تدبیر دستگاه قضا و افزایش سرمایه اجتماعی

گروه سیاسی الف،   4000505104 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
تدبیر دستگاه قضا و افزایش سرمایه اجتماعی

روز سه‌شنبه پنجم مردادماه دادگستری استان خوزستان اعلام کرد در پی دستور رئیس‌ قوه قضائیه مبنی بر فراهم شدن هرچه سریع‌تر زمینه آزادی کسانی که در جریان اتفاقات روز‌های اخیر صرفاً به خاطر اعتراض تحت نظر قرار گرفته‌اند، دستورات لازم برای آزادی این دست از معترضین صادرشده است.

مطابق دستور صادرشده در دو روز گذشته بخش قابل‌توجهی از افرادی که فقط به دلیل اعتراض در ناآرامی‌های اخیر حضور داشتند آزادشده‌اند و تعدادی دیگر نیز در روزهای آینده و پس از طی کردن مراحل اداری قانونی، آزاد می‌شوند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا روز یکشنبه سوم مردادماه در حاشيه دیدارهاي مردمي در تماس تلفنی با رئیس‌کل دادگستری استان خوزستان دستور داده بود هر چه سریع‌تر زمینه آزادی کسانی که در جریان اتفاقات این استان، صرفاً به خاطر اعتراض تحت نظر قرارگرفته‌اند فراهم شود.

در چند روز اخير و در پي بحران کم‌آبی در خوزستان، تجمعات و ناآرامی‌هایی در برخي شهرهاي اين استان صورت گرفت. اگرچه در برخي نقاط گروهک‌های تجزیه‌طلب فرصت را مساعد ديدند و اقدامات تروریستی و شعارهاي ساختارشكنانه و ضد ايرانی سر دادند اما در كل خواسته اكثريت مردم به‌حق و منطقي بود و ناشي از مشكلاتي بود كه نه از ديروز و پریروز بلكه از چند سال قبل با آن دست‌به‌گریبان می‌باشند كه اين اواخر شدت يافته است.

به همين دليل بود كه رهبر انقلاب اسلامي روز جمعه اول مردادماه و در حاشيه تزریق نوبت دوم واکسن کرونا به اعتراض مردم خوزستان به مسئله بی‌آبی و پيامدهاي آن اشاره کردند و با گلایه از رعایت نشدن توصیه‌های متعدد قبلی درباره آب خوزستان و فاضلاب اهواز گفتند: «مردم ناراحتی خود را بروز دادند اما هیچ گله‌ای از آن‌ها نمی‌توان داشت چراکه مسئله آب آن‌هم در آن آب‌وهوای گرم خوزستان مسئله کوچکی نیست».

وقتی رهبر انقلاب عنوان می‌کنند «هیچ گله‌ای از آن‌ها نمی‌توان داشت» به معنای این است که مشکلات و مصائب مردم تا بدان جا رسیده که اعتراضات آن‌ها را قابل‌قبول می‌نماید و به عبارتی می‌توان گفت حق به مردمی داده‌شده که به‌صورت مسالمت‌آمیز در تجمعات شرکت داشته‌اند. لذا اقدام اخیر رئیس قوه قضائیه که با اجرای دادگستری خوزستان همراه شد اقدامی بسیار مثبت در شرایط کنونی است.

درواقع دستور حجت‌الاسلام اژه‌ای منطبق با عقلانیت، رأفت اسلامي و سخنان رهبر انقلاب است كه حتماً‌ می‌تواند در مديريت شرايط استان خوزستان کمک‌کننده باشد و همچنين موجب می‌شود كه افرادي كه صرفاً ‌از سر نارضايتي در تجمعات شركت داشته‌اند و اقدام خرابکارانه‌ای انجام نداده‌اند آزاد شوند. براي اين افراد هیچ نوع پرونده‌ ای نیز نباید باز شود تا در آينده نیز مشكلي برايشان پديد نيايد.

البته قبل‌تر و در روزهای ابتدايي بروز تنش آبی در خوزستان نیز به دستور حجت‌الاسلام‌والمسلمین اژه‌ای یک هیئت ارشد قضایی و اجرایی برای حل مشکل عازم خوزستان شده بود. بدون شك اگر نتايج و دستاوردهاي اين سفر رسانه‌ای شود و براي عموم مردم بيان شود و در ادامه تحقق آن‌ها پيگيري شود حتماً در نزد افكار عمومي تأثیرگذار خواهد بود و به جايگاه و اعتبار قوه قضائيه در دوران جديد حتماً‌ خواهد افزود و به سرمایه‌ای اجتماعي براي آن تبديل خواهد شد.

اتفاق مهم ديگري كه در پايان ديدار مردمي رئيس قوه قضائيه در روز یکشنبه سوم مردادماه رخ داد و حتماً می‌باید به آن اشاره كرد مأموریت ايشان به غلامحسین اسماعیلی، رئیس حوزه ریاست و القاصی مهر دادستان تهران بود كه پرونده افرادی را که در جریان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دستگیرشده‌اند، موردبررسی مجدد قرار دهند تا افرادی که شرایط قانونی آزادی مشروط یا عفو و بخشودگی دارند، مشمول عفو، بخشودگی یا آزادی شوند.

اين اتفاق موجب شد كه برخي سياسيون نيز از آن تقدير كنند. چنانکه علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «دستور جناب آقای اژه‌ای در خصوص برخورد رأفت‌آمیز با افرادی که در تجمعات خوزستان یا آبان ۹۸ صرفاً اعتراض داشته و شعار داده‌اند و آسیبی به اموال عمومی نزده‌اند قابل‌تقدیر است و به معنی به رسمیت شناختن اعتراض است. نوع برخورد نیروی انتظامی با این‌گونه تجمعات نیز سیر تکاملی داشته است».

با این‌گونه اقدامات که حتماً ادامه خواهد یافت می‌توان انتظار داشت نه‌تنها رویکرد تحولی رئیس قبلی قوه ادامه یابد بلکه دوران جدیدی در دستگاه عدلیه آغاز شود که با انجام اصلاحات اساسی و بنیادین زمینه برای ایجاد قوه‌ای در تراز انقلاب اسلامی فراهم شود. به‌ویژه آن‌که غلامحسین محسنی اژه‌ای سال‌ها در مناصب مهمی در قوه قضائیه و در دولت مشغول بکار بوده و ازاین‌رو با چالش‌ها و مشکلات این حوزه به‌خوبی آشنایی دارد.