همدستی شرم آور اتحادیه اروپا در جنایات اسرائیل

گروه ترجمه الف،   4000431098 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس انگلیسی ساکن بیروت، از اتحادیه اروپا به عنوان شریک جنایات اسرائیل نام برد و نوشت مخالفت وزیر خارجه جدید اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطینی، به معنای دفن فلسطین است؛ مساله ای که هیچ یک از رهبران اروپایی آن را به چالش نکشیدند.

همدستی شرم آور اتحادیه اروپا در جنایات اسرائیل

به گزارش الف "دیوید هرست" معاون سردبیر میدل ایست آی در مقاله ای در این نشریه اینترنتی نوشت اسرائیل شبانه روز تلاش می کند همه اشکال مقاومت را از بین برده، رویای تشکیل یک کشور فلسطینی را نابود کند.

<<دو ماه پس از قیام مردم فلسطین برای دفاع از مسجدالاقصی و مقابله با اخراج فلسطینی ها از بیت المقدس شرقی، خبر چندانی از این مناقشه در عرصه جهانی نیست. پوشش رسانه ها از آن گزینشی و پراکنده است. در جبهه غرب هم، کلا سکوت حاکم است.

"یائیر لاپید" وزیر خارجه جدید اسرائیل، بار دیگر به چهره قابل قبول برای پیش بردن سیاست مخالفت گرایی اسرائیل تبدیل شده است. لاپید که سخنان اسلاف خود را تکرار می کرد، با همراهی ملایم در شورای امور خارجه اتحادیه اروپا– تشکیلات امور خارجه این اتحادیه- در بروکسل مواجه شد. 

وی از این که به رهبران اتحادیه اروپا بگوید به هیچ وجه امکان تشکیل کشور مستقل فلسطینی وجود ندارد، احساس آرامش می کرد. پس وقتی انگشتش را به نشانه مخالفت به مخاطبان اروپایی نشان می داد، حس خوبی داشت. "این چیزی است که باید به خاطر داشته باشیم. اگر یک کشور فلسطینی داشته باشیم، باید یک دمکراسی صلح طلب باشد... نمی توانید از ما بخواهید با دستان خود، تهدیدی دیگر علیه امنیتمان ایجاد کنیم." 

هیچ کس در شورای خارجه، وی را به چالش نکشید. هیچ کس به لاپید یادآوری نکرد که اسرائیل شبانه روز در حال انجام دادن چه کارهایی است: ویران کردن منازل فلسطینی ها با دستان خود، و دفن یک کشور فلسطینی. 

به صورت خلاصه اگرهیچ اتفاقی رخ ندهد، فهرست حوادث صورت گرفته در فلسطین به شرح زیر است: 

وقتی اتفاقی رخ ندهد

در 11 ژوئن دو پسر فلسطینی در اعتراضات هفتگی در "بیتا" نزدیک "نابلس" هدف گلوله قرار گرفتند. این تظاهرات در اعتراض به ساخت یک شهرک غیرقانونی صهیونیست نشین در تپه ای درروستای  "اویاتار" برپا شد. بر اساس توافق به عمل آمده، ساکنان شهرک ها پذیرفتند منطقه را ترک کنند اما منازل آنها و پایگاه نظامی ارتش باقی ماند...

در 29 ژوئن یک قصابی در"البوستان" در منطقه "سیلوان" ویران شد...

در سوم ژولای، محمد حسن فلسطینی 21 ساله در حال اتمام مراحل ساخت منزلش در "قصرا" هدف حمله شهرک نشینان مسلح قرار گرفت. این حمله با پشتیبانی نظامیان اسرائیلی صورت گرفت و در نهایت محمد به ضرب گلوله سربازان کشته شد...

در 7 ژولای، اداره امور غیرنظامی اسرائیل، یک منطقه متعلق به فلسطینی ها را در "هومسا" در دره رود اردن را به آنها بازگرداند. 

این عملیات با حضور ارتش اسرائیل صورت گرفت و به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، نظامیان اسرائیلی در این عملیات27  منطقه مسکونی متعلق به فلسطینی ها و احشام آنها را همراه با تانکرهای آب ویران کرند. سربازان اسرائیلی تمام غذاها و شیر کودکان را از آنِ خود کردند. یازده خانواده که شامل دهها نفر می شد، در بیابان رها شدند. در آن روزها، دمای هوا در آن منطقه 37 تا 42 درجه سانتیگراد بود. 

بازداشت های بیشتر

همزمان با این اتفاقات، کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در حال بررسی قانون موسوم به شهروندی و بازگشت بود، مصوبه ای که تقریبا 45  هزار خانواده فلسطینی داخل اسرائیل و مناطق اشغالی شرق بیت المقدس را از پیوستن به همسران و فرزاندانشان محروم می کند. 

این مردم بدون مدارک اسرائیلی، هیچ گونه بیمه خدمات درمانی ندارند و نمی توانند واکسن کرونا تزریق و همچنین سفر کنند. این قانون گرچه تمدید نشد اما به گزارش رسانه های خبری اسرائیلی، هرگونه درخواست خانواده های فلسطینی با مخالفت اسرائیل مواجه خواهد شد. 

