کرونا در کشور رکورد زد/ واکنش حسین شریعتمداری به مخالفین طرح صیانت/ توضیحات واعظی درباره تاخیر روحانی در دیدار با رهبری/ پیش‌بینی عنابستانی درباره فیلترنشدن اینستاگرام

  4000511077 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

کرونا در کشور رکورد زد/ واکنش حسین شریعتمداری به مخالفین طرح صیانت/ توضیحات واعظی درباره تاخیر روحانی در دیدار با رهبری/ پیش‌بینی عنابستانی درباره فیلترنشدن اینستاگرام

کرونا در کشور رکورد زد

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۰ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۴۹۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۷۹۵ هزار و ۶۸۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳ میلیون و ۸۱ هزار و ۱۷۴ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۳۱۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۹۴۰ هزار و ۷۰۸ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۱۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۱ هزار و ۴۰۷ نفر رسید.

۱.۱ میلیون دوز بسته جدید واکسن چینی وارد کشور شد

به گزارش مهر، رضا زبیب دستیار وزیر امور خارجه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: بر اساس برنامه، ۱.۱ میلیون دوز از بسته ۲ واکسن چینی وارد شد. اخبار ورود واکسن را به دلیل نگرانی مردم از کمبود واکسن توئیت می‌کردم.

وی تاکید کرد: از یک ماه پیش که نوشتم مسیر واردات هموار شده، حدود ۱۱ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است. لذا سن واکسیناسیون مرتب در حال کاهش است.

وی با بیان اینکه واردات با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت منظم ادامه دارد، آورده است: پیش بینی بسیار خوبی برای تأمین واکسن شده که امیدوارم بدون حادثه غیرمترقبه عملی بشود.

بیشتر بخوانید:

حریرچی: نخستین کشوری بودیم که به طور وسیع، درگیر کرونا شدیم  

بیشتر فوت‌شدگان کرونایی چه افرادی بودند؟

***

نیروی پنهان اجتماعی در انتخابات تخلیه نشد

تقی آزادارمکی جامعه‌شناس به آرمان ملی گفت: «مسائل پنهان در جامعه ایران می‌توانست در مقابل یک انتخابات که صداهای مختلف را بروز و ظهور می‌دهد، آشکار شود. در چنین شرایطی نیروهای پنهان اجتماعی که وجود داشت در فضای انتخابات امکان تخلیه‌شدن پیدا می‌کرد و تخلیه می‌شد. این در حالی است که اجازه تخلیه نیروی پنهان اجتماعی در انتخابات داده نشد؛ چون اجازه تخلیه داده نشد امروز به‌صورت انفجاری بیرون می‌زند...

اگر اجازه داده می‌شد نیروهای اجتماعی متعارض در فضای انتخاباتی یکدیگر را نقد کنند، تخلیه اجتماعی صورت می‌گرفت و دولت جدید حداقل در کوتاه‌مدت با خیالی آسوده‌تر می‌توانست به اهداف خود دست پیدا کند. هنگامی که این اتفاق رخ نداد نیروهای پنهان اجتماعی امروز در حال بروز دادن خود هستند. این وضعیت در آغاز به‌کار دولت آقای رئیسی نیز وجود خواهد داشت و ما در آینده نیز با تجمعاتی مواجه خواهیم بود...

آقای رئیسی دارای ادبیات افراطی نیست و تاکنون هیچ اظهار‌نظر تندی نکرده است و احتمالأ در آینده نیز نخواهد کرد. در چنین شرایطی جامعه باید صبر داشته باشد.»

***

پیشنهاد حسین شریعتمداری به مخالفین طرح صیانت

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان درباره برخی از اظهارنظرکنندگان درباره طرح صیانت نوشت: «در این طیف مجموعه‌ای از نیروهای انقلاب و توده‌های مردم حضور دارند که در همه فراز و نشیب‌ها پا به پای انقلاب حرکت کرده‌اند و نه فقط در فرازها به راهی که برگزیده‌اند، بالیده‌اند بلکه در روزهای بد حادثه نیز هرگز صحنه را ترک نکرده و پای از میدان پس نکشیده‌اند. طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» در این طیف نیز با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی رو‌به‌روست...

در این طیف، موافقان طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» بر ضرورت مدیریت این فضا تاکید دارند و به نمونه‌های غیرقابل تردید فراوانی از خسارت‌های جدی که یله و رها بودن این فضا درپی داشته و دارد استناد می‌کنند و مخالفان - باز هم در همین طیف- سخن از اشکالاتی به میان می‌آورند که به نظر آنان می‌تواند به کسب و کار مردم، مخصوصاً در شرایط کرونایی آسیب برساند و جریان تبادل اطلاعات را با دشواری رو‌به‌رو کند.

برخی از ایرادها ناشی از اطلاعات غلطی است که درباره این طرح - مخصوصاً از سوی دو طیف مورد اشاره - مطرح شده است و برخی نیز به کوتاهی ارائه‌کنندگان طرح در توضیح و تشریح ابعاد آن باز می‌گردد. مخالفان از فیلتر شدن اینترنت و برخی پلتفرم‌ها ابراز نگرانی می‌کنند و موافقان طرح یاد شده، فیلترینگ اینترنت و مسدود کردن برخی دیگر از پلتفرم‌های مورد استفاده مردم را به شدت نفی می‌کنند و ...

در دلسوزی موافقان و مخالفان این طیف با طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» تردیدی نیست از این روی بحث و تبادل‌نظر مستقیم تنها راه پایان دادن به جدال و رسیدن به نتیجه مطلوب خواهد بود. کوتاه سخن اینکه به یقین هیچیک از دو سوی ماجرا، با مدیریت بیگانگان بر فضای مجازی کشورمان موافق نیستند و تلاش پیگیر و به کار‌گیری همه توان داخلی را برای رسیدن به نقطه‌ای که در آن مدیریت این فضا در اختیار خودمان باشد، نفی نمی‌کنند.

بحث‌ها و مشاجره‌ها بر سر چگونگی رسیدن به این نقطه مطلوب است و نه، نفی آن. از این روی مخالفان می‌توانند و باید بجای نفی طرح یاد شده، ایرادهایی را که بر آن وارد می‌دانند مطرح کنند و موافقان نیز با سعه‌صدر نظرات مطرح شده را پذیرا بوده و از این نظرات، در صورت علمی و منطقی بودن آن استقبال کنند و در غیر‌اینصورت نظر خود را درباره رد نظرات ارائه شده مطرح کنند. در این حالت اولاً به نتیجه مطلوب نزدیک می‌شوند و ثانیاً؛ باب سوءاستفاده بدخواهان از مشاجره دوستان نیز بسته خواهد شد.»

***

توضیحات واعظی درباره تاخیر روحانی در دیدار با رهبری

به گزارش برنا، «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، در رابطه با "شایعات مطرح شده پیرامون آخرین دیدار اعضای دولت با رهبری" گفت: "دیدار هیات دولت با رهبری طبق برنامه ریزی هایی که از قبل صورت گرفته بود برگزار شد. دیدار خداحافظی دولت بر اساس پروتکل های بهداشتی دوران کرونا برنامه ریزی شد و فاصله اجتماعی در نشستن حفظ شد، نمی‌توان انتظار داشت این دیدارها آنچنان که در گذشته مرسوم بوده انجام شود."

او در ادامه در رابطه با این شایعه که رهبری برخلاف دولت‌های پیشین به اعضای این دولت در پایان دوره مسئولیت قرآن اهدا نکرده‌اند، افزود: «به علت حفظ فاصله ها، قرانی که در سال های قبل با امضای رهبری به اعضای دولت هدیه می شد، در این دیدار توسط اعضای دفتر ایشان به وزرا داده شد. در ارتباط با بقیه موارد هم طبق همه آنچه که در برنامه ریزی بود، صورت گرفت.»

واعظی در خصوص مطرح شدن این موضوع که اعضای دولت با تاخیر به دیدار رهبری رفته اند، افزود: "یک اشکال اجرایی بین مسئولین ذیربط برای انتقال ساعت بوجود آمده بود، ساعتی که به ما منتقل شده بود ساعت یازده بود ولی دفتر مقام معظم رهبری برای ساعت 10:30 برنامه ریزی کرده بودند، چون دیدار در روز چهارشنبه بود در آن روز جلسه داشتیم و پس از پایان جلسه به دیدار ایشان رفتیم؛ تاخیر عامدانه رییس‌جمهور در جلسه با رهبر انقلاب صحت ندارد."

***

پیش‌بینی عنابستانی درباره فیلترنشدن اینستاگرام

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در گفت‌وگو با ایسنا در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان‌دهی پیام رسان‌های اجتماعی گفت: ابتدایی‌ترین نکته این است که این طرح به رأی گذاشته نشد تا بفهمیم چه کسی موافق یا مخالفش است. آنچه در صحن به رأی گذاشته شد، شیوه بررسی طرح در قوه مقننه بود. 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: بسیاری از نمایندگان با کلیات طرح مخالف بودند اما با بررسی طرح به صورت اصل ۸۵ موافق بودند. بنده هم موافق اصل طرح و هم موافق بررسی آن بر اساس اصل ۸۵ هستم. 

عنابستانی از خرید و فروش اسلحه در پلتفرم‌های خارجی خبر داد و ضمن انتقاد از آن گفت: بسیاری در ایران به راحتی عکس اسلحه را منتشر می‌کنند و مدل‌ها را به نمایش می‌گذارند و با ساختار بانکی پول در و بدل می‌کنند. همچنین ابزار آلات فساد و فحشای جنسی در اینستاگرام به راحتی خرید و فروش می‌شود. کافیست جست و جو کنید و ببینید.

نماینده مردم سبزوار مجلس در  پاسخ به این پرسش که آیا در صورت عدم همکاری پلتفرم‌های خارجی، به سمت ایجاد محدودیت برای این پلتفرم‌ها نخواهیم رفت، اظهار کرد: اینستاگرام به این علت قانونین ما را نپذیرفته است که ما تا به حال ضابطه‌ای نداشتیم. به نظرم، اینستاگرام که ۵۰ درصد پهنای باند ما را مصرف می‌کند، ضوابط ما را می‌پذیرد چرا که از دست دادن حساب‌های ایرانی هزینه هنگفتی برایشان به ارمغان خواهد داشت.

وی ادامه داد: این اصلا زیبنده نیست که اینستاگرام از پهنای باند ما استفاده کند و در عین حال هر روز صفحات مسئولان ما را ببندد و یا اسم قهرمان ملی ما حاج قاسم سلیمانی را مسدود کند. این وضعیت ناجوانمردانه است. کشور ما از نظر مصرف اینستاگرام در رتبه پنجم تا دهم دنیا قرار دارد. قریب به ۵۰ میلیون حساب کاربری در ایران وجود دارد به همین خاطر پیش‌بینی می‌کنم که اینستاگرام زیر بار قوانین ما خواهد رفت.

نماینده مردم سبزوار در مجلس در پایان گفت: باید کاری کنیم که صمن محدود نشدن پلتفرم‌های خارجی، استفاده مردم از این فضاها کم شود و به سمت پلتفرم ایرانی برویم. هیچ مرجعی حق ندارد پلتفرم‌های خارجی پرمصرف را مسدود یا محدود کند. حتی باید این وعده را بدهم که اگر پلتفرم‌های خارجی با قوانین ما سازگار شوند آنها را از فیلترینگ خارج می‌کنیم و به آنها کمک نیز خواهیم کرد.

***

اعلام حکم پرونده حسام الدین آشنا

احمد مومنی راد سخنگوی هیات منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی در گفت وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: متهم پرونده حسام الدین اشنا به  اتهام نشر اکاذیب  قصد تشویش اذهان عمومی بود. در دو شکایت  این پرونده قبلا در شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران  رسیدگی شده بود و بعد از اعتراض متهم، دیوان عالی کشور آن را به شعبه هم عرض (شعبه ششم) عودت داد.

وی افزود: دادگاه با  قرائت قرآن  و با حضور هیات منصفه ای غیر از اعضای دادگاه قبلی شروع شد و پس از سخنان رییس دادگاه،  نماینده مدعی العموم به شرح کیفرخواست پرداخت و سپس با توجه به عدم حضور متهم، وکیل او به صورت مبسوط و تفصیلی به دفاع از او پرداخت و سپس متهم با تاخیر ۴۰ دقیقه ای وارد شد و  دفاعیات خود را مطرح کرد. بعد از خاتمه دادگاه، هیات منصفه جرایم سیاسی وارد شور شد و پس از اتمام شور رای گیری به عمل آمد.

سخنگوی هیات منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی گفت: نتیجتا هیات منصفه در یک  اتهام و دو شکایت، متهم  را با اکثریت آرا مجرم دانست  و ضمنا با اکثریت آرا متهم را مستحق تخفیف دانست.

***

زیدآبادی: آینده اصلاح‌طلبان به عملکرد دولت رئیسی بستگی دارد

احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی درباره پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان به مدارا گفت: «پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان، دچار بحران شده یعنی اعتماد خودش را نسبت به اصلاح طلبان از دست داده است. بنابراین، باید یک ارزیابی شود که آیا از آن پایگاه اجتماعی، چیزی بر جای مانده که اصلاح طلبان انتظار داشتند افراد آن را پای صندوق رای بکشانند یا نه. به هر حال، الان پایگاه اجتماعی قدیمی، به آن قوت و شدت برای اصلاح طلبان وجود ندارد.

آینده اصلاح طلبان بستگی به نوع برخورد، نوع کار و نوع رفتار دولت آقای رئیسی دارد. دولت آقای رئیسی، باید بتواند یک تغییر جهت سیاسی به وجود بیاورد که از طریق آن، برخی مشکلات حل شده و فضا یک مقدار تلطیف و آرام شود.

از طرف دیگر، اصلاح طلبان باید همان برخوردی که با دولت آقای احمدی نژاد داشتند، با دولت آقای رئیسی نداشته باشند. به این صورت که اصلاح طلبان، دولت آقای رئیسی آن را به عنوان دشمن تلقی نکنند و اگر دولت آقای رئیسی، اقدام مثبتی انجام داد، حتی آن را تایید کنند و مقابله جویی نکنند.

در این صورت، احتمال احیاء و بازگشت اصلاح طلبان وجود دارد ولی اگر آقای رئیسی، بد عمل کند یعنی راه را اشتباه برود و نتواند حجم مشکلات را کاهش بدهد، ما با وضعیتی رو به رو می شویم که جناح های سیاسی موجود چه جناح اصولگرا و چه جناح اصلاح طلب، هیچکدام در آینده موقعیتی نخواهند داشت و اوضاع می تواند برای هر دو جناح سیاسی کشور، بی نهایت خطرناک شود.»

***

تصمیم نهایی برای شهرداری تهران در ۲ روز آینده

علیرضا نادعلی منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران به فارس گفت: قرار بود امروز آقای بذرپاش برنامه خود را برای شهرداری ارائه کند اما انصراف داد.

منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران تاکید کرد: عصر امروز اقای هابیل درویش برنامه خود را برای شهرداری ارائه می کند.

نادعلی اضافه کرد: فردا ارائه برنامه توسط گزینه ها به اتمام و روز چهارشنبه تصمیم گیری نهایی برای انتخاب  شهردار انجام می شود و تلاش می کنیم شهرداری جهادی برای پایتخت انتخاب کنیم.

***

آخرین گمانه‌زنی ها درباره کابینه رئیسی

به گزارش تابناک، مطابق با اخباری که تاکنون به دست آمده اسامی زیر تا روز ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ در کمیته ها و کارگروه ها نهایی شده اند، اما همانطور که پیشتر هم گفته شد، باتوجه به نظر رئیس جمهور منتخب امکان تغییر آن تا روز تحلیف (۱۴ مرداد) وجود دارد.

گفته می شود که تعهد شرعی از افراد عضو کارگروه ها و کمیته های بررسی سوابق و شایستگی نامزدهای حضور در کابینه آیت الله رییسی اخذ شده،لذا اخبار مربوط به گزينه های عضویت در کابینه خیلی رسانه ای نمی شود. اسامی که تاکنون مطرح شده اند هم عمدتا بر اساس اذعان افراد مصاحبه شونده، لیست استعلامات و راه هایی از این دست جمع آوری شده است.

همچنینشنیده شده حجت الاسلام رئیسی قصد دارد برای حل فوری مشکلات استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان دو استاندار ویژه برای این استان‌ها در نظر بگیرد که این دو استاندار از اعضای هیئت دولت خواهند بود.