برگزار شد روحانی از تحقق وعده‌های 100روزه‌اش گفت جهانگیری برجام را بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماسی معاصر دانست نوبخت 8 سال گذشته را صفحه‌ای درخشان تلقی کرد ربیعی از ثبت آثار به‌یاد‌ماندنی در تاریخ ایران توسط دولت روحانی گفت صالحی برای روحانی شعر خواند و زنگنه از مظلومیت دولت روحانی گفت اعضای هیأت دولت نیز در تقدیرنامه‌ای خدمت در کنار روحانی را سند افتخار خود دانستند

به گزارش «وطن‌امروز»، حال که قطار دولت دوازدهم به ایستگاه پایانی خود رسیده و موعد تحویل قوه مجریه به رئیس‌جمهوری بعد فرارسیده، کارنامه عملکرد دولت نشان از این دارد که در بسیاری از مسائل، کشور با بحران‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است و مردم با مشکلات عدیده‌ اقتصادی و معیشتی دست به گریبانند. شکاف میان مردم و مسؤولان دولتی و عدم فهم صحیح دولت از سلایق و خواسته‌های مردم همواره یکی از انتقاداتی بود که از جانب منتقدان مطرح می‌شد. در تکمیل این شکاف، روز گذشته نمایش خودگویی و خودخندی مقامات دولتی درباره‌ دستاوردهای(!) 8‌سال گذشته‌ و تقدیر از خود در دورهمی پایانی‌شان در واپسین روز دولت و حرف‌های عجیب به دور از واقعیت موجود کشور، باعث تعجب بسیاری شد. 

روحانی در این نشست با اشاره به اینکه در روزهای آغازین دولت یازدهم امید در کشور موج می‌زد، گفت: تدبیر در سایه امید آسان‌تر از تدبیر در تحریم، جنگ و سختی‌هاست. امید آن زمان را در بازار ایران و افکار عمومی جهان مشاهده می‌کردیم. 

رئیس‌جمهور که در گذشته وعده‌ 100روزه‌ خود را انکار کرده و گفته بود «من کی گفتم ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم؟» با اشاره به برنامه 100 روزه خود در آغاز دولت مثل احیای دریاچه ارومیه و سلامت مردم، تصمیمات برای غرب کشور و آذربایجان گفت: شما مصوبات و لوایح دولت را ببینید، تلاش دولت را در حوزه‌های داخلی و تلاش برای تعامل با دنیا را می‌بینید. 

رئیس دولت در حالی که توهین‌های بی‌سابقه خود و دولتش به منتقدان همچنان به فراموشی سپرده نشده، بیان کرد: با چنگ انداختن به صورت هم، با هتاکی و تخریب یکدیگر، نمی‌توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم. باید به این نتیجه برسیم که دوران تندروی به پایان رسیده است. راه اعتدال است. در طول این 8 سال جناح‌های مختلف به آینده امیدوار بودند. 

روحانی تصریح کرد: من به ملت ایران عرض می‌کنم کشور باید توسعه پیدا کند، باید کشوری الگو برای جهان باشد. یکی از راه‌های اصلی‌اش تعامل سازنده با همسایگان و جهان است. چطور ما توانستیم 7 قطعنامه خطرناک را از سر ملت برداریم؟ کار ساده‌ای نبود. من می‌دانم کار وزیر امور خارجه و دستگاه دیپلماسی ما چقدر دشوار بود. 

وی همچنین اظهار کرد: هیچ‌کس در تعامل با کشورهای جهان به 100 نمی‌رسد. دنبال 100 هست اما به آن نمی‌رسد. امروز راه‌حل معضلات ما تعامل سازنده با جهان است. مقام معظم رهبری در ابتدای دولت گفتند تعامل وسیع و سازنده و گسترده با جهان. 

روحانی در پاسخ به منتقدان سیاست خارجی دولت گفت: اینکه می‌گویند برجام خوب نیست را واگذار می‌کنیم به آثار برجام. 

رئیس‌جمهور با آنکه طی 8 سال اخیر تمام سیاست‌های داخلی کشور را به موضوع توافق با غرب و تنش‌زدایی با کشورهای اروپایی و آمریکا گره ‌زده بود، در دفاع از برجام تاکید کرد: طبیعی است وقتی ما با کشوری تفاهم کرده و قراردادی می‌بندیم، این توافق دائمی نیست. ما توافق دائمی در تاریخ نداریم. ما باید ببینیم اصل پیمان را در آن زمان انجام می‌دادیم بهتر بود یا انجام نمی‌دادیم. ما کار دیگری نمی‌توانستیم انجام دهیم. 

وی سپس ادعا کرد: تندروهای آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه پس از مشاهده‌ پیشرفت‌های ایران به تبع برجام، منطقه غرب آسیا را با به وجود آوردن داعش به هم ریختند. 

روحانی در ادامه درباره دلیل خروج ایالات متحده از برجام گفت: اسراری را اسرائیلی‌ها دزدیدند و پیش ترامپ بردند و ترامپ هم از توافق خارج شد. راست و دروغ آن اسناد هم گذشت. ترامپ و تندروهای آمریکا هم که همیشه مخالف برجام بودند و این توافق بالاخره شکسته شد. در ادامه جنگی رخ داد و دشمن بر سر مردم ما بمب ریخت. 

رئیس‌جمهور خطاب به منتقدان گفت: در این شرایط عده‌ای می‌گفتند دولت کجاست؟ به جای آنکه به کسی که بر سر مردم بمب می‌ریزد فحش دهند، به کسانی حمله شد که دنبال حراست از کشور بودند. این هم توطئه دشمن بود و رسانه‌های ما حریف رسانه‌های صهیونیست نشدند. 

پس از سخنان روحانی، دیگر مسؤولان دولتی نیز به ایراد سخنانی درباره‌ دستاوردهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم پرداختند. 

اسحاق جهانگیری در جلسه روز گذشته با اشاره به سوابق مختلف حسن روحانی در جمهوری اسلامی اظهار کرد: آقای روحانی قبل از دوران ریاست‌جمهوری گنجینه اسرار کشور بودند و در دوران ریاست‌جمهوری هم کشور را از شرایط سخت عبور دادند. من به سهم خود از رئیس‌جمهور تشکر کرده و خسته نباشید می‌گویم و مطمئنم روزی قدر کار رئیس‌جمهور برملا می‌شود. 

وی با اشاره به شرایط کشور در سال ۱۳۹۲ خاطرنشان کرد: اشکال ما این است که زود فراموش می‌کنیم در آن مقطع تحریم‌های شورای امنیت و آمریکا وجود داشت، در رکود تورمی بودیم و از نظر سیاسی هم اوج اختلافات داخلی را در میان نهادهای رسمی و حکومتی داشتیم، به گونه‌ای که رئیس‌جمهور علیه رئیس مجلس شورای اسلامی نوار پخش می‌کرد. 

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: برجام در دی ۹۴ به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماسی تاریخ معاصر ایران امضا شد. 

جهانگیری در ادامه درباره خرابکاری‌های آمریکا و اسرائیل درباره فروش نفت گفت: ترامپ ایستاد و نگذاشت یک بشکه نفت فروخته شود و به ۱۲ نفتکش ما آسیب‌ زده و منفجر کردند. اسرائیل آدم می‌فرستاد داخل نفتکش ما و آن را منفجر می‌کرد. 

وی در آخر گفت: فرصت خوبی در اختیار دولت بعدی است. از هماهنگی قوا و حمایت نهادهای حاکمیتی می‌توان برای حل مشکلات استفاده کرد اما اگر بموقع از فرصت‌ها استفاده نشود، آنها می‌توانند به تهدید تبدیل شوند. 

