هر هفته یک پروژه عمرانی در مشهد افتتاح می شود

اجتماعی،   4000428047
هر هفته یک پروژه عمرانی در مشهد افتتاح می شود

توسعه شهری مشهد در سالهای اخیر به یک الگو برای کشور تبدیل شده است. شهری که مردم آن به همت شهرداری مشهد هر روز شاهد افتتاح یک پروژه عمرانی مهم است و تحول و نوسازی در این کلانشهر بزرگ چشمگیر است.

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد در سه سال گذشته چهره این شهر را کاملا متفاوت کرده است به طوری که توسعه سریع و افتتاح مداوم پروژه های شهری و زیربنایی به برنامه دائمی و هفتگی آن تبدیل شده است. به گفته او، ۲۷ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در شهر مشهد انجام شده است.

میدان راه آهن مشهد یکی از مراکز خاطره انگیز مردم این شهر است که بازپیرایی و نوسازی آن مورد توجه قرار گرفت اما این اقدام چشم نواز با عجله افتتاح نشد بلکه شهرداری مشهد زمان بهره برداری را زمانی اعلام کرد که همه اشکالات آن از جمله بهیه سازی برای استفاده معلولان رفع شود و پس از آن افتتاح شد.

تکمیل خطوط مترو

تکمیل خط دو مترو، بهره برداری از فاز اول خط سه مترو و احداث خط چهار قطار شهری مشهد نیز از دیگر اقداماتی بود که محقق شد و مردم این کلانشهر در دو سال گذشته ثمره آن را دیدند و تاثیر زیادی در کاهش ترافیک مرکز این شهر داشت. پروزه ای که به گفته محمدرضا کلائی، شهردار مشهد در مراسم افتتاح آن مانند رودخانه ای است که طراوت و زندگی را در شهر جاری می کند.

احداث 43 هکتار فضای سبز در زمین های غربی بلوار خاقانی و بلوار نماز مشهد از دیگر خدمات عمرانی است که به همت شهرداری مشهد در دو سال گذشته به سرانجام رسید و چهره این شهر را تغییر می دهد.

ایجاد تصفیه خانه آب نوین

ایجاد تصفیه خانه لوکال و شبکه جداسازی آب شرب از آب خام، اقدام مهم دیگری است که شهرداری مشهد برای تامین آب سالم و تامین آب کمربند سبز این کلانشهر در شرایط بحران کم آبی برداشت. طرح بزرگی که آلاینده های زیست محیطی اعم از آلودگی های بیولوژیک و شیمیایی را در تصفیه خانه فاضلاب به حداقل رساند.

اقدامات کلائی در بهسازی پروژه های آبرسانی باعث شد که شهرداری مشهد نشان شهر دوستار آب را از یونسکو دریافت کند و دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران این نشان را به وی اعطا کرد.

ساماندهی کال اسماعیل آباد

ساماندهی کال اسماعیل آباد با 150 میلیارد تومان و تبدیل حاشیه این منطقه به فضای سبز و پارک خطی از دیگر طرح های عمرانی بزرگ مشهد است که در یک سال گذشته انجام شده است. کلائی در مراسم افتتاح این طرح گفت: برای اجرای این طرح حدود80 میلیارد تومان برای فضای سبز،30 میلیارد تومان برای بدنه سازی و کف سازی کال و 40میلیارد تومان برای تملک پلاک های در مسیر کال اسماعیل آباد هزینه شد.

شهردار مشهد برای اجرای این طرح های عمرانی توانست به جلب همکاری نهادهای دیگر از جمله سپاه، اجرای پروژه های عمرانی را سرعت بخشد.

به گفته کلائی، شهرداری مشهد در چارچوب رویکرد یک حاشیه کمتر صدها فرصت پروژه های بزرگی را اجرا کرده است و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نیز در بسیاری از این پروژه ها مشغول کار است. شهرداری مشهید بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی مشترک با قرارگاه خاتم الانبیا دارد که ناشی از نگاه راهبردی و توسعه ای است.

ساماندهی کشف رود

شهردار مشهد به پروژه عمرانی ساماندهی کشف رود اشاره کرد و افزود: در موضوع ساماندهی کشف رود و درختکاری بالغ بر 300هکتار از اراضی حاشیه کشف رود، در احداث سالن های ورزشی و بسیاری از حوزه های دیگر شاهد همکاری سپاه هستیم، که این همکاری و نگاه است که نقش حفاظت از انقلاب اسلامی سپاه را در تعامل با سایر دستگاه ها نشان می دهد.

کشف رود یکی از رودهای مهم خراسان شمالی است که در شمال مشهد جریان دارد اما در سالهای اخیر به علت تخلیه تانکری فاضلاب به یک معضل زیست محیطی تبدیل شده است، مساله ای که به همت شهردار مشهد با ایجاد اولین تصفیه خانه سپتاژ کشور سامان می یابد.

