عذر خواهی روحانی / ذوالنوری: رئیسی به دنبال توافق خوب است / رسیدن واکسن‌های چینی

  4000510023 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

عذر خواهی روحانی / ذوالنوری: رئیسی به دنبال توافق خوب است / رسیدن واکسن‌های چینی

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۹ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۶۰۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۵۸۲ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۱۰ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۲ هزار و ۵۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۴۸۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۹۰۳ هزار و ۵۱۹ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۶۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۰ هزار و ۹۹۶ نفر رسید.

قرارداد جدید خرید واکسن از چین اجرایی شد؟

به گزارش «تابناک»؛ صبح امروز پروازی از چین به تهران رسید که حاوی محموله جدیدی از واکسن از مبدا چین بود؛ محموله‌ای شامل یک میلیون و ۱۲۰ هزار دوز واکسن سینوفارم که توسط جمعیت هلال احمر کشورمان وارد شده و دهمین محموله وارد شده توسط ایشان است.

بدین ترتیب مجموع واکسن‌های وارد شده به کشورمان به حدود ۱۸.۸ میلیون دوز رسید؛ وارداتی که اغلبش را سینوفارم نسخه پکن تشکیل می‌دهد که یک هفته پیش، قرارداد نخست بسته شده بین دو کشور برای خرید ۱۰ میلیون دوز از آن، با ارسال ۱۰.۵ میلیون به کشورمان پایان یافت و دو کشور برای تمدید آن ابراز امیدواری کردند.

اتفاقی که با واردات محموله اخیر، تحقق یافته به نظر می‌رسد؛ هرچند هنوز خبری از انعقاد قرارداد جدید میان دو کشور منتشر نشده است. قراردادی که جمعیت هلال احمر کشورمان، تلویحا میزانش را ۳۰ میلیون دوز اعلام و ابراز امیدواری کرده که در صورت تامین اعتبار لازم بتواند در ماه‌های آینده به آن جامه عمل بپوشاند.

قراردادی که چه منعقد شده و چه در آستانه امضا توسط طرفین باشد، با واردات محموله یک میلیون و ۱۲۰ هزار دوزی امروز، مشخص می‌شود که نگرانی خاصی پیرامونش وجود ندارد. موضوعی که می‌تواند خیالمان را بابت تداوم روند برنامه ملی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشورمان راحت کند.

***

روحانی از مردم حلالیت طلبید

 حسن روحانی رئیس‌جمهوری در آخرین جلسه هیات دولت دوازدهم اظهار کرد: هر آنچه از سال های گذشته تا امروز با مردم صحبت کردیم و اعلام کردیم  چیزی برخلاف واقعیت نبود. آنچه واقعیت بود به مردم گفتیم البته بخشی از واقعیت را به مردم نگفتیم و از نظر من نمی‌شد آنها را بگوییم، به دلیل اینکه آنها را مفید نمی‌دانستم و می ترسیدم یک هدف بسیار بلندی که همه باید دنبال کنیم و آن وحدت ملی است، صدمه ببیند.

وی اظهار کرد: اینکه مردم عزیز ما از لحاظ معیشت ناراحتند و حق آنها هم هست، باید ببینیم در شرایط جنگ چه کار می‌توانستیم انجام دهیم؛ وقتی روابط بانکی ندارید و از طریق صرافی معامله می کنید، حداقل درآمد شما ۲۰ درصد کاهش می‌یابد و اگر چیزی وارد می‌کنید، قیمت ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