در هشتم ژولای، "غضنفر ابوعطوان"  28 ساله پس از  10  ماه بازداشت اداری، و به دنبال 65  روز اعتصاب غذا از زندان اسرائیل آزاد شد. وی به بیمارستانی در کرانه باختری اشغالی منتقل شد و پزشکان گفتند زندگی او به یک مو بند است. ابوعطوان 10 ماه پیش بدون هیچ اتهامی بازداشت شده بود. دولت اسرائیل نیز ملزم نیست بابت بازداشت و زندانی کردن فلسطینی ها دلیل و توجیهی ارائه کند.وی یکی از 520  فلسطینی است که بدون اتهام یا محاکمه در زندان های نظامی به سر می برد. 

در همان روز نیروهای اسرائیلی منزل "منتصر شلبی" یک فلسطینی آمریکایی را به اتهام دخالت در تیراندازی علیه اسرائیلی ها، با خاک یکسان کرد. در آن حادثه در ماه می گذشته یک دانش آموز اسرائیلی کشته شد و دو نفر دیگر زخمی شدند...  

به دنبال تظاهرات ماه می، بیش از 200 فلسطینی در شهر "عکا" در فلسطین اشغالی بازداشت شدند. مادر یکی از بازداشت شدگان به میدل ایست آی گفت: "یک روزاوایل سحر بیش از 30 نیروی مسلح به منزال ما حمله کردند. آنها پسر 16 ساله ام را دستگیر کردند و دستانش را با دستبند و چشمانش را با یک نوار سیاه بستند و او را تا خودروی نظامی به روی زمین کشیدند. آنها همین رفتار را با بیش از 20  جوان دیگر انجام دادند."

تمام این موارد فقط یک بیانه محکومیت درپی داشت آن هم از جانب سفارت آمریکا بابت تخریب منزل یک فلسطینی آمریکایی...

ارزش های مشترک اسرائیل-اتحادیه اروپا

اکنون لطفا به من بگویید لاپید چگونه اجازه یافت به اتحادیه اروپا بگوید که اسرائیل و این اتحادیه ارزش های مشترک دارند. "حقوق بشر، حقوق همجنس گرایان، تعهد به اجزاء دمکراسی – مطبوعات آزد، قوه قضاییه مستقل، جامعه مدنی قوی و آزادی ادیان" به علاوه "مبارزه مشترک با تغییرات آب و هوایی، تروریسم بین الملل، نژادپرستی و تندروی" ارزش هایی است که لاپید ارائه کرد.

ولی لاپید فراموش کرد به ارزش های دیگر اشاره کند، مواردی که میزبان نیز به او یادآوری نکرد، همان هایی که ارزش های اسرائیل هستند: عدالت مبتنی بر حمله گروهی، جابجایی اجباری، تنبیه جمعی، تخریب غیرقانونی منازل و روستاها، شلیک های مرگبار، زخمی کردن کودکان و بازداشت بدون محاکمه. 

لاپید به این هم اشاره نکرد که در ماه ژولای، دیوان عالی حکم کرد که قانون موسوم به "دولت-ملت" اسرائیل ماهیت قانونی دارد و با ترکیب جمعیتی اسرائیل در تناقض نیست. این قانون آشکارا از یهودیان حمایت  و حقوق شهروندان مسلمان و مسیحی را صراحتا نقض میکند...

اسرائیل با اتحادیه اروپا چه ارزش های مشترکی دارد؟ جمعیت مهاجم از شهرک نشینان که از حمایت سربازان نظامی برخوردارند؟ تخریب غیرقانونی منازل و روستاها؟ سیاست تیراندازی مرگبار به سمت کودکان؟ استفاده از گلوله که بدنشان را تکه تکه می کند؟ جلوگیری از کادر درمانی برای رسیدگی به حال مجروحان؟ تصویب قوانین تبعیض آمیز؟ شهروندان اسرائیلی از پیوستن به همسران انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی محروم نیستند اما حق دسترسی به همسران فلسطینی خود را ندارند.

گفت و گو با گلوله

کرانه باختری در آشوب به سر می برد. این مناطق هر هفته صحنه تظاهرات هفتگی علیه تشکیلات خودگردانِ به شدت خودکامه و همچنین اشغالگران اسرائیلی است. تشکیلات خودگردان در پاسخ به خواسته دمکراتیک برای برپایی انتخابات، فقط با تشدید سرکوب پاسخ داده است، انتخاباتی که محمود عباس رئیس کهنسال و بی اطلاع این تشکیلات، قطعا بازنده آن خواهد بود... ازطرف دیگر امروز این تشکیلات به فلسطینی ها هشدار میدهد در برابر فساد آن سکوت کنند و در غیر این صورت سرکوب خواهند شد. تشکیلات خودگردان از 14 سال گذشته تاکنون هیچ انتخاباتی برگزار نکرده است. آیا این مساله بخشی از ارزش های اتحادیه اروپا است؟ 

اما اتحادیه اروپا همچنان این مسایل را نادیده می گیرد. تمام کسانی که این گونه عمل می کنند مسئول جنایات وحشتناکی هستند که اشغالگران و عوامل آن مرتکب می شوند. 

من جدا دوست دارم بدانم که وزرای خارجه آلمان، فرانسه، هلند و جمهوری چک چگونه دست دادن با لاپید را توجیه می کنند. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است دو طرف راه های گسترش روابط اسرائیل-اتحادیه اروپا را بررسی و بر ضرورت پیشبرد گفت و گو با فلسطینی ها تاکید کردند. با فرامین تخلیه منازل، بولدوزر و گلوله های پلاستیکی؟