ارسال بیشترین آثار در بخش سواد رسانه ای جشنواره ملی رسانه های دیجیتال

اجتماعی،   4000417031
ارسال بیشترین آثار در بخش سواد رسانه ای جشنواره ملی رسانه های دیجیتال

به گزارش الف،دکتر محمد صادق افراسیابی، معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر بخش سواد رسانه ای دوازدهمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال با اشاره به تمدید مهلت ثبت نام این جشنواره تا پایان امروز هفدهم تیرماه گفت: تا کنون حدود ۱۰۰۰ اثر از طریق سامانه پلتزار در دوازدهمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال شرکت کرده اند که نزدیک به بیست و پنج درصد این آثار یعنی حدود ۲۵۰ اثر در حوزه سواد رسانه ای هستند.

وی با اشاره به اقدامات مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در حوزه سواد رسانه ای گفت: شبکه سازی فعالان سواد رسانه ای کشور از سال ۱۳۹۵ در دستور کار این مرکز با نام سابق مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و تا کنون نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از فعالان سواد رسانه ای کشور در حوزه های آموزش، پژوهش و تولید محتوا شناسایی شده اند و برنامه های متنوعی برای هر یک از این گروه ها طراحی شده است. به عنوان نمونه می‌توان به برگزاری سه همایش ملی سواد رسانه ای، برگزاری دو نشست فعالان سواد رسانه ای کشور و اختصاص بخشی از جشنواره ملی رسانه های دیجیتال به تولیدات سواد رسانه ای اشاره کرد.

افراسیابی در ادامه گفت: معاونت امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برای پیشبرد برنامه ها و اقدامات خود در حوزه سواد رسانه ای و تولید و نشر محتوای مورد نیاز جامعه در فضای مجازی دو سیاست اصلی را در پیش گرفته است. نخست آنکه نخبگان هر حوزه را شناسایی کرده و تلاش کرده است به جای اکتفا به توان داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ظرفیت نخبگان و فعالان آزمون پس داده در حوزه های سواد رسانه ای، تولید و نشر محتوا و جریان شناسی و صیانت فرهنگی استفاده نماید.
سیاست دوم این معاونت تعریف همکاری ها و تعاملات راهبردی مشترک با سایر سازمانهای فعال در فضای مجازی بوده است که از آن جمله می‌توان به تشکیل گروه های کاری مشترک با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج رسانه ی کشور و برخی سازمانهای دیگر اشاره کرد.

وی افزود: مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در دولت دوازدهم، برنامه تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشرانی در فضای مجازی را آماده کرد که این برنامه می‌تواند در دولت سیزدهم همچنان با قدرت اجرا شود و لازم است که این اتفاق با همفکری و هم افزایی نخبگان فعال در فضای مجازی پیگیری شود.

معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با اشاره به عملکرد مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در حوزه جشنواره ها و پویش ها گفت: تغییر الگوی برگزاری جشنواره ها و پویش های محتوایی در دولت دوازدهم یکی از اتفاقات لازم و جسورانه بود. اکنون شاهد هستیم که در یکی از پویش های تولید محتوای مردمی که سال گذشته با حمایت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد ۲۰ هزار اثر مردمی با موضوع امام رضا علیه السلام دریافت شد و قرار شد فقط یک رویداد برای تولید کنندگان حرفه ای داشته باشیم که آن جشنواره ملی رسانه های دیجیتال است.

وی افزود: علاقه مندان برای ثبت نام در جشنواره ملی رسانه های دیجیتال تا پایان امروز هفدهم تیرماه می‌توانند به نشانی اینترنتی https://platzaar.ir
مراجعه کنند.

افراسیابی خاطر نشان کرد: علاوه بر استفاده از دو مدل پویش تولید محتوای مردمی در فضای مجازی و برگزاری جشنواره ملی رسانه های دیجیتال دو شیوه ی دیگر هم برای استفاده از ظرفیت‌های فعالان تولید و نشر محتوای حرفه ای و نیمه حرفه ای به کار گرفته شد که یک مدل اعلام فراخوان تولید و نشر محتوا در موضوعات خاص نظیر مشارکت افزایی در انتخابات ۱۴۰۰، عبادت و دعا و راز و نیاز در ماه مبارک رمضان، ارتقای سبک زندگی خانوادگی و ارایه راهکار برای رونق کسب و کارها در دوران کرونا، معرفی شهدای علم و فناوری و جریان مقاومت اسلامی و توجه به سبک زندگی ایشان بود. 

وی افزود: مدل دیگر برای دامن زدن به تولید و نشر محتوا در فضای مجازی برگزاری ماراتون های تولید محتوا بود که قبل از کرونا در نمایشگاه های ملی رسانه های دیجیتال انجام می‌شد و امسال به عنوان یک رویداد مستقل در برنامه مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی دیده شده است و قرار است ده رویداد ماراتون تولید محتوا با موضوعات مورد توجه جامعه برگزار شود.