۸ نکته جذاب برای یادگیری موثرتر از دل دوره های ماکان آریا پارسا

گزارش بازرگانی،   4000429024

کارآفرین‌های برتر، روش‌هایی تازه و جالب برای یادگیری دارند.

اگر شما هم در دوره‌های زیادی شرکت می‌کنید، کتاب‌های زیادی می‌خوانید ولی یادگیری‌تان دچار مشکل است و زود مطالب یک کتاب یا دوره را فراموش می‌کنید، این چند روش جالب را به کار بگیرید.

تلاش شده است تا از دل دوره های ماکان آریا پارسا ، یکی از کارآفرینان برتر ایرانی این مطالب استخراج شوند. (معرفی کوتاهی هم در انتهای این مطلب از این کارآفرین نمونه می‌خوانید.)

50.jpg (700×420)

روش اول: ساندویچ خواب!!

تصور کنید یک ارائه مهم دارید و فقط یک روز برای آماده شدن زمان دارید، چطور در این مدت زمان کم این حجم از اطلاعات را یاد می‌گیرید؟

اغلب افراد پشت سرهم مطالعه و نت برداری می‌کنند، ممکن است کل شب را بیدار بمانند و ساعت‌ها بی وقفه مطالعه کنند! اما دست نگه دارید! این کار اشتباه است. چون مطالب به حافظه بلندمدت راه پیدا نکرده‌اند.

شما می‌توانید اطلاعات بی‌شماری به مغزتان وارد کنید اما مغز درصد کمی از آن‌ها را حفظ می‌کند. چون انتقال به حافظه بلندمدت نیاز به زمان بیشتری دارد.

برای همین هم دانشمندان به جای مطالعه طولانی، ساندویچ خواب را پیشنهاد می‌دهند.

یعنی چی؟

یعنی شما باید مطالعه کنید، بخوابید و باز دوباره مطالعه کنید. ساندویچ مغز یک راه عالی برای یادگیری سریع است؛ چون خواب به ذخیره اطلاعات در حافظه بلندمدت کمک می‌کند.

در حقیقت ذخیره سازی مطالب در حافظه یک از مهمترین کاربردهای یک خواب شبانه خوب و با کیفیت است.

وقتی به خواب میرید، ضمیر ناخودآگاه شما فعال و درحال ذخیره اطلاعات در حافظه بلند مدت است. اما وقتی کل شب بیدار می‌مانید مانع یادگیری و حفظ اطلاعات می‌شوید.

خستگی مغز را کند و ناکارآمد می‌کند. اگر زمان کمی برای یادگیری دارید، چند ساعت مطالعه کنید. یک خواب خوب داشته باشید و دوباره صبح از جایی که مانده بود شروع کنید.

روش دوم: تغییر را دریاب!

تا حالا چیزی در مورد توهم دانش شنیدید؟

این یک تله در هنگام یادگیری چیزهای جدید است. شما چند ساعت مطالعه می‌کنید و بعد از یادگیری چند ترفند با خودتون فکر می‌کنید که به حد کافی تسلط پیدا کردید. یادگیری نقاشی مثال خوبی است. بعضی افراد بعد از کشیدن اولین نقاشی که خوب از آب در می‌آید فکر می‌کنند یک هنرمند تمام عیار هستند و دیگر لازم نیست چیزی یاد بگیرند.

شما چه می‌کنید تا در این دام نیفتید؟

یک راه خوب برای یادگیری عالی هرچیزی «تغییر» است.

فرض کنید مهارت کافی در طراحی چهره‌ها از روبرو دارید. اما کم کم این کار خسته کننده می‌شود و حس می‌کنید دیگر چیزی یاد نمی‌گیرید.

زمانش رسیده که خودتان را تست کنید. کافی‌ست فقط یک تغییر کوچک در روال کار اصلی‌تان ایجاد کنید. از زاویه کمی متفاوت‌تر یک چهره بکشید، سعی کنید کمی سریع‌تر این کار را انجام دهید و یا از ابزارهای دیگری برای نقاشی استفاده کنید. هر یک از این تغییرات جزئی به شما کمک می‌کند تا فرایند تمرین از حالت خسته کننده دربیاید و تکراری نشود. می‌توانیدنقاط ضعفتان را پیدا و با اشتیاق بیشتری یاد بگیرید.

روش سوم: آدامس بجو!

این یکی روش رو از مطالعات علمی برای شما گردآوری کردیم. آیا می‌دانید جویدن آدامس به یادگیری سریعتر کمک می‌کند؟ مطالعات نشان داده که جویدن آدامس مزیت هایی برای یادگیری دارد. افرادی که آدامس می‌جوند سرحال‌تر هستند و استرس کمتری دارند. اولین بار در سال 2011 طی یک مطالعه افرادی را در یک محیط پر تنش آزمایش کردند. اتاق های نامنظمی که افراد را در آن قرار می‌دادند باعث ایجاد استرس در آنها و کاهش بهره وری می‌شد.

اما حتی در این شرایط هم کسانی که آدامس می‌جویدند توانستند متمرکزتر باشند و هورمون استرس کمتری تولید کردند. به عبارت دیگر جویدن آدامس کمک می‌کند آرام بمانید و تمرکز بیشتری داشته باشید.

مطالعه دیگری در سال 2009 نشان داد که عمل جویدن باعث هوشیاری بیشتر و افزایش توجه می‌شود. پس دفعه دیگر قبل از شروع به کار کردن، آدامس را فراموش نکنید.

