مجلس یازدهم و امتیازات نادرست گذشته

گروه سیاسی الف،   4000503094 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
مجلس یازدهم و امتیازات نادرست گذشته

در روزهای اخیر نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که از سفر سه نماینده مجلس شورای اسلامی به کشور عراق با پرواز اختصاصی جهت زیارت عتبات عالیات حکایت داشت. این نامه که به امضای سید محمد یثربی، مدیرکل تشریفات مجلس شورای اسلامی بود خطاب به دهقانی فیروزآبادی، مدیرکل امور مجلس وزارت امور خارجه نوشته‌شده که بر اساس آن محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق، همراه خانواده‌هایشان با پروازی اختصاصی برای زیارت عتبات عالیات عازم عراق خواهند شد. مطابق این نامه دستور انجام اقدامات مقتضی برای استقبال و بدرقه از این گروه در فرودگاه صادر شده بود.

اگرچه خوشبختانه مطابق اظهارنظرهای نمایندگان مورداشاره، آنها پس از عزیمت به فرودگاه و اطلاع از اختصاصی بودن پرواز از انجام سفر منصرف شده‌اند که در جای خود شایسته توجه است  اما هنوز نکات مبهمی دراین‌باره وجود دارد که ضرورت دارد تشریفات مجلس شورای اسلامی درباره آن شفاف‌سازی کند و پاسخگو باشد:

- مطابق نامه منتشرشده انجام سفر به دلیل زیارت عتبات عالیات بوده است؛ چرا مدیرکل تشریفات مجلس اقدام به اخذ بلیط و نامه‌نگاری برای استقبال و بدرقه کرده است؟ چرا با وزارت امور خارجه و سفارت ایران در عراق نامه‌نگاری صورت گرفته تا به فکر تدارک استقبال و بدرقه باشند؟

- اگر سفر کاری بوده است چرا نمایندگان قرار بوده خانواده‌های خود را همراه خود به سفر ببرند؟

- اصولاً تشریفات مجلس شورای اسلامی بر اساس چه منطقی اقدام به اخذ پرواز اختصاصی برای نمایندگان کرده است؟ مطابق موضع‌گیری‌ها، سه نماینده‌ای که قرار بود به این سفر بروند به درستی و شخصاً اقدام به لغو سفر کرده‌اند اما این رویه ظاهرا جا افتاده در مجالس قبلی حتماً محل ایراد است و  البته برای مجلس یازدهم که اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق نمایندگان آن با شعار شفافیت، مبارزه با فساد، انقلابی گری و ... توانسته‌اند به پیروزی دست یابند و وارد پارلمان شوند ایراد و اشکال بیشتری دارد. قبلاً چنین سخنانی درباره سفرهای درون و خارج از کشور اعضای کابینه نیز مطرح بود که با موضع‌گیری رئیس‌جمهور در سال 1397 مواجه شد. البته بعدازآن هیچ‌گونه شفافیتی دراین‌باره صورت نگرفت که آیا سفرهای اختصاصی ادامه داشته است یا خیر. اگرچه هرازگاهی اخباری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد که نشان‌دهنده عدم رعایت این دستور بوده است.

 با این توضیحات باید اذعان داشت چه ضرورتی داشته که برای سفر (کاری یا شخصی) سه نماینده مجلس شورای اسلامی اقدام به گرفتن پرواز اختصاصی شود؟ اگر قبلاً چنین سفرهایی و با چنین ترتیباتی در مجلس صورت می‌گرفته در این مجلس می‌باید یک‌بار برای همیشه از چنین هزینه‌هایی که قطعاً به لحاظ اسلامی و دینی مشکل دارد اجتناب گردد. به این مسئله می‌باید اوضاع نابسامان اقتصادی و بودجه کشور را نیز اضافه کرد که ضرورت صرفه‌جویی در هزینه‌های غیر ضرور و ریخت پاش‌های این‌چنینی را چند برابر می‌نماید.

- با توجه به چنین وضعیتی به نظر می‌رسد ضرورت دارد درباره نحوه و ترتیبات سفر نمایندگان به‌صورت کلی قانون‌گذاری صورت گیرد تا در آینده چنین مشکلات و مسائلی که قطعاً در درجه اول به ضرر جایگاه و اعتبار کلیت مجلس شورای اسلامی است پیش نیاید.

- مسئله مهم دیگری که می‌باید به آن اشاره کرد این است که با گذشت بیش از یک سال از آغاز به کار مجلس شورای اسلامی هنوز تکلیف وعده نمایندگان مبنی بر حاکم شدن شفافیت بر فرایند قانون‌گذاری و اداره مجلس شورای اسلامی به سرانجامی نرسیده است. با توجه به رخداد پیش‌آمده یکی از مسائلی که در طرح شفافیت می‌تواند گنجانده شود همین مسئله سفرهای نمایندگان به خارج از کشور است که به‌صورت دقیق و شفاف در سایت مجلس یا سامانه‌ای که به همین دلیل طراحی می‌شود درباره اهداف سفر، تعداد همراهان، هزینه‌ها و ... به‌صورت آنلاین اطلاع‌رسانی شود.