آئین تکریم و معارفه روسای قوه قضائیه

اجتماعی،   4000414053 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

مراسم تکریم از زحمات سید ابراهیم رئیسی و معارفه غلامحسین محسنی اژه ای به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه برگزار شد.

 
 
به گزارش الف به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر : آئین تکریم و معارفه روسای قوه قضائیه پیش از ظهر امروز دوشنبه 14 تیر 1400 با حضور مقامات و مدیران ارشد قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، دولت، نیروهای مسلح و مجلس خبرگان در حال برگزاری است.

با انتخاب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به عنوان رئیس جمهور، رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم با تأکید بر اهتمام جدی به مأموریت‌های دستگاه قضا در قانون اساسی و همچنین ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، «گسترش فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی»، «گماردن نیرو‌های کارآمد و جهادی در مسئولیتها»، «ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و در عین حال برخورد قاطع با تخلفات» و «ارتباط با متن مردم» را از جمله انتظارات خود از رