بروز خشکسالی در لرستان طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده

اجتماعی،   4000425077 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
بروز خشکسالی در لرستان طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: بروز پدیده خشکسالی در لرستان طی ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

 اسفندیار حسنی مقدم امروز ۲۵ تیرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دلیل خشکسالی ۵۰ درصد از چشمه‌های استان که ۲۵۰۰ دهنه  می‌شوند خشک شده است.

وی با بیان اینکه این درحالیست که با  احداث ۱۰ سد کوچک در  استان می‌توان یک میلیارد مترمکعب آب را ذخیره کرد تا هنگام  خشکسالی کشاورزان آب مورد نیاز خود را از این سدها تامین کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: متاسفانه خشکسالی اغلب رودخانه‌های لرستان را  خشک کرده است.

وی بیان کرد:  به دلیل نبود سدبرای  ذخیره‌سازی آب، لرستان از وقوع سیل و  خشکسالی‌ دچار آسیب شده و می‌شود.

حسنی مقدم عنوان کرد:به دنبال بروز پدیده خشکسالی که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است از طریق کارهای ترویجی، انجام مصاحبه و میزگرد به بهره‌برداران بخش کشاورزی استان لرستان در خصوص عدم کشت محصولات آبدوست اطلاع‌رسانی لازم انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: در این راستا کشت محصولات آبدوست در سال جاری از جمله هندوانه، سیب زمینی و برنج به ترتیب ٣٠، ۲۳ و ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده  است.

حسنی مقدم به لزوم تغییر فرهنگ استفاده از آب تاکید کرد و گفت: تجهیز مزارع و باغات به سیستم‌های نوین آبیاری، احداث گلخانه بمنظور افزایش کشت‌های گلخانه‌ی، استفاده از ارقام زراعی با نیاز آبی کمتر، تغییر زمان کشت از بهار به پاییز، کشت نشاء به جای بذر، یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، کشت درختان خشکبار که نیاز آبی کمتری دارند می‌تواند در صرفه‌جویی آب کشاورزی موثر باشد.