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در این نشست با بیان اینکه شرایط کشور به خاطر تحمیل جنگ اقتصادی و شیوع کرونا، شرایط بسیار سخت و دشواری بود، گفت: دولت دوازدهم به‌رغم وجود همه سختی‌ها و مشکلات، همه تلاش خود را انجام داد که تولید و روند توسعه کشور متوقف نشود و مردم مشکلات کمتری را در زندگی و معیشت خود متحمل شوند. 

همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست مذکور با برشمردن دستاوردهای دولت گفت: ما در دهه‌های گذشته، ‌این تجربه را کسب کردیم که از راه افراط و تفریط نمی‌شود کشور را اداره کرد. دولت برآمده از ایده اعتدال به قدری به این ایده معتقد بود که رئیس‌جمهور در طول این مدت از مدیرانی با گرایش‌های مختلف در دولت بهره برد و از آنان دعوت به کار کرد و در تمام 8 سال گذشته کوشید از جاده اعتدال منحرف نشود. 

وی با بیان اینکه دولت اعتدالی با تدبیر و امید، در دوره 8 سال فعالیت خود بسیاری از اقدامات را سامان داد اظهار کرد: هر چند به علت موانع داخلی و خارجی نتوانست در برخی موارد موفق شود. دولت در این 8 سال‌، آثار قابل توجه و به یادماندنی در تاریخ ایران به جا گذاشت و ثبت کرد؛ موفقیت‌هایی که بخوبی دیده نشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه قضاوت درباره دولت‌های یازدهم و دوازدهم، بدون دیدن «عوامل خارجی و موانع داخلی» و ارزیابی عملکردش، بدون تقسیم این مدت به ۲ دوره زمانی، تبیینی منصفانه و درست نخواهد بود، اظهار کرد: دولت با این تحلیل که کشور نیازمند توسعه است و در سایه پیشرفت و توسعه و بزرگ شدن اقتصاد امکان تحرک‌های اجتماعی فراهم می‌شود، برنامه‌های خود را در سایه ۳ جهت رشد و توسعه، گسترش عدالت و فقرزدایی در نظر گرفت. علی ربیعی همچنین در پایان در سخنانی مطایبه‌آمیز(!) با بیان اینکه ظاهرا هنوز هم تحریم از نظر صداوسیما واقعیت ندارد و در برنامه‌های اقتصادی که می‌سازد،‌ هیچ اثری از تحریم دیده نمی‌شود، اظهار کرد: صداوسیما همچنان به دولت‌های یازدهم و دوازدهم بپردازد و نقدش کند تا بگذارد دولت سیزدهم در آرامش به کارها برسد. 
بیژن زنگنه، وزیر نفت درباره مظلومیت دولت گفت: من از سال ۶۷ وزیر بودم اما هیچ دولتی را مظلوم‌تر از دولت تدبیر و امید نمی‌دانم. اداره کشور با وجود تحریم‌ها کاری کارستان بود. قابل انکار نیست که مدیریت ما جهان‌ سومی است اما عملکرد دولت درست بود. 

وزیر نفت خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت دوازدهم این تعبیر را داشتم که دوره ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم، دوره سختی است اما فکر نمی‌کردم آنقدر سخت باشد؛ خداوند را سپاسگزارم که این دوره را با شرافت به پایان رساندیم. 

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی از دیگر سخنرانان این نشست گفت: هیچ‌یک از دولت‌های جمهوری اسلامی ایران با این حجم از بلایا رو‌به‌رو نبوده است. 
وی همچنین گفت: اینجانب به عنوان یکی از دست‌اندرکاران گواهی می‌دهم در پرتو تدابیر اتخاذ شده توسط نظام اسلامی و تدابیر دولت شرایط‌مان از سال ۹۲ بسیار متفاوت است و صنعت هسته‌ای ما در مسیر رشد روزافزون گام برمی‌دارد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی خطاب به منتقدان دولت گفت: اینجانب افزون بر این اجازه می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که بعضی عزیزان شرایط سخت این دولت را درک نکردند و بر خلاف توصیه‌های مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت اتحاد و انسجام اسلامی و همدلی و هم‌افزایی ملی از مرزهای نقد مشفقانه و انتقاد منصفانه عبور کردند. 

بازی در زمین صهیونیست‌ها

سخنان عجیب و هزینه‌زای حسن روحانی درباره سرقت اسناد هسته‌ای که خلاف امنیت ملی کشور و بازی در زمین صهیونیست‌‌ها محسوب می‌‌شود غیرقابل قبول‌ترین بخش از اظهارات رئیس دولت را به خود اختصاص داد؛ سخنانی که می‌‌تواند دارای تبعاتی برای کشور در مرجعیت‌بخشی به ادعاهای کذب صهیونیست‌ها در پرونده‌سازی هسته‌ای علیه ایران به همراه داشته باشد. 
پس از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی سال 97 در یک نمایش زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه این رژیم سندهای متعددی را از داخل ایران به دست آورده و ادعا کرد کشورمان در صدد دستیابی به بمب اتم است، حسن روحانی که منتقدان برجامی را همنوا با اسرائیل و سعودی می‌خواند، در یک همنوایی آشکار با صهیونیست‌ها در بخشی از صحبت‌‌هایش گفت: «اسراری را اسرائیلی‌ها دزدیدند و پیش ترامپ بردند و ترامپ هم از توافق خارج شد. راست و دروغ آن اسناد هم گذشت». این اظهارات تلویحا مهر تاییدی بر ادعاهای هسته‌ای ایران‌هراسانه رژیم صهیونیستی است. 
اتخاذ چنین موضعی از جانب مقام رسمی کشور آن هم در سطح رئیس‌جمهور در تایید مواضع طرف اسرائیلی و آمریکایی از این به بعد در حکم مرجعیت‌بخشی به هر گونه ادعای کذب صهیونیست‌ها عمل خواهد کرد. رسمیت‌بخشی به سرقت اسناد هسته‌ای توسط اسرائیلی‌‌ها از داخل ایران توسط روحانی با یک مغالطه دیگر از سوی رئیس دولت است مبنی بر اینکه این سرقت منجر به خروج آمریکا از برجام شده است. 

این ادعای روحانی که اسراری را اسرائیلی‌ها دزدیدند و پیش ترامپ بردند که باعث شد آمریکا از توافق خارج شود در حالی است که خروج از توافق هسته‌ای از اصلی‌ترین شعارها و برنامه‌های کمپین انتخاباتی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 بود. 

چنین سخنی را می‌‌توان در خوشبینانه‌‌ترین حالت، اوج مسؤولیت‌ناپذیری شخص دوم کشور دانست که بیش از ۳ دهه سابقه‌‌ فعالیت در عالی‌ترین سطوح امنیتی کشور را در کارنامه خود دارد. طرف آمریکایی و صهیونیستی می‌‌تواند با مصادره این سخنان، مهر تاییدی بر ادعاهای خصمانه‌‌ خود بزند و با فشارهای جهانی بیشتر، دست دولت و حکمرانان آتی ایران را در بازیگری در سطح جهانی ببندد. همچنین اعتباربخشی به ادعاهای رژیم صهیونیستی باعث می‌شود جامعه جهانی به ادعاهای نادرست این رژیم در قبال ایران کمتر به دیده‌‌ تردید بنگرد. 
هزینه‌‌های اعمال و مواضع دولت فعلی و شخص رئیس‌جمهور برای کشور تا واپسین لحظات تصدی مسؤولیت این دولت ادامه داشت و به نظر می‌رسد تبعاتش گریبان دولتمردان آینده را نیز خواهد گرفت. حال که عمر دولت فعلی به سر آمد، با توجه به سخنان روز گذشته رئیس دولت باید پرسید: چه کسی در راستای منافع اسرائیل حرکت کرد و مواضعش با آنان همراستا بود؟