محدودیت ها حریف اشتیاق به سفر می شود؟!

گروه اجتماعی الف،   4000428054 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
محدودیت ها حریف اشتیاق به سفر می شود؟!

بالاخره دولت راضی شد برای پیشگیری از  وخامت اوضاع، تهران و البرز تعطیلات چند روزه ای را تجربه کنند.

سخنگوی دولت اعلام کرده است که تمامی ادارات استانهای تهران و البرز از سه شنبه این هفته تا یکشنبه هفته آینده تعطیل است.

 ربیعی با اعلام این خبر افزود: بنابر به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا و موافقت رییس جمهور تمامی ادارات استانهای تهران و البرز از سه شنبه این هفته (فردا) تا یکشنبه هفته آینده تعطیل است.

به گفته وی بنابر این مصوبه تردد از این استانها ممنوع بوده و در صورت رعایت نکردن علاوه بر جریمه، خودرو نیز از مسیرها بازگردانده خواهند شد، موضوع استمرار ممنوعیت تردد به شهرهای قرمز و نارنجی براساس طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها ادامه داشته و براساس وضعیت شهرها اطلاع رسانی خواهد شد.

نیروی انتظامی نیز  امروز در اطلاعیه ای تاکید کرد تمامی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را برای ریشه کن شدن این ویروس منحوس اجرا خواهد کرد از این رو علاوه بر جرایمی که در دستورالعمل وجود دارد، (جریمه یک میلیون تومانی برای ورود به شهرهای قرمز و جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای ورود به شهرهای نارنجی و زرد)، در هر کجا که با سفرها در جاده‌ها مواجه شویم، اعمال قانون خواهند شد.

با این حال تجربه تعطیلات رسمی گذشته و اشتیاق مردم به استفاده از این فرصت برای سفر نشان می دهد که از پیش و به صرف اعلام تعطیلات نمی توان به رعایت آن از سوی مردم دلخوش کرد. به خصوص آنکه پژوهش ها نشان می دهد میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی کرونا در این روزها به پایین تر حد خود رسیده و مجموع تصمیمات دولتی نیز در زمینه مقابله با کرونا این حس را به مردم منتقل کرده که  رعایت این پروتکل ها چندان هم برای دولت اهمیتی ندارد که اگر می داشت در  اعمال و اجرای محدودیت های قبلی جدیت بیشتری به خرج داده می شد.

خستگی روانی ناشی از وضعیت طولانی شیوع کرونا نیز انگیزه مردم  را برای رهایی از این موقعیت افزایش داده است. بنابراین عجیب نیست که شاهد انجام سفرها علیرغم این توصیه ها باشیم.

به نظر می رسد نوع برخورد نهادهای رسمی با این تخلفات اثر قابل توجهی در جلوگیری از شکستن پروتکل ها دارد و نهادهای رسمی برای یک بار هم که شده باید در این زمینه با قاطعیت و جدیت اقدام به اعمال قانون کنند تا از بروز فاجعه در پیک جدید کرونا پیشگیری شود.