یک اتفاق نه چندان عجیب مدیریتی در سه پرده

گروه اقتصادی الف،   4000423057 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک اتفاق نه چندان عجیب مدیریتی در سه پرده

پرده اول:

شب گذشته گزارشی در یکی از بخش های خبری شامگاهی تلویزیون پخش شد که در آن برای چندمین بار به اتفاقی بسیار عجیب -و شاید هم نه چندان عجیب در مدیریت این سال های کشور- پرداخته شده بود: نانی که قوت مردم است مستقیم از تنور نانوایی ها به دامداری ها می رود و خوراک دام ها می شود !

خبرنگار تهیه کننده این گزارش که در خراسان تهیه شده بود به عنوان یک دامدار نیازمند نان به یکی از آگهی دهندگان تهیه نان زنگ می زند و در عرض سه روز چند تن نان سالم ( نه کپک زده و دور ریز) برای دام هایش تهیه می کند! 

ظاهرا ماجرا از این قرار است که به دلیل کمبود نهاده های دامی و البته گرانی بیش از حد آن ،دامداران به تغذیه دام های خود با خوراک دیگری روی آورده اند، از گوجه فرنگی و سیب زمینی پیاز تا نان سالم و تازه !

برای نانوایان نیز چه بهتر که نان را با قیمتی بالاتر از قیمتی که دست مردم می دهند تقدیم دام کنند! نتیجه: نان دزدی نانوایی ها و کمبود نان در برخی شهرهای کوچک و بخش هایی که این گزارش از آنجا تهیه شده بود.

پرده دوم

شکل گیری چنین شبکه ای و روانه کردن هزاران کیلو نان در مدتی بسیار کوتاه از نانوایی ها به طویله ها  هر چند بسیار مهم و قابل تامل است اما این همه ماجرا نیست. امروز یکی از خبرگزاری ها به نقل از نماینده مردم بندرماهشهر، هندیجان، امیدیه و بندرامام خمینی (ره) در مجلس شورای اسلامی نوشت: علت اصلی انباشت ۵ میلیون تن نهاده‌های دامی در بندرامام و متضرر شدن دامداران در نتیجه توزیع نشدن نهاده‌ها، سهل‌انگاری مسئولین بانک مرکزی است که بعد از یک ماه و نیم به صدور ابلاغیه به گمرک اقدام کرده است.

حبیب آقاجری مقصرین اصلی این بحران را مسئولین بانک مرکزی دانست و گفت: با وجود اینکه بانک مرکزی می توانست تنها با ذخیره ۱۰ درصد محصولات به عنوان ضمانت ارزی کالا، به ارائه مجوز ترخیص ۹۰ درصد کالا به مسئولین گمرک اقدام کند اما در این رابطه سهل‌انگاری کرده که منجر به ایجاد یک بحران در بین دامداران و صاحبان کالا شده است.

آقاجری در ادامه خاطرنشان کرد:  این در شرایطی است که طی روزهای آینده یک میلیون و نیم تن نهاده‌های دامی دیگر نیز از کشتی‌هایی که در حال حاضر در لنگرگاه‌ها هستند تخلیه می‌شود و این  شرایط را بحرانی‌تر می‌کند.

پرده سوم

رییس جمهور در جلسه این روزهای هیات دولت که جلسات پایانی در دوره مسوولیت ایشان است ، از جمله جلسه امروز، در حال تشریح اهمیت مذاکره و اهمیت حیاتی آن برای همه امورات کشور است. ایشان در جلسه امروز به خصوص روی اهمیت واردات نهاده های دامی و کنجاله  اشاره داشت که اگر مذاکره نباشد واردات آن هم دچار مشکل است به موقع انجام نمی شود و عمده گرانی ها به دلیل تهیه این نهاده ها پیش آمده است.