سیر صعودی قیمت‌ها در بازار کساد خودرو / قیمت پراید۱۱۱ از ۱۳۶میلیون تومان گذشت

اقتصادی،   4000415069

عبور نرخ دلار از مرز ۲۵هزار تومان پس از کندشدن روند مذکرات سیاسی و عرضه قطره‌چکانی خودروهای پرتیراژ داخلی به‌دلیل نارضایتی خودروسازان از قیمت‌گذاری دستوری و فروش با زیان محصولاتشان در شرایطی زمینه رشد نسبی قیمت خودرو در آگهی‌های فروش فضای مجازی را فراهم کرده که به‌گفته فعالان صنفی رکود بازار خودرو تشدید شده است.

سیر صعودی قیمت‌ها در بازار کساد خودرو / قیمت پراید۱۱۱ از ۱۳۶میلیون تومان گذشت

به گزارش همشهری، بررسی قیمت فروش برخی خودروهای پرتیراژ، مونتاژی و تولید مشترک در آگهی‌های فروش فضای مجازی بیانگر تداوم سیر صعودی قیمت این خودروها از حدود دوهفته پیش است. برخی فعالان صنفی کاهش تولید و عرضه خودرو را در افزایش قیمت‌های حاشیه بازار مؤثر دانسته و تأکید می‌کنند که نقدینگی سرگردان زمینه افزایش تقاضای مشارکت در طرح‌های قرعه‌کشی فروش خودروسازان و رشد تقاضای کاذب در بازار خودرو را فراهم کرده و تا زمانی که بانک مرکزی سیاست مناسبی برای جذب این نقدینگی سرگردان توسط بانک‌ها اتخاذ نکرده و این نقدینگی به بازارهای سرمایه‌ای مانند بورس بازنگردد، نوسان قیمت خودرو همچنان ادامه خواهد یافت. با این روند به‌نظر می‌رسد رکود و رشد نسبی قیمت خودرو تا تثبیت نرخ ارز و شرایط اقتصادی کشور تداوم خواهد یافت و تنها با فراهم‌شدن امنیت اقتصادی و بازگشت آرامش و آسودگی خاطر سرمایه‌گذاران است که می‌توان انتظار تثبیت یا حتی سیر نزولی قیمت خودرو در حاشیه بازار را داشت.


افزایش قیمت از پرتیراژها تا مونتاژی‌ها
بررسی قیمت برخی خودروهای صفرکیلومتر در آگهی‌های فروش فضای مجازی و محدود معاملات انجام‌شده در بازار خودرو نیز بیانگر سیر صعودی و افزایش 2 تا حدود 10درصدی قیمت برخی انواع خودروهای داخلی در محدوده قیمتی 250 تا 400میلیون تومان طی دوهفته اخیر است. بر این اساس طی هفته گذشته قیمت مدل سال1399 خودروهای دنا معمولی با رشد قیمت حدود 5درصدی به 278میلیون و 600هزار، دناپلاس دنده‌ای 1700سی‌سی با افزایش قیمت 6.8درصدی به 338میلیون و 500هزار و پژو۲۰۷ اتوماتیک با افزایش قیمت حدود 4درصدی به 389میلیون و 700هزارتومان رسید. همچنین قیمت پژو206 اس‌دی‌وی8 با افزایش 2.6درصدی به 263میلیون و 700هزار و پژو پارس ال‌ایکس تی‌یوفایو با افزایش قیمت 4.8درصدی به 272میلیون و 500هزار تومان رسید. سمندEF7 هم با رشد 4میلیون تومانی حدود ۲۶۶میلیون تومان قیمت خورد. در بازار خودروهای مونتاژی نیز قیمت ام‌وی‌ام315 اسپرت اکسلنت هاچ‌بک با رشد کمتر از نیم‌درصدی به 288میلیون و 700هزار، برلیانس اچ330 با رشد 1.8درصدی به 391میلیون و 700هزار و جک جی4 با افزایش قیمت 2.6درصدی به 322میلیون و 100هزار تومان رسید.

همچنین در این آگهی‌های فروش قیمت برخی خودروهای مدل98 مانند دانگ‌فنگ اچ‌سی‌کراس با افزایش 0.4درصدی به 351میلیون و 200هزار و جیلی اکسلنت با افزایش قیمت 0.3درصدی به 295میلیون و 700هزار تومان افزایش یافت. در بازار محصولات پرتیراژ گروه خودروسازی سایپا نیز قیمت هر دستگاه پراید111 هاچ‌بک با افزایش 2میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته به 136میلیون تومان، سایپا۱۳۱ به 123میلیون، سایپا۱۳۲ به 121میلیون، سایپا۱۵۱ به 105میلیون، تیبا به 132میلیون، تیبا۲ به 140میلیون، تیبا۲ پلاس به 152میلیون، ساینا دنده‌ای EX به 147میلیون، کوئیک دنده‌ای به 153میلیون، کوئیک دنده‌‌ایR به 157میلیون، وانت زامیاد به 235میلیون، وانت زامیاد گازسوز به 245میلیون، وانت زامیاد دیزل به 295میلیون، آریو به 370میلیون، چانگانCS35 به 475میلیون، کیا سراتو۲۰۰۰ به 810میلیون، سیتروئنC3 به 855میلیون، سایپا۱۵۱ پلاس به 136میلیون، تیبا صندوقدار پلاس به 148میلیون، سایناپلاس دنده‌ای به 166میلیون، کوئیک اتوماتیک پلاس به 218میلیون و شاهین به 380میلیون تومان رسید.

کاهش تولید و عرضه خودرو     
خودروسازان در شرایطی رویکرد تسهیل شرایط پیش‌فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی را بر مبنای مجوز دستگاه‌های نظارتی اتخاذ کرده‌اند که کاهش تیراژ تولید و عرضه قطره‌چکانی ازجمله عوامل مؤثر در افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در حاشیه بازار محسوب می‌شود. در ثبت‌نام هجدهمین مرحله از طرح فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو طی هفته گذشته که با عرضه 3محصول این شرکت آغاز شد و تا ۱۲تیر ادامه داشت، پیش‌شروط الزام در رهن ماندن یک‌ساله سند خودروها طبق مصوبه کمیته خودرو حذف شد. اما در چهارمین فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو در سال۱۴۰۰ در قالب فروش فوق‌العاده‌ با قیمت قطعی و موعد تحویل حداکثر 3ماهه، برای خرید خودروهای پارس سال، پارس با موتورTU5 و دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک نیز میزان تقاضای پیش ثبت‌نام به‌مراتب بیش از تعداد خودروهای عرضه شده بود.

علاوه بر آن جدیدترین آمار وزارت صمت از تیراژ تولید خودرو تا 3ماهه نخست امسال حاکی از محقق‌نشدن برنامه‌های این وزارتخانه برای رشد تولید و عرضه خودرو است؛ به‌نحوی که طی 3‌ماه نخست امسال، 236هزار و 355دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که هرچند نسبت به ‌مدت مشابه سال قبل (215هزار و 835دستگاه) 9.5درصد افزایش داشته، اما بازهم به حدنصاب برنامه مشخص‌شده از سوی وزارت صنعت برای تولید خودرو در کشور نرسید. طی مدت مذکور همچنین 217هزار و 353دستگاه سواری در کشور تولید شده که در مقایسه با 3ماهه اول سال قبل 9.4درصد رشد داشته است. اما تولید ون به 47دستگاه رسید که افت 31.9درصدی را نسبت به 3ماهه سال قبل نشان می‌دهد.
اگرچه تولید خودرو طی خرداد‌ماه امسال نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل 7درصد رشد داشته و در سومین‌ماه امسال 95هزار و 603دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده اما در مجموع هدف‌گذاری وزارت صمت برای رشد تولید و عرضه خودرو طی 3ماهه نخست امسال محقق نشده است. بنابر اعلام این وزارتخانه در سال۱۴۰۰ برنامه‌ریزی برای تولید یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت و 8هزار و 968دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون صورت گرفته که این اهداف در 3ماهه نخست امسال محقق نشده است؛ چراکه برای رسیدن به این تیراژ تولید باید به‌طور متوسط در هر‌ماه بیش از 100هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شود. اما تولید خودروسازان در فروردین امسال معادل 60هزار و 971دستگاه و در اردیبهشت امسال 79هزار و 788دستگاه و طی خرداد امسال 95هزار و 603دستگاه بوده که همچنان پایین‌تر از برنامه است.

با وجود این، تولید محصولات ایران‌خودرو طی 3ماهه امسال با 1.7درصد رشد همراه بوده و طی مدت مذکور 111هزار و 598دستگاه انواع خودرو توسط این گروه خودروسازی تولید شده است. آمار تولید خودروهای سواری در این گروه خودروسازی نیز نشان می‌دهد که طی 3‌ماه امسال 110هزار و 529دستگاه سواری توسط ایران‌خودرو تولید شده که نسبت به 9ماهه سال قبل رشد 2.8درصدی را تجربه کرده است. در مورد وضعیت تولید ایران خودرو طی خرداد‌ماه هم باید به رشد 6.6درصدی تولید این شرکت نسبت به خرداد99 اشاره کرد؛ به‌نحوی که در این‌ ماه 45هزار و 629دستگاه انواع خودرو توسط این گروه صنعتی تولید شده است. در خرداد امسال نیز تولید سواری ایران‌خودرو معادل 45هزار و 229دستگاه بود که نسبت به خرداد99 رشد 8درصدی را به همراه داشته است.

بررسی وضعیت تولید خودرو در گروه صنعتی سایپا طی 3ماهه نخست امسال هم نشان‌دهنده رشد 14.1درصدی تولید انواع خودرو نسبت به 3ماهه سال قبل است؛ به‌طوری که در این مدت 110هزار و 558دستگاه انواع خودرو توسط سایپا به تولید رسیده است. تولید خودروهای سواری در این گروه خودروسازی در 3ماهه نخست امسال نیز نسبت به ‌مدت مشابه سال گذشته 14.4درصد رشد داشته است؛ به‌طوری که در این مدت سایپا 96هزار و 698دستگاه سواری تولید کرده است. در مورد تولید خودرو در گروه سایپا طی خرداد‌ماه هم باید به رشد 1.4درصدی تولید انواع خودرو اشاره کنیم؛ به‌طوری که در این ‌ماه 43هزار و 864دستگاه خودرو توسط گروه سایپا تولید شده است. در این ‌ماه تولید سواری نیز توسط سایپا با رشد 2.2درصدی همراه بوده و به 38هزار و 175دستگاه رسیده است.