روش چهارم آبرسانی مغز

آیا چیزی به سادگی یک لیوان آب وجود دارد که بتواند قدرت مغزتان را زیاد کند؟

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که نوشیدن آب در طول آزمون تاثیر زیادی بر نمرات دانش آموزان دارد. در واقع دانش‌آموزانی که در طول امتحان آب نوشیدند نمراتشان بهتر شد. یک معدل بالاتر به خاطر چند جرعه آب…. نوشیدن آب نه تنها در طول آزمون به شما کمک می‌کند، بلکه در هضم اطلاعات جدید، قدرت حافظه و حل مشکلات پیچیده هم به شما کمک میکند. چرا؟ چون آب عملکرد مغز رو تنظیم می‌کند.

اما قسمت خوب داستان این است که نوشیدن آب به زمان و مکان خاصی نیاز ندارد. پس هروقت خواستید مطالعه کنید، درس بخوانید یا حتی پادکست گوش کنید چیزی برای نوشیدن بردارید.

روش پنجم: ترکیب ابزارها

آیا در هر بار مطالعه از همان روش‌های قبل استفاده می‌کنید؟ آیا برای هر آزمون از فلش کارت و کتاب‌های راهنما استفاده می‌کنید؟ پس احتمالا نیاز به روش‌های جدید دارید. در هنگام مطالعه سعی کنید ابزارهای مختلف رو با هم ترکیب کنید. از فلش کارت استفاده کنید، نموداربکشید، با صدای بلند اطلاعات رو بخونید.

با ترکیب سبک‌های مختلف با هم، بخش‌های جدیدی از مغزتان را فعال می‌کنید. اطلاعات حسی بیشتری ذخیره می‌کنید و مفاهیم رو از دیدگاه‌های مختلف درک می‌کنید. پس با ترکیب چند روش اطلاعات بیشتر را سریعتر یاد بگیرید.

روش ششم: تندخوان شو!

یک فرد معمولی در هر دقیقه حدود 200 کلمه می‌خواند یعنی صفحه‌ای دو دقیقه.

سریع به نظر میاد؟ خیر! این همان سرعتی است که مردم 100سال پیش برای خواندن استفاده می‌کردند.

مشکلی که وجود دارد این است که اطلاعات موجود در جهان هر سال دو برابر می‌شود. پس راه حل چیست؟ مغز ما انعطاف زیادی دارد. در عرض چند هفته می‌توانید یاد بگیرید که حدود 700 تا 1000 کلمه در یک دقیقه بخوانید.

روش هفتم: بخش‌های کوچکتری مطالعه کنید

چه اتفاقی می‌افتد وقتی همه درس‌ها را یکجا می خوانید؟ چقدرش را به یاد می‌آورید؟ احتمالا خیلی کمتر از چیزی که انتظارش را داشتید! مغز انسان برای ذخیره حجم زیادی از اطلاعات به صورت یکجا طراحی نشده است. ما هر روز با محرک‌های زیادی روبرو می‌شویم، هزاران صدای مختلف می‌شنویم و میلیون‌ها اشکال مختلف رو می‌بینیم.

اما حافظه بلند مدت ما خیلی کندتر است. به همین دلیل تمرین در بخش های کوچک، یک راه موثر برای یادگیری‌ست. به جای اینکه کل مطالب را در یک روز تمرین کنید، هر روز چند صفحه چند صفحه بخوانید. اگر هر روز زمان کوتاهی برای مطالعه چند صفحه وقت بگذارید، خواهید دید که چقدر راحت‌تر مطالب را به خاطر می‌آورید.

روش هشتم: راه سخت!!!

وقتی قرار است چیزی تازه یاد بگیرید احتمالا به دنبال میانبر می گردید! اما در حقیقت انتخاب راه سخت‌تر در درازمدت کارآمدتر خواهد بود. از مطالب نت برداری کنید، این کار خیلی کندتر و سخت تر از تایپ کردن است، اما نوشتن باعث ثبت مطالب در مغز می‌شود.

شاید به نظرتان وقت تلف کردن باشد چون باید یادداشت‌هایتان را دوباره تایپ کنید تا به درک مورد نظر برسید. اما یادتان باشد میانبر همیشه به یادگیری سریع شما کمک نمی‌کند؛ بلکه معمولا چالش بر انگیزترین راه ها موثر ترین‌ها هستند.

49.jpg (700×420)

دوره های دکتر ماکان آریا پارسا

ماکان آریا پارسا و دوره های بی نظیرش را می شناسید؟

ماکان آریا پارسا در سال 1396 به عنوان کارآفرین برتر کشور و همچنین مدیر شایسته فناوری اطلاعات شناخته شد.

دوره های دکتر ماکان آریا پارسا کارآفرینی موفق و جوان که به صورت کارگاه های آموزشی فوق العاده برگزار شده‌اند به شرح زیر است:

  • 25 راز موفقیت
  • آموزش هدف گذاری
  • تسخیر قلب مشتری
  • بازاریابی و فروش
  • اصول و مبانی مدیریت
  • ارتباط موثر
  • حقوق تجارت کسب و کار
  • فنون فروش و مذاکره
  • مهارت های زندگی
  • مدیریت منابع انسانی
  • تبلیغات خلاق
  • و...

ماکان آریا پارسا با تحصیلات دکتری کارآفرینی از دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه اشتنبایس برلین آلمان و امیر کبیر تهران و همچنین کارشناسی مهندسی صنایع، جزو نخبگان و فرهیختگان کشورمان است که می خواهد با نشر دانش در جامعه، بر شمار جوانان موفق و افتخار آفرین کشور بیفزاید.

ناگفته نماند که او مشاوری حرفه ای در زمینه مدیریت، ارتباطات، بازاریابی و منابع انسانی است. با این اوصاف، اگر در دوره های دکتر ماکان آریا پارسا شرکت کنید، می‌توانید تجارب ارزشمند او را که در طی سال‌های طلایی زندگی‌اش کسب کرده را بیاموزید و در زندگی از این آموخته‌ها استفاده کنید.