پنتاگون نیروهای امنیتی افغانستان را به بی‌میلی برای نبرد با طالبان متهم کرد

جهان،   4000424002

سخنگوی پنتاگون با متهم‌کردن نیروهای امنیتی افغانستان به بی‌میلی برای جلوگیری از پیشروی طالبان، گفت چیزی که در این کشور مشاهده می‌کنند با ادعای طالبان برای مذاکره همخوانی ندارد.

پنتاگون نیروهای امنیتی افغانستان را به بی‌میلی برای نبرد با طالبان متهم کرد

به گزارش فارس، در حالی که آمریکا مقصر وضعیت کنونی در افغانستان در پی چند دهه جنگ خانمان‌سوز، اشغال و سپس خروج بی‌برنامه بدون تقویت ارتش این کشور است، پنتاگون نیروهای امنیتی افغانستان را سرزنش می‌کند.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا بامداد پنجشنبه نیروهای امنیتی و ارتش افغانستان را به بی‌میلی برای نبرد با گروه طالبان و جلوگیری از پیشروی آنها متهم کرد.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کربی طی نشست خبری روزانه در پنتاگون درباره نیروهای امنیتی افغانستان گفت: «آنها دارای برتری هستند. آنها برتری‌های متعددی دارند. اما این (مقابله با طالبان) واقعا به تمایل آنها برای استفاده از آن برتری‌ها بستگی دارد».

وی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت مذاکرات صلح با طالبان نیز اظهار داشت: «طالبان علناً گفته که می‌خواهد به میز [مذاکره] بازگردد، اینکه می‌خواهند به روند سیاسی و راهکار مسالمت‌آمیز [در افغانستان] کمک کنند. متاسفانه این چیزی نیست که ما در گوشه و کنار این کشور شاهد آن هستیم».

«جوبایدن» رئیس جمهور آمریکا مدتی پیش اعلام کرد که تمام نیروهای آمریکایی تا پیش از ۱۱ سپتامبر نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهند کرد.  طی ۲۰ سال گذشته اداره فرودگاه کابل برعهده ناتو بوده و این سازمان تاکنون به درخواست دولت افغانستان برای واگذاری مسئولیت این فرودگاه طفره رفته است. 

همزمان دولت ترکیه پیشنهاد داده که بعد از خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان، مدیریت و حفاظت از فرودگاه بین‌المللی کابل را به شرط حمایت‌های مالی، سیاسی و لجستیک متحدانش مخصوصا واشنگتن، برعهده بگیرد.

بعد از آن، «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان، تایید کرد که این کشور و ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه کابل پس از خروج نیروهای خارجی، در حال مذاکره هستند و تنها برخی مسائل باقی مانده است.

روز سه‌شنبه نیز وزیر دفاع ترکیه با تاکید بر لزوم ایمن بودن فرودگاه بین‌المللی کابل جهت تداوم فعالیت دیپلمات‌های خارجی در این کشور، گفت اگر این فرودگاه بسته شود افغانستان نیز در روابط بین‌المللی منزوی می‌گردد.

با این حال گروه طالبان همان روز با هشدار به ترکیه درخصوص نگاه داشتن نظامیان خود در کابل، گفت: «ماندن نیروهای ترکیه در افغانستان، گامی تحریک آمیز و ادامه اشغالگری خارجی است. حضور نیروهای خارجی در افغانستان به هر نام و بهانه‌ای، اقدامی است که با آن مقابله خواهیم کرد».