نقش قدرت‌های جنگ‌طلب در تشدید گرسنگی در جهان

جهان،   4000422060 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

تشدید درگیری‌ها در برخی از کشورهای جهان و همچنین شیوع ویروس کرونا باعث شده تا امروز گرسنگی به یکی از بزرگترین عوامل مرگ‌و میر در جهان تبدیل شود.

نقش قدرت‌های جنگ‌طلب در تشدید گرسنگی در جهان

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری الخلیج آنلاین، تشدید درگیری‌ها در برخی از کشورهای جهان موجب فقر، قحطی و بی خانمان شدن بسیاری از افراد شده است .براساس گزارش سازمان مبارزه با فقر «آکسفام»، که 9 ژوئیه 2021 منتشر شد ، سوریه از نظر تعداد گرسنگان در رده نخست کشورهای جهان قرار دارد.

بر اساس گزارش پایگاه خلیج آنلاین، آکسفام در گزارشی اعلام کرد که در هر دقیقه ۱۱ نفر در سراسر جهان از گرسنگی می‌میرند و شرایطی مانند قحطی در سال ۲۰۲۰ شش برابر شده است. این سازمان همچنین در گزارش خود با عنوان «ویروس گرسنگی در حال افزایش است» داده‌هایی را در مورد وضعیت گرسنگی جهانی منتشر کرده که قربانیان گرسنگی از ویروس کرونا که به طور متوسط جان ۷ نفر را در دقیقه می‌گیرد، بیشتر است. پس از سوریه سودان جنوبی با ۵.۶  میلیون نفر یا ۵۵٪ و یمن با ۱۳.۵  میلیون نفر یا ۴۵٪ و افغانستان با ۱۳.۲  میلیون نفر یا ۴۲٪  در وضعیت گرسنگی قرار دارند.

الخلیج آنلاین در ادامه نوشت: این سازمان بشردوستانه تاکید کرد که ۱۵۵  میلیون نفر در سراسر جهان در حال حاضر به دلیل  گرسنگی در بحران به سر می‌برند؛ چراکه کشورهای آنها درگیری نظامی دارند.

پیامدهای درگیری‌های نظامی بر ملت

پایگاه خبری مذکور نوشت: «ابی ماکسمن» مدیرعامل آکسفام به نوبه خود  اعلام کرد که امروز ، جنگ‌های نظامی، شیوع ویروس کرونا و وخیم تر شدن بحران آب و هوایی بیش از ۵۲۰  هزار نفر را به مرز گرسنگی کشانده است و از زمان آغاز شیوع بیماری ویروس کرونا، هزینه‌های نظامی در مقیاس جهانی ۵۱ میلیون دلار افزایش یافته که این رقم حداقل ۶ برابر بیشتر از رقم مورد نیاز سازمان ملل برای مبارزه با گرسنگی است. در کشورهای جنگ زده مانند اتیوپی، سودان جنوبی، سوریه و یمن از رسیدن کمک های بشردوستانه به غیرنظامیان جلوگیری شده و گرسنگی به عنوان «سلاح جنگ» استفاده می‌شود.

جنگ در سوریه

در ادامه این گزارش آمده است: سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه گفت جنگ ۱۰ ساله در سوریه منجر به کشته شدن حدود نیم میلیون نفر شده است. بحران در سوریه در مارس ۲۰۱۱ با اعتراضات برای اصلاحات سیاسی آغاز شد اما به سرعت به تظاهرات مطالبه برکناری «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه، مخالفت‌های مسلحانه، درگیری‌های مسلحانه و جنگ داخلی کشیده شد. در ۱۰  سال بحران و جنگ سوریه، نیمی از ساکنان سوریه، مجبور به آوارگی و جابجایی اجباری در داخل یا خارج شدند.

سازمان کمک به گرسنگان جهان در آلمان  در فوریه۲۰۲۱ هشدار داد که بیش از ۱۲ میلیون نفر در سوریه  در نتیجه جنگ غذای کافی ندارند.

سودان جنوبی

پایگاه خبری الخلیج آنلاین نوشت: سودان جنوبی در ژوئیه ۲۰۱۱ از سودان شمالی استقلال یافت و به درگیری طولانی بین دو طرف پایان داد. ده سال بعد امید سودان جنوبی برای زندگی بدون جنگ  از بین رفت. با اینکه صلح موقتی در این کشور برقرار شده، چالش‌ نجات کشور از جنگ‌های داخلی و خشونت و بحران اقتصادی ادامه دارد.

این پایگاه خبری تاکید کرد: کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در سودان جنوبی نیز هشدار داد که غیرنظامیان به دلیل خشونت‌ و بحران‌های اقتصادی در معرض خطر قرار دادند و بیش از نیمی از جمعیت  در سودان جنوبی با بحران گرسنگی حاد روبرو شدند که شیوع ویروس کرونا این وضعیت را وخیم‌تر کرده است.

 جنگ یمن

الخلیج آنلاین یادآور شد: سازمان ملل متحد اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ در یمن در سال ۲۰۱۴ ، بیش از ۱۸  هزار و ۴۰۰ غیرنظامی کشته شده اند و ۸۰ درصد از جمعیت ۲۹ میلیون نفری این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و ۱۶  میلیون نفر از گرسنگی رنج می‌برند. گزارش سازمان ملل در فوریه سال ۲۰۲۱ تاکید کرد که نقض گسترده حقوق بین الملل و حقوق بشردوستانه بین المللی همچنان ادامه دارد  و جنگ یمن تاکنون فاجعه‌های انسانی و اقتصادی را در کشوری ایجاد کرده است که  ملت آن عمدتا از فقر زیاد، بی سوادی و فقدان مراقبت‌های بهداشتی رنج می‌برند.

خسارت‌های افغانستان

در ادامه این گزارش آمده است: بر اساس پروژه هزینه جنگ در دانشگاه براون ، که هزینه های پنهان جنگ‌های پس از 11 سپتامبر را مستند می کند ، افغان‌ها چنان هزینه‌های سنگینی را در زندگی و اقتصاد پرداخته اند که از سال۲۰۰۱  حداقل ۴۷ هزار ۲۴۵ غیرنظامی تا اواسط آوریل امسال در جنگ  کشته شده‌اند. دولت افغانستان برای جلوگیری از تضعیف روحیه، کشته‌شدگان سربازان خود را مخفی نگه می‌دارد اما "هزینه‌های جنگ" تخمین می‌زند که در این جنگ ۶۶ هزار تا ۶۹ هزار سرباز افغان کشته شده‌اند. طبق اعلام سازمان ملل ، این جنگ ۷.۲  میلیون افغان را مجبور به فرار از خارج کرد .همچنین  بر اساس گزارش کمیسیون اروپا حداقل ۱۱ میلیون نفر در بحران غذایی و ۳.۲ میلیون نفر  در شرایط اضطراری غذایی قرار دارند.

پایگاه خبری الخلیج آنلاین در پایان نوشت: « جینز لنارچیچ» کمیسر اروپا برای مدیریت بحران تاکید کرد که پیش بینی می‌شود  نیمی از ملت افغانستان در سال ۲۰۲۱  به دلیل خشکسالی و وضعیت ناامنی سیاسی و همچین شیوع ویروس کرونا از بحران گرسنگی رنج ببرند.