قوانین جدید کشورها برای اینفلوئنسرها/ «تاثیر مخرب» سلبریتی‌ها بر سلامت روان مردم

فناوری،   4000429051 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در راستای جلوگیری از تأثیر مخرب فضای مجازی بر سلامت افراد به ویژه جوانان، در کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس و نروژ اینفلوئنسرها را موظف کرده‌اند در صورت دستکاری در تصاویر خود، آن را اعلام کنند.

قوانین جدید کشورها برای اینفلوئنسرها/ «تاثیر مخرب» سلبریتی‌ها بر سلامت روان مردم
به گزارش فارس، توقع غیرواقعی که شبکه‌های اجتماعی در جوانان ایجاد می‌کند، باعث کم شدن اعتماد به نفس، عدم خودآگاهی و کمال‌گرایی آنها شده که می‌تواند به شکل اختلالات روحی و اضطراب بروز کند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد اینستاگرام در مقایسه با دیگر شبکه‌های اجتماعی بدترین تاثیر را بر سلامت روانی جوانان دارد؛ کاربران به هنگام حضور در شبکه های اجتماعی به صورت ناخودآگاه خود را با دوستان، اینفلوئنسرها و سلبریتی‌هایی مقایسه می‌کنند  که تصاویرشان در هنگام انتشار با چندین برنامه و نرم‌افزار دستکاری شده و به آنها زیبایی غیرواقعی بخشیده و تمام این اتفاقات ساده باعث می‌شود تا احساسات ما با فضای مجازی بیشتر گره بخورد. به همین دلیل است که برخی از کاربران امروزی به نوعی اختلال موسوم به «افسردگی شبکه های اجتماعی» مبتلا شده‌اند تا بیماری آنها در ارتباط با نحوه استفاده از این پلتفرم ها توصیف شود؛ در راستای جلوگیری از تأثیر مخرب فضای مجازی بر سلامت افراد به ویژه جوانان قانون جدید نروژ اینفلوئنسرها را به اعلام دستکاری در تصاویر  خود موظف می‌کند که به بخشی از آن می‌پردازیم:

* قانون جدید نروژ اینفلوئنسرها را به اعلام دستکاری در تصاویر موظف می‌کند

قانون جدید نروژ شرکت‌های تبلیغاتی و اینفلوئنسرها را ملزم می‌کند که در صورت دستکاری تصاویر ویرایش، آنها را در پست‌های خود اعلام کنند. برخی اینفلوئنسرها به این خبر واکنش مثبت نشان داده‌اند ولی عده‌ای آن را بی‌فایده می‌دانند. در قانون جدید کشور نروژ هر تصویری از شکل، اندازه یا پوست بدن که توسط تکنیک‌های ویرایش دستکاری شود، باید این تغییرات را اعلام کند. این قانون علاوه بر حوزه تبلیغات، در دنیای سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی هم اجرا خواهد شد و آن‌ها را ملزم می‌داند که در پست‌های تحت اسپانسر یا سایر پست‌هایی که به نحوی از آن‌ها درآمدزایی می‌شود، در صورت دستکاری تصاویر از برچسب ویرایش استفاده کنند.


اگنت هوزبای، اینفلوئنسر مطرح و موافق قانون جدید نروژ

* مقابله با «استانداردهای زیبایی»

قانون  جدید که مبنی بر اعلام ویرایش در صورت دستکاری شدن عکس است، ماه گذشته‌ی میلادی مراحل تصویب خود را گذرانده و هم‌اکنون در انتظار اجرایی شدن توسط پادشاه نروژ است و با حمایت وزارت کودکان و امور خانواده‌ نروژ در جهت مقابله با «استانداردهای زیبایی» تصویب شده است. این قانون ماه گذشته با ۷۲ رای موافق نسبت به ۱۵ رای مخالف در پارلمان نروژ تصویب شد؛ طبق مصوبه قانونگذاری، هنگامی که پادشاه نروژ تصمیم بگیرد، لازم الاجرا است. کشورهای دیگر، از جمله انگلیس و فرانسه، مقررات مشابهی را اعمال کرده‌اند.

* بی‌اشتهایی سومین عامل مرگ دختران جوان 

اصلاحیه جدید، اینفلوئنسرها را مستلزم به  افشاگری برای ویرایش های انجام شده پس از گرفتن تصویر و قبل از آن می‌کند، مانند فیلترهای اسنپ‌چت و اینستاگرام که ظاهر فرد را تغییر می‌دهند.دستکاری‌هایی که نیازمند دریافت برچسب ویرایش هستند  شامل مواردی نظیر افزایش اندازه لب، باریک کردن کمر و عضلات اغراق‌آمیز و برخی موارد دیگر می‌شود. وزارت امور کودکان و خانواده  با استناد به چندین تحقیق برای حمایت از تصویب این قانون  اعلام کرده بی‌اشتهایی سومین علت شایع مرگ در دختران جوان است که برای رسیدن به بدن زیبا اجرا می‌شود.

این معضل البته محدود به نروز نیست و در کشورهای دیگر هم محل بحث و جدال بوده است. در یک نمونه در سال ۲۰۱۷، یکی از بزرگترین شرکت‌های آرشیو و فروش عکس در ایالات متحده، گتی ایمیجز، اعلام کرد که عکس‌های رتوش‌‌شده از مدل‌ها را از فروشگاه خود جمع‌آوری می‌کند.

* فرانسه هم قانون مشابه اعمال کرد

در همان‌ سال ۲۰۱۷ فرانسه قانونی تصویب کرد که بر طبق آن مجله‌ها موظف می‌شوند تا در صورت استفاده از عکس رتوش شده آن را اعلام کنند.

* منع استفاده از فیلترهای زیبایی برای اینفلوئنسرها در انگلیس 

یافته‌های یک نظرسنجی انجام شده توسط  موسسه«Girlguiding» در انگلیس نشان داد، یک سوم دختران و زنان جوان به دنبال تغییر شکل ظاهری خود از طریق فیلتر هستند. در نتیجه این حرکت در شبکه‌های اجتماعی، مرجع کنترل تبلیغات انگلیس و سازمان استانداردهای تبلیغاتی (ASA)، استفاده از فیلترهای زیبایی را برای اینفلوئنسرها  ممنوع کرد. این حکم در پاسخ به شکایتی مطرح شد که علیه  تبلیغات اینستاگرامی یک اینفلوئنسر در ژوئیه سال ۲۰۲۰ ارسال شد؛ بر این مبنا که اینفلوئنسر مطرح انگلیسی از لوازم آرایشی فارغ از واقعیت تعریف و تمجید می‌کند و  شاکی معتقد بود که فیلتر اینستاگرام که در این ماجرا استفاده شده، در مورد محصول آرایشی تبلیغ شده اغراق می‌کند و بنابراین گمراه کننده بودن تبلیغات را به چالش می‌کشد.

*  اجرای قانون خاتمه بخشیدن به آرمان کاذب زیبایی در سراسر نروژ

جامعه دیجیتال اقدامی را که هدف آن خاتمه بخشیدن به آرمان کاذب زیبایی است که با تبلیغات گمراه کننده در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده و  به طور گسترده‌ای از طریق  برخی دختران ترویج می‌شود تحسین کرده است. این قانون در مورد تصاویر تبلیغاتی در مهم‌ترین شبکه های اجتماعی مانند توییتر و تیک تاک و همچنین در صفحات روزنامه‌ها، مجلات و بیلبوردهای تبلیغاتی در سراسر کشور اعمال خواهد شد.