برجام ؛ یک متن مقدس یا کاغذ پاره !

محمد سعادتمند،   4000426056 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
برجام ؛ یک متن مقدس یا کاغذ پاره !

 

 

 

 

 

 

این روزها در سالگرد تصویب برجام یعنی " برنامه جامع اقدام مشترک " قرار داریم.

برجام حاصل چندین سال گفتگو و رایزنی گسترده بین المللی بین جمهوری اسلامی ایران از یک طرف و کشورهای 1+5 از طرف دیگر می باشد که دو هدف مشخص و البته متفاوت برای طرفین گفتگو در آن تعریف شده است.

هدف و خواسته 1+5 از این توافق محدود سازی توان هسته ای ایران در یک حد مشخص و بنا بر ادعای آنها جلوگیری از گرایش ایران به سمت ساخت بمب اتمی می باشد.

از این طرف هدف و غایت ایران از برجام همانا لغوقطع نامه های شورا امنیت و همچنین لغو تحریم ها و برخوداری از تجارت آزاد و بدون مشکل با کشورهای جهان تعریف شده است.

متاسفانه برخوردی که در داخل کشور با برجام شد مثل هر مسئله دیگری به سرعت به سمت صفر و صد گرایش پیدا کرده و در حالی که دولت و جناح حامی آن به شدت از برجام حمایت کرده و مانند یک متن مقدس از سطر سطر آن دفاع می کنند و حیات و ممات کشور و حتی آب خوردن را هم به آن وابسته می داند ،برخی  منتقدان دولت و جناح مخالف با تعابیری مانند کاغذ پاره و حتی بدتر این توافقنامه را در حد ترکمانچای و امثال آن دانسته و از اساس خروج ایران از برجام را هدف نهای خود قرار داده اند. 

اما اگر خواسته باشیم به دور از افراط و تفریط که مشخصه بارز جناح های کشورمان در برخورد با تمام مسائل کشور بوده و از مهمترین دلایل عدم حل بسیاری از مشکلات نیز همین افراط و تفریط های بیجای دست اندرکاران کشورمی باشد به برجام بپردایم ، در یک جمله می توان در مورد برجام قضاوت کرد.

" اگر برجام بتواند باعث لغو تحریم های ظالمانه علیه کشورمان شود پس توافقنامه ای بسیار خوب و پربار و حتی مقدس است و اگر نتواند با همان کاغذ پاره تفاوتی ندارد".

واقعیت این است که برجام هم به مانند هر توافقی نکات مثبت و منفی خودش را دارد و حتما توافق کامل و جامعی نیست و شاید حتی از نظر برخی توافق بدی باشد اما مسئله این است که فعلا توافق نامه بهتری نداریم که بتوان آن را جایگزین برجام تصور کنیم.

حال بایستی به برجام صرفا به عنوان یک وسیله و نه هدف نگاه کرده وسیله ای که بتوان از آن برای رسیدن به هدف لغو تحریم های ظالمانه و دسترسی به تجارت آزاد و بدون دغدغه با جهان دست پیدا کنیم.