ارتش چین: ناو آمریکایی را از جزایر پاراسل بیرون راندیم

جهان،   4000421131

ارتش چین اعلام کرد ناو آمریکایی که به صورت غیرقانونی وارد آب‌های سرزمینی چین شده بود از جزایر پاراسل بیرون رانده شده است.

ارتش چین: ناو آمریکایی را از جزایر پاراسل بیرون راندیم

به گزارش فارس، ارتش چین امروز دوشنبه اعلام کرد یک ناو جنگی آمریکایی را که وارد آب‌های سرزمینی چین در نزدیکی جزایر پاراسل شده بود تعقیب کرده و از این منطقه بیرون رانده است.

طبق گزارش روزنامه «مورنینگ‌پست»، ارتش چین گفته که ناو «یو.اس.اس بنفولد» بدون کسب مجوز قبلی از چین وارد آب‌های نزدیکی این جزیره شده است.جزایر پاراسل منطقه‌ای در دریای چین جنوبی است که مورد مناقشه چین، ویتنام و تایوان قرار دارد. 

ارتش چین ساعاتی قبل‌تر ورودغیرقانونی کشتی جنگی ایالات متحده به این منطقه را اعلام کرد.

ارتش چین با صدور بیانیه‌ای در خصوص اقدام تحریک‌آمیز ایالات متحده اعلام کرد: «ما از ایالات متحده می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر چنین اقدامات تحریک‌آمیزی را متوقف کند».

این اقدام آمریکا در حالی صورت گرفته است که پیش‌تر، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده با متهم کردن پکن از مقام‌های این کشور خواست تا «رفتارهای تحریک آمیز» را متوقف کند و در خصوص موضوع دریای چین جنوبی به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

از آغاز ماه ژوئیه (ماه فعلی میلادی)، وزارت خارجه چین از ایالات متحده و ژاپن درخواست کرده بود تا از ترویج تئوری‌های چین‌هراسانه دست بردارند و در عوض برای صلح و ثبات در منطقه تلاش کنند.

این اولین بار نیست که ناو جنگی آمریکا وارد آب‌های قلمرو چین می‌شود و پیش از این نیز علی‌رغم هشدارهای پی در پی پکن، واشنگتن به صورت غیرقانونی اقدام به اعزام کشتی جنگی به دریای چین جنوبی کرده بود.

اواخر خردادماه نیز، در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان پکن و واشنگتن، ناوگروه آمریکایی به رهبری ناو هواپیمابر یو.اس.اس رونالد ریگان وارد آب‌های دریای چین جنوبی شد. 

دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی در منطقه آسیا-اقیانوسیه واقع شده است و در سال‌های اخیر به منبع تنش‌ها میان چین و همسایگان این کشور از جمله ژاپن، ویتنام و فیلیپین تبدیل شده است و این کشورها همچنان به جدال بر سر مرزهای دریایی آب‌ها ادامه می‌دهند.

چین طی سالهای اخیر حضور خود را در دریای چین جنوبی با ساخت جزایر مصنوعی و استقرار سیستمهای موشکی و دیگر تجهیزات نظامی افزایش داده است.