طراحی ۳۷ سوال خارج از کتاب و اهداف درسی در کنکور سراسری

اجتماعی،   4000420053 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هفته گذشته و پس از برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۰ اعتراضاتی پیرامون سختی سوالات کنکور در رشته ریاضی و تجربی شکل گرفت و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز به صورت رسمی نسبت به طراحی سوالات خارج از کتاب و خارج از محتوای کتب درسی موضع گرفت.

طراحی ۳۷ سوال خارج از کتاب و اهداف درسی در کنکور سراسری

به گزارش ایسنا، حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نامه ای که در همین زمینه به رئیس سازمان سنجش ارسال کرده بود تاکید کرده است که انتظار می رفت با عنایت به هماهنگی و مکاتبات قبلی به عمل آمده با آن سازمان در طراحی سوالات آزمون امسال شرایط خاص کرونایی در نظر گرفته شود تا از فشارهای روانی که در این دو سال به دانش آموزان و خانواده های آنان وارد شده؛ کاسته شود، متاسفانه نه تنها در برخی از دروس ( خاصه درس ریاضی) چنین چیزی رخ نداد بلکه شاهد عدم تطابق برخی از سوالات آزمون با رویکرد، اهداف و دامنه محتوایی کتاب های درسی بودیم.

 این در حالی است که سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به این نامه، با رد موارد مطروحه اعلام کرد که سازمان پژوهش اعلام کند کدام سئوال خارج از هدف و سرفصل بوده تا بررسی کنیم. همه سئوالات از سرفصل‌های کتابهایی که وزارت آموزش و پرورش مصوب و به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده بود، طراحی شدند.

ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جدیدترین اظهار نظر خود در این باره گفت: تعداد سوالات خارج از کتاب در رشته ریاضی هشت سوال، در رشته تجربی دو سوال و در رشته انسانی هم شش سوال بوده است. تعداد سوالات خارج از اهداف کتاب درسی نیز در درس ریاضی و رشته ریاضی ۱۲ سوال و در رشته تجربی ۹ سوال بوده است.

ملکی همچنین در خصوص تعداد سوالات اشتباه گفت: در درس ریاضی رشته ریاضی یک سوال، در رشته تجربی دو سوال بوده است.

وی خطاب به مسئولان سازمان سنجش گفت: اگر می خواهید اثبات شود ما اعلام کردیم که کارگروه تشکیل دهید تا کارشناسان ذیربط در آنجا حضور یافته و توضیحات لازم را ارائه کنند.