پنتاگون: دفاع از افغانستان دست مردم خود آن است

جهان،   4000420097

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت که دفاع از افغانستان در دستان مردم خود این کشور است.

پنتاگون: دفاع از افغانستان دست مردم خود آن است

به گزارش فارس، سخنگوی پنتاگون روز شنبه گفت که واشنگتن افغانستان را رها نکرده و با نگرانی شدید پیشروی‌های طالبان را پیگیری می‌کند.

وی که با فاکس‌نیوز مصاحبه می‌کرد، افزود: « دفاع از افغانستان با توانایی هایی که می دانیم آنها دارند در دستان خود افغانستانی‌ها قرار دارد».

این مقام وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد: «آمریکا قدرت رسیدن به افغانستان با قدرت مورد نیاز را داشته و این کار را پیشتر انجام داده است».

وی تاکید کرد که نیازمند راه‌حلی هستیم که خود افغانستانی‌ها آن را ایجاد کنند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. همزمان با خروج نیروهای آمریکایی، شبه‌نظامیان گروه طالبان نیز به حملات خود افزوده و در هفته‌های گذشته مناطق وسیعی را به کنترل خود در آورده‌اند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

از سوی دیگر، «شهاب الدین دیلاوار» سخنگوی هیأت طالبان اخیرا در یک کنفرانس خبری مدعی تسلط طالبان بر ۸۵ درصد خاک افغانستان شد و گفت که فقط کابل و مناطق اطراف آن در اختیار طالبان نیست.

به نوشته روسیا الیوم، او گفت که تمامی نهادها و ادارات در مناطق تحت کنترل طالبان به امور طبیعی خود ادامه می‌دهند و هدف از سفر به روسیه ارائه اطلاعات مربوط به خود به مقامات مسکو است.

دیلاوار افزود: «مردم ما در سایه امارت اسلامی در شرایط بهتری خواهند بود و در مقابل هرگونه اشغالگری خارجی خواهند ایستاد. به مبارزه و مقاومت تا زمانی که ایالات متحده و دیگر کشورها حق ما برای تعیین سرنوشت خودمان را به رسمیت بشناسند، ادامه خواهد داشت. در طول ۲۰ سال در معرض اشغالگری وحشیانه بودیم و تمامی گروههای خارجی باید از افغانستان بیرون روند.»

او مدعی شد که در حکومت «امارت اسلامی» تمامی گروهها و نژادها و مذاهب مشارکت خواهند کرد و طالبان با تمامی همسایگان افغانستان از جمله چین و ایران و ترکمنستان و تاجیکستان روابط و شراکت دارد و علاقه‌مند است تا با این کشورها همکاری کند.

انتهای پیام/.