اندیشکده آمریکایی: قطع روابط امارات و عربستان حتمی است

جهان،   4000503093 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

براساس گزارش اندیشکده استراتفور اختلافات دیرینه میان ابوظبی و ریاض با وجود همکاری در بسیاری از موضوعات مهم استراتژیک ادامه دارد و اتمام روابط دو طرف در دهه آینده قطعی است.

اندیشکده آمریکایی: قطع روابط امارات و عربستان حتمی است

به  گزارش الف به نقل از پایگاه خبری الخلیج الجدید، اندیشکده استراتفور در گزارشی نوشت که به نظر می‌رسد روابط سعودی و اماراتی با ظهور رقابت اقتصادی و اختلافات استراتژیک در مورد تعدادی از مسائل منطقه از جمله جنگ در یمن، به پایان می‌رسد .

الخلیج الجدید تاکید کرد: تنش در روابط عربستان سعودی و امارات متحده عربی به اختلافات مرزی باز می‌گردد. عربستان در سال 1974، توافقی به نام «جده» به امارات تحمیل کرد و همزمان با آن، امارات را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخت. بعد از آن سعودی‌ها و اماراتی ها کمتر دچار اختلافات شدند و خود را با منافع متقابل در بازار پایدار نفت ، نگرانی از گسترش نفوذ عراق و ایران در منطقه و نیاز به تعامل ایالات متحده در منطقه ارتباط دادند.

پایگاه مذکور اعلام کرد: همکاری سعودی و اماراتی با محاصره قطر در سال 2017 به اوج خود رسید. یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های سعودی - اماراتی برای پایان دادن به محاصره این بود که دوحه حمایت از «اخوان المسلمین» را کنار بگذارد.  سعودی‌ها و اماراتی ها توافق هسته‌ای سال 2015 را گسترش نفوذ ایران در منطقه می‌دانستند. در همین حال  «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی کنترل کشور را به دست گرفت. وی سیاست خارجی خود را به سمت یک رویارویی تغییر داد.

الخلیج الجدید تاکید کرد: عربستان وامارات باهم ائتلافی را در یمن برای مقابله با انصارالله تشکیل دادند. اکنون روشن شده است که چنین روابط صلح آمیز بین عربستان و امارات متحده عربی تنها تا زمانی که زمینه‌های ژئوپلیتیکی تحریک کننده برای اتحاد این دو کشور وجود داشته باشد، ادامه می‌یابد، چیزی که در دوره اخیر تغییر کرده است.

در این گزارش آمده است که امارات متحده عربی در سال 2019 ، بیشتر نیروهای نظامی خود را از یمن خارج کرد و عربستان را در مقابله با نیروهای انصارالله تنها گذاشت .علاوه بر آن در حالی که امارات متحده عربی تلاش‌های سعودی را برای پایان دادن به تحریم قطر پذیرفته است ؛ اما ابوظبی نگران آشتی با دوحه است.

الخلیج الجدید نوشت: در سطح بین‌المللی رقابت بر تامین منابع انرژی پاک در حال افزایش است و این موضع تهدیدی برای  اقتصاد وابسته به نفت امارات و عربستان سعودی است. این  موضوع باعث شد تا این دو کشور بر ابتکارات متنوع سازی اقتصادی تمرکز کنند ، که اختلافات فزاینده‌ای را بین دو طرف به وجود آورد. عربستان سعودی امیدوار است از دبی برای جذب گردشگر الگوبرداری کند و در عین حال به رکورد جهانی گینس نزدیکتر باشد (به عنوان مثال ، عربستان سعودی در حال ساخت برج جده است که بلندترین برج جهان خواهد بود). عربستان همچنین به دنبال اجرای پروژه‌های جدید حمل و نقل و زیربنایی است که این کشور را در مسیر رقابت با امارات قرار خواهد داد و امیدوار است که  بتواند با بندر جبل علی  به عنوان مرکز لجستیکی رقابت کند.

پایگاه خبری مذکور در ادامه نوشت: در آینده اختلافاتات بیشتری میان عربستان و امارات وجود دارد ، از جمله این تنش‌ها عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل است؛ اگرچه عربستان تمایل به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را دارد ؛اما تحت سلطنت «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و همچنان  پایبندی به ابتکار عمل صلح عربی بعید است که اکنون به صراحت با رژیم اسرائیل همکاری کند.

الخلیج الجدید افزود: همچنین تنش بین امارات و عربستان در یمن می‌تواند افزایش یابد، به ویژه هنگامی که شورای انتقالی جنوب به دنبال جدایی نهایی از عربستان در یمن است و عربستان می‌خواهد آن را به عنوان هم‌پیمان خود حفظ کند. اماراتی‌ها در مراحل اولیه درگیری بین شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن ،  نقش واسطه را برای کاهش تنش‌ها داشتند. اما اخیرا ممکن است روزنامه‌های سعودی و حتی دیپلمات‌های رسمی  سعودی به صراحت از حمایت امارات متحده عربی از شورای انتقالی جنوب انتقاد کنند ، که این امر روابط دیپلماتیک  میان دو کشور را بیشتر متشنج می‌کند.

پایگاه خبری الخلیج الجدید در پایان نوشت: سرانجام ، به نظر می‌رسد ریاض و ابوظبی در دنیای اقتصادی، خود را برای رقابت طولانی مدت آماده می‌کنند  و هر دوطرف ضمن تلاش برای استفاده از نقاط ضعف نسبی یکدیگر، سیاست‌های خود را تغییر داده و انگیزه‌هایی برای جذب مشاغل و گردشگران ایجاد می‌کنند. به طور خلاصه می‌توان گفت علیرغم روابطی که دو کشور در مورد موضوعات مهم استراتژیک دارند، رقابت و اختلاف آن‌ها در دهه آینده ادامه خواهد داشت و این موضوع منجر به قطع روابط دو طرف در آینده خواهد شد.