پشت پرده ورود ترکیه به پرونده امنیتی افغانستان با چراغ سبز آمریکا

جهان،   4000426065 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

پاسخ مثبت ترکیه به درخواست آمریکا برای حمایت نظامی از فرودگاه کابل، سوالاتی در خصوص پشت پرده این اقدام به وجود می‌آورد.

پشت پرده ورود ترکیه به پرونده امنیتی افغانستان با چراغ سبز آمریکا

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری شبکه المیادین اکثر کشورهای اطراف افغانستان در مرزهای خود و کشورهایی که ممکن است تحت تاثیر تحولات اخیر افغانستان قرار بگیرند هنوز هم اوضاع این کشور را پس از عقب نشینی نظامیان آمریکا با احتیاط دنبال می‌کنند.  در همین زمان محافل مربوطه در حال پیگیری موضوع درخواست ایالات متحده از ترکیه جهت استقرار یگانهای نظامی آن برای تامین امنیت فرودگاه کابل هستند. آنکارا نیز با این ماموریت موافقت کرده ،در حالی که طالبان به شدت مخالف این اقدام است. 

 به نوشته المیادین، درست است که واشنگتن بیشتر یگان‌های نظامی خود را از افغانستان بیرون کشیده و این کار را زودتر از موعدی که اعلام کرده بود انجام داد اما در عمل می‌توان گفت  آمریکا نه تنها در منطقه سفارت آمریکا در کابل بلکه در سراسر افغانستان تدابیر نظامی و امنیتی گسترده‌ای برای محافظت از هیئت‌های دیپلماتیک خود اتخاذ کرده؛ به ویژه این که به نظر می‌رسد ایالات متحده در مرحله آینده نقش سیاسی و دیپلماتیک قوی و موثری در داخل افغانستان و نیز با کشورهای خارجی که به هر طریق مرتبط با پرونده افغانستان هستند خواهد داشت.

این رسانه افزود،بر این اساس مسئولیت تامین امنیت و حفاظت از فرودگاه کابل برای آمریکایی‌ها به شکل مستقیم کار دشواری نبود؛ به ویژه اینکه توانایی نظارت سریع و موثر  جهت حمایت از پایگاه‌های خود در نزدیکی افغانستان را دارند.  همچنین قابل توجه است که حضور نظامی و امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده به مدت ۲۰ سال در افغانستان با نظارت مستقیم وآموزش و مسلح کردن هزاران سرباز افغان و تجهیز آنها به جدیدترین سلاح‌ها همراه بود. اما امروز می‌بینیم که واشنگتن به همین سربازان افغان که آنها را آموزش داده می‌گوید که شما قادر به محافظت از فرودگاه پایتخت خود نیستید و از ترکیه خواسته تا با 500 سرباز و افسر از این فرودگاه محافظت کند در حالیکه تعداد نیروهای افغانستانی حدود ۱۰۰ هزار نفر است.

بر اساس این مقاله،آمریکا از قبل می‌دانست که طالبان بر پایتخت و همه فرودگاه‌های افغانستان مسلط خواهد شد و در این میان فرودگاه کابل نیاز به محافظت قابل توجه دارد که از نظر ایدئولوژیک و سیاسی ترک‌ها بهترین شرایط را برای محافظت از این فرودگاه دارند. واشنگتن همه کشورهای جهان را با خروج مرموز و ناگهانی خود از افغانستان و پس از آن سیطره خیره کننده طالبان بر این کشور متعجب کرد، اما به نظر می‌رسد که خود آمریکا از موضع خارجی جنبش طالبان مقابل کشورهای همسایه به ویژه چین و روسیه و ایران شوکه شده است.

طبق گزارش مذکور، بنابراین آمریکا بعد از عقب نشینی از افغانستان متوجه شد که طالبان به سمت روسیه و چین و ایران روی آورده است و قصد دارد روابط مناسبی با این کشورها برقرار کند؛ این همان چیزی است که «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا را عصبانی کرده آن هم در زمانی که او روی یک درگیری بین ایران و طالبان در مرزهای دو کشور حساب کرده بود.  اما برعکس تصورات بایدن تهران به سرعت یک استراتژی آگاهانه در برخورد واقعی با  نفوذ فعلی طالبان در افغانستان نشان داد.  علاوه بر آن  هیئت‌های طالبان در مسکو  مورد استقبال مقامات روسی قرار گرفتند و همه موضوعات مشترک به شکل مناسب و صمیمی میان دو طرف مورد بحث قرار گرفت. درباره روابط طالبان و چین نیز کارشناسان معتقدند که مواضع مشابهی در روابط این کشور با طالبان با  روابط این جنبش با روسیه و ایران وجود دارد.

به نوشته المیادین،در اینجا مانور آمریکایی‌ها برای حفظ امنیت فرودگاه کابل توسط ترکیه با هدف اطمینان از ورود نیروهایی به داخل افغانستان انجام شده که مواضع ناسازگاری با طالبان نداشته و سابقه طولانی در تحریک فتنه و انجام اقدامات تروریستی و ایجاد هرج و مرج ویران کننده در داخل افغانستان و خارج از مرزهای آن دارند. در این بین ترکیه دارای  سابقه شفافی در پرورش چنین افرادی است؛ همانند اتفاقی که در رابطه با سوریه افتاد  و تروریست‌هایی که هنوز هم در گوشه و کنار این کشور فعال هستند. علاوه بر آن ورود تروریست‌ها به لیبی از طریق ترکیه با توجه به مستندات بین‌المللی غربی و منطقه‌ای نیز موضوع پوشیده‌ای نمی‌باشد.

 در پایان این گزارش آمده است،به طور کلی اگر استراتژی آمریکایی‌ها همچنان بر مبنای ایجاد گروههای افراطی و انتقال آنها به مناطقی که آنجا را ویران کرده و از این مناطق خارج شده و به طور کلی بحران آفرینی در کشورهایی که قبلاً تحت اشغال واشنگتن بود باشد، باید بگوییم که جغرافیای افغانستان از طریق دریا و خشکی با لیبی ارتباط ندارد و بنابراین نمی توان تروریست‌های داعش و سایر گروه‌های تروریستی و افراطی را از مرز زمینی و دریایی از لیبی به افغانستان منتقل کرد و این کار تنها از طریق مرز هوایی و به ویژه فرودگاه کابل امکان پذیر است.