روحانی ادامه داد: ما توانمان را در این زمینه بکار گرفتیم؛ اما معنای این کار این نیست که کار ما بی نقص بوده است، حتماً نقص داشتیم و ما معصوم نیستیم و تلاش ما بر این بوده که عیب و نقص مان کمتر باشد، اما اگر عیب و نقصی داشتیم از مردم عذرخواهی و طلب عفو و رحمت می‌کنیم، برای اینکه در حد توانمان در آن شرایط اقدامات خود را انجام دادیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه هنوز هم به مردم بدهکاریم و اگر شرایط ما مناسب تر بود، همه با هم همکاری کرده بودیم و قوای دیگر بیشتر ما را یاری کرده بودند، به نقاط بهتری می‌رسیدیم، خاطرنشان کرد: من از همه تشکر و سپاسگزاری می کنم و ان شاالله اجرشان با خداوند باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه مردم ما مردمی قدرشناس هستند، گفت: مردم در این ۳ سال و نیم در سختی بزرگی از لحاظ تامین زندگی و اجاره مسکن بودند، کاری که ما توانستیم انجام دهیم، تخصیص بسته‌های معیشتی و افزایش حقوق ها بود، اما در عین حال از ملت ایران به خاطر رنج‌هایی که کشیدند عذرخواهی و به خاطر پیروزی‌هایی که کسب کردند تشکر می‌کنم؛ ملت ما دوبار پیروز شدند؛ یکبار در دولت یازدهم و در مذاکرات و تعامل سازنده و بار دیگر در دولت دوازدهم در استقامت، ایستادگی و مقاومت در برابر آمریکا و دشمنان پیروز شده و به آنها شکست حتمی داده و آنها خودشان بر این موضوع اعتراف کردند و مردم آنها را پای میز مذاکره کشاندند؛ این دو موفقیت بزرگ مربوط به ملت بزرگ ایران و رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

***

مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ۱۲ مرداد برگزار می‌شود

مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه‌ی امام خمینی (ره) برگزار و منتخب ملت ایران توسط ولی فقیه به سِمت «ریاست جمهوری» منصوب می‌شود.

این مراسم با رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار و از ساعت ۱۰:۳۰ صبح به صورت زنده و مستقیم از شبکه‌های صدا و سیما، سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی بصورت زنده پخش می‌شود.

در این برنامه وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ ارائه می‌کند و پس از قرائت متن حکم تنفیذ رئیس جمهور منتخب و ایراد سخن توسط حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رهبر انقلاب سخنرانی خواهند کرد.

***

طلاق توافقی روحانی از اصلاح‌طلبان

شرق نوشت: «دست‌کم تا سال 1402 و انتخابات مجلس دوازدهم، میدان سیاست رسمی، میدان اصلاح‌طلبان نخواهد بود و دولتی‌ها و مشخصا حسن روحانی نیز باید مشخص کنند در چه طیفی قرار می‌گیرند؛ آیا روحانی به پایگاه اصلی و سنتی خود، یعنی اصولگرایی با محوریت جامعه روحانیت، بازمی‌گردد یا همچنان تمایل دارد نزدیک به اصلاح‌طلبان شناخته شود؟ البته روحانی در هر دو حالت مسیر ساده‌ای در پیش ندارد؛ زیرا اگر بخواهد اصولگرا باقی بماند، حتما با موج سنگین اصولگرایان مواجه می‌شود...

شواهد و قرائن مشخصا از سال 96 تا‌کنون، حاکی از آن است که روحانی بدش نمی‌آید برای بقای حیات سیاسی و دچارنشدن به سرنوشت رؤسای جمهور مغضوب پیشین، اگر هم به‌طور کامل با اصولگرایان کنار نمی‌آید، بعد از دولتش مورد لعن و نفرین آنها نباشد؛ به همین دلیل او در سال‌های اخیر کوشید فاصله معناداری با اصلاح‌طلبان داشته باشد و برای این کار نزدیکانش مانند واعظی را مسئول حمله به اصلاح‌طلبان کرد...

روحانی با وجود همه اختلافاتی که میان خود و اصلاح‌طلبان می‌بیند و البته درنظرگرفتن منافع سیاسی‌اش که دیگر با بودن در کنار اصلاح‌طلبان محقق نمی‌شود، حتما تمایلی ندارد در آینده به‌عنوان نیرویی اصلاح‌طلب شناخته شود؛ چه آنکه اصلاح‌طلبان هم تصور می‌کنند حالا برای بازآفرینی هویت سیاسی و اجتماعی خود نباید دیگر منتسب به نیرویی باشند که مورد انتقاد جامعه است.