کشف رود در دو دهه خیر به علت سرازیر شدن فاضلاب آبهای آلوده صنعتی، کارگاه های محلی و خانگی و انتقال این فاضلاب ها به این منطقه با تانکر و همزمان بی اعتنایی مسئولان، به یک معضل مهم زیست محیطی در شمال شرق کشور تبدیل شده است.

شهردار مشهد در مراسم آغاز ساماندهی این منطقه گفت: یکی از موضوعات مهم که موجب مشکلات زیست محیطی در کشف رود شده، انتقال فاضلاب های تانکری به این منطقه است که با احداث تصفیه خانه به دنبال رفع این مشکل هستیم.

کلائی افزود: با توجه به اینکه مدیریت کشف رود از سوی دستگاه های حاکمیتی به شهرداری مشهد واگذار شده است. مبلغ حدود 150 میلیارد تومان در پروژه های مختلف در کشف رود اجرا شده است و با تکمیل تصفیه خانه سپتاژ کشف رود به زودی این معضل قدیمی حل می شود.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: کشف رود یک رودخانه قدیمی و تاریخی 85 کیلومتری در شمال شهر مشهد است که بخش زیادی از حاشیه شهر مشهد بر روی این رودخانه شکل گرفته است و همواره اسم آن در رسانه ها و گزارش ها همراه با معضل و ناکارآمدی بوده است مخصوصا در سال های اخیر که توسعه شبکه فاضلاب و توسعه نیافتن تصفیه خانه های متناسب با آن سبب شد فاضلاب باقی مانده «بای پس» شود آن هم در جایی ک جمعیت شهری زیاد است.

وی اضافه کرد: مدیریت شهری گرچه به صورت مستقیم وظیفه ای در این زمینه ندارد اما با تمهید شورا نسبت به ساماندهی کشف رود اقدام کرد و مدیریت واحدی تشکیل شد و 12 دستگاه دولتی با شهرداری همراه شدند و کل این مسیر ساماندهی می شود.

کلائی گفت: 120 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است. امیدوارم با اقداماتی که در کشف رود انجام می شود، نابسامانی های حاشیه شهر مشهد در شمال به اتمام برسد و نام کشف رود همراه با معضل و مشکل نباشد و این نگاه که صیفی جات با آب آلوده آبیاری می شود، تغییر کند و نام کشف رود یادآور سرسبزی، آبادانی و محرک توسعه و بهبود شهری باشد.

وی همچنین از درختکاری بیش از 470 هکتار از اراضی حاشیه کشف رود توسط شهرداری مشهد خبر داد و گفت: با انجام این درختکاری ها، فضای سبز با کیفیتی از محدوده پرکندآباد تا کنار گذر شمالی به فضای سبز مشهد اضافه می شود.

احداث تقاطع های غیر همسطح در بزرگراهها

اجرای سه تقاطع غیر همسطح آزادگان بعد از ١٥ سال معطلی و بهره برداری از پارک جنگلی 500 هکتاری ارتفاعات جنوب مشهد از دیگر اقداماتی است که در یک سال گذشته به همت شهردار مشهد به سرانجام رسید.

کلائی بیان کرد: 500 هکتاری که امروز احداث می‌شود فارغ از ارزش زیست‌محیطی به سبب شیوه انجام دارای یک ارزش اجتماعی بزرگ ست.

وی افزود: مرداد سال 98 وعده دادیم در سال 99 حدود هفت هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی را تحویل دهیم اما در همین یکسال 11 میلیارد تومان پروژه عمرانی انجام داده‌ایم که با همت همه ذی‌نفعان و اعضای شورای شهر محقق شده است.

افتتاح کارخانه نوآوری

افتتاح کارخانه نوآوری اقدام مهم دیگری است که در دو سال گذشته در شهرداری مشهد انجام شده است. شهردار مشهد در مراسم افتتاح این کارخانه گفت: کارخانه نوآوری شهری را در فضای ۳.۷ هکتاری و زیربنای ۱۰ هزار متر افتتاح کردیم و با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توافق شده که کارخانه نوآوری شهری مشهد به هاب و قطب کشور در حوزه نوآوری‌های شهری تبدیل شود.

کلائی گفت: این کارخانه نوآورانه در محل قدیم کارخانه کوکاکولا تاسیس می شود که در سال 1337 ساخته شده و 100 میلیارد تومان برای تبدیل آن به کارخانه نوآوری شهری هزینه شده است.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: اگر این کارخانه ساخته نمی‌شد، به جای آن برجی ساخته می‌شد که تاثیری در توسعه شهری نداشت اما اکنون با همکاری شورای شهر،یک اقدام زیربنایی و توسعه بخش برای اصلاح الگوی محیط زیست شهری در نزدیکی دانشگاه مشهد محلی فراهم شده است.

ساماندهی باغ خونی

ساماندهی و مرمت باغ خونی به عنوان یک باغ تاریخی در مشهد پس از 40 سال از دیگر اقدامات شهرداری مشهد در یکسال گذشته است.

شهردار مشهد گفت: باغ خونی یک میراث گرانبها است که حوادث بسیاری را از جمله واقعه گوهرشاد تا همه وقایعی که در عصر حاضر رخ داده را به خود دیده است.

کلائی ادامه داد: 40 میلیارد تومان برای مرمت باغ خونی اعتبار پیش بینی شده است که احتمالا افزایش خواهد یافت و امیدواریم تا پایان سال 1400 این طرح به سرانجام برسد.

توسعه و آبادانی توس

افتتاح مسیر دسترسی جلوخان آرامگاه فردوسی به کهن دژ از دیگر اقدامات کلائی در دوره مسئولیت خود در شهرداری مشهد است. او در مراسم افتتاح این مسیر گفت: امروز شاهد افتتاح مسیر دسترسی جلوخان آرامگاه فردوسی به کهن دژ و رونمایی بخشی از مجسمه های فاخر شخصیت های شاهنامه هستیم و به زودی جلوخان را به بنای تاریخی هارونیه متصل می کنیم.

وی افزود: بیش از 120 میلیارد تومان برای اجرای پروژه های مختلف در محدوده تاریخی توس هزینه کرده ایم.

پروژه های عمرانی در شهرک های شهید رجایی و باهنر

12 پروژه بزرگ شهری نیز به همت شهرداری مشهید در شهرک های شهید رجایی و باهنر اجرا شد که به گفته کلائی از بزرگترین اقدامات جمهوری اسلامی در 40 ساله گذشته در حوزه مدیریت شهری است.

شهردار مشهد گفت: خارج کردن شهرک شهید باهنر از بن بست و اتصال آن به بازوی چهارم تقاطع غیر همسطح مصلی، احداث مرکز درمانی و مجتمع ورزشی در شهرک شهید باهنر و کتابخانه عمومی در شهرک شهید رجایی، تعریض خیابان پورسینا، آزادسازی اراضی برای احداث واحد های مسکونی، ایجاد مجموع بوستان های محلی در این محدوده و ایجاد پل روی ریل راه آهن و اتصال دو طرف ریل به یکدیگر که پروژه ای پیچیده است که فقط، بخشی از این پروژه های عمرانی در این شهرکهاست.

وی گفت: در کنار اجرای این پروژه ها، پارکی ۷۰ هکتاری در اراضی محدوده شهرک شهید رجایی به وسعت پارک ملت با موضوع کشاورزی شهری با مساعدت آستان قدس رضوی احداث می کنیم.

شهردار مشهد افزود: همچنین احداث پارکی ۵ هکتاری در انتهای بلوار شهید معقول و مهریز را خواسته 30 ساله مردم منطقه است که اجرا می شود. از پروژه های دیگری که در این محدوده اجرا می شود، بلوار بصیرت است که با کمک آستان قدس رضوی و با عبور از میان اراضی امیر آباد احداث خواهد شد.

کلائی تصریح کرد: در کنار این پروژه ها اختصاص زمین برای ساخت واحدهای مسکونی به منظور جایگزینی و اصلاح الگوی سکونت و آزاد سازی فضاهای عمومی این دو شهرک نیز در دستور کار قرار دارد.

احداث بزرگترین بوستان حاشیه شهر

شهردار مشهد از آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگترین بوستان حاشیه شهر، خبر داد.

کلائی گفت: امیدواریم ظرف ۱۸۰ روز این بوستان به اتمام برسد. عملیات اجرایی پروژه ظرف 6 ماه آینده به اتمام خواهد رسید و شاهد بهره‌ برداری از آن خواهیم بود.

شهردار مشهد افزود: علاوه بر ساخت بوستان‌های مختلف و متعدد، ایجاد زیرساخت‌های تربیت بدنی، ورزشی و فضای سبز، بازگشایی معابر و برچیدن بن‌بست‌هایی که برای ساکنان بسیار دل‌آزار بود، با تاکیدات شورای شهر، در دستور کار و اولویت مدیریت شهری قرار گرفت.

افتتاح پردیس مادر و کودک

افتتاح پردیس مادر و کودک، دستاورد دیگری از فعالیت های عمرانی شهرداری مشهد است. شهردار مشهد در مراسم افتتاح این پردیس گفت: امیدوارم پردیس مادر و کودک سنگ بنای تغییر نگاه ما به وظیفه مادرانه باشد

کلائی گفت: اینکه فرض کنیم مادری انتهای وظایف است و مادر باید خود را وقف فرزند خود کند، نگاه اشتباهی است. مادر شدن شروع این وظیفه است. مادران باید با نشاط باشند.

کلائی خاطرنشان کرد: پروژه هایی همچون رودپارک، کشت پارک، پردیس مادر و کودک، پارکینگ آزادی و... از جمله پروژه هایی است که در منطقه 11 مشهد به بهره برداری رسیده یا در دست اقدام است.