به این دلیل حتما میل دو‌طرفه‌ای میان روحانی و اصلاح‌طلبان برای ادامه کار با یکدیگر نیست. اما یک مانع بر سر میل این دو وجود دارد و آن تصور اجتماعی و البته فضاسازی‌های اصولگرایان است. به هر روی اصلاح‌طلبان و روحانی هشت سال با یکدیگر بوده‌اند و افکار عمومی آن دو را جدای از یکدیگر فرض نمی‌کند و اصولگرایان هم به دلیل همین انتقادهای عمومی به روحانی سعی می‌کنند برای تخریب اصلاح‌طلبان بار همه مسئولیت‌ عملکرد روحانی را گردن جبهه اصلاحات بیندازند؛ به بیان دیگر در اینجا میل روحانی و اصلاح‌طلبان کافی نیست و حتما زمان می‌خواهد تا اذهان عمومی هم این دو را جدای از هم فرض کنند. »

***

لاریجانی و کارگزاران همسو می‌شوند؟

صبح‌نو نوشت: «شکل و صورت بازگشت لاریجانی به عرصه سیاست، احتمالا در قالب دبیرکلی یا پدر معنوی یک تشکل سیاسی خواهد بود. بااین‌حال سوال دیگری که ذهن را به خود می‌خواند این است که لاریجانی آیا قصد دارد صرفا با کمک نیروهای سمپات خود در مجالس هشتم و نهم و دهم که از آن‌ها با عناوینی همچون میانه‌رو، مستقل یا اعتدالی یاد می‌شود، حزب بزند یا اینکه می‌خواهد نیروهای نزدیک به خود در ورای جبهه اصولگرایی را نیز جذب خود کند.

برخی نشانه‌ها در جبهه اصلاحات طی ماه‌های اخیر به‌ویژه در بحبوحه انتخابات نشان می‌دهد که احتمال نزدیکی سیاسی علی لاریجانی و طیف حامیان کلاسیک او، با طیف راست مدرن یا همان حزب کارگزاران سازندگی وجود دارد...

رویکرد متفاوت حزب کارگزاران سازندگی به عرصه انتخابات 1400 در مقایسه با رویکرد حداکثری اصلاح‌طلبان پیشرو یا رادیکال، باعث بروز انشقاقی بزرگ در صف جبهه اصلاحات شد به‌گونه‌ای که برخی ناظران و تحلیلگران پس از انتخابات، برای دوای درد نسخه جدایی دو بلوک اصلی جبهه اصلاحات یعنی راست مدرن و چپ رادیکال را تجویز و تصریح کردند که بزنگاه جدایی این دو از یکدیگر سر رسیده است...

باوجود این همه دلیل و استدلال برای همگرایی احتمالی علی لاریجانی و حزب کارگزاران سازندگی، یک مانع بر سر همکاری این دو با یکدیگر وجود دارد. باید دید آیا علی لاریجانی حاضر است طیف حامیان سنتی خود در قم را نادیده بگیرد و دل به جریانی بزند که نگاهش به عرصه سیاسی و اقتصادی ایران، توأم با آزادی لیبرالی است و ساحت قدرت را نه از منظر سنت بلکه از منظر اصالت «قرارداد» می‌بیند و آیا از آن طرف، آیا حزب کارگزاران سازندگی حاضر است پس از سال‌ها مناقشه با جریان رادیکال اصلاح‌طلب، بالاخره از جبهه اصلاحات خارج شود و سوا به سیاست‌ورزی مشغول شود.»

محمود علیزاده طباطبایی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با مهر، درباره گمانه‌هایی مبنی بر همسویی علی لاریجانی و حزب کارگزاران برای تشکیل حزبی جدید، گفت: بعید می‌دانم، چون کارگزاران خودش یک حزب مستقل است و نیازی به حضور افراد جدید ندارد.

وی افزود: لاریجانی فرد قابل احترامی است. او باید بداند تجربه دقیقی از فعالیت حزبی در کشور وجود ندارد. آنچه اتفاق افتاده و تشکیل شده به نوعی گردهمایی و دورهمی برای اهداف مشترک در انتخابات بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به معنا گرفتن عملکرد احزاب در ایام انتخابات و تمایل کارگزاران به حمایت از علی لاریجانی در انتخابات گذشته، آیا این احتمال وجود دارد که برای انتخابات‌ بعدی این حزب به سمت لاریجانی برود؟ گفت: کارگزاران خودش چهره‌های موجهی دارد، البته اگر صلاحیتشان تایید شود. اگر هم موضوع عدم احراز صلاحیت مطرح باشد، خُب لاریجانی هم رد صلاحیت شده است؛ البته قطعاً حزبی که علی لاریجانی تشکیل بدهد با کارگزاران همسو خواهد بود.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر لاریجانی برای پیوستن به کارگزاران تمایل خود را نشان بدهد یا درخواستی را مطرح کند باز هم این همسویی دور از ذهن است؟ اظهار کرد: حزب کارگزاران بخشی از جبهه اصلاحات است و بدون هماهنگی با جبهه اصلاحات تصمیمی نمی‌گیرد و کاری انجام نمی‌دهد.

***

جهان‌نیوز نوشت: «با توجه  به عدم نتیجه قطعی در مذاکرات هسته ای و همچنین برخی حوادث حساس در منطقه مثل تحولات افغانستان و برخی حوادث مشابه در نقاط دیگر، برخی کارشناسان ابقای شمخانی در شورای عالی امنیت ملی را دور از ذهن نمی دانند.

همچنین کارنامه موفق و بدون حاشیه امیرحاتمی در وزارت دفاع امکان ابقای وی را در این سمت تقویت کرده است.

از سوی دیگر برخی زمزمه ها حتی امکان ابقای محمد اسلامی وزیر فعلی راه و شهرسازی حکایت دارد که بیشتر می تواند به دلیل ثبت نام گسترده مردم برای سرمایه‌گذاری در طرح مسکن ملی و لزوم به نتیجه رسیدن این طرح و انجام تعهدات باشد.

در بررسی میزان کارآمدی کابینه دولت روحانی، نام سورنا ستاری نیز به عنوان یک چهره موفق قابل توجه است و برخی گمانه زنی ها درباره امکان ابقای او  تقویت می کند.»

***

ذوالنوری: رئیسی به دنبال منافع برجام است

مجتبی ذالنوری، نماینده قم در گفت وگو با عصر ایران در مورد آینده مذاکرات وین گفت: تفاوت دولت آقای رئیسی و روحانی این است که دولت آقای روحانی به دنبال توافق به هر قیمتی بود اما دولت آقای رئیسی به دنبال توافق خوب است که منافع ملت را تامین کند.

پیش بینی ما این است که دولت آقای رئیسی زیر میز مذاکرات نخواهد زد بلکه ما در قالب برجام حرکت می کنیم، البته برجامی که منافع ملت را تامین کند. هرجا برجام معایبش بر منافع ملت بچربد طبیعی است که ملت اجازه نمی دهند که دولت آن مسیر را ادامه دهد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت آقای رئیسی به دنبال این خواهد بود که منافع برجامی ملت را محقق کند. ملت هزینه های برجام را داده است اما منافع آن را نگرفته است. آقای روحانی هزینه های برجام را از جیب ملت پرداخت کرد ولی نتوانست منافعی برای ملت بگیرد. هنر آقای رئیسی این است که از آن هزینه هایی که رفته است و رسیدی هم بابت آن گرفته نشده است منافع ملت را نقد کند؛ یعنی چک نسیه برجام را نقد کند.

ذوالنوری تاکید کرد: یقین بدانیم اگر قرار بوده در گذشته برجام منفعتی برای ملت داشته باشد در دولت آقای رئیسی نه تنها آن منفعت کاهش نخواهد داشت بلکه افزایش هم خواهد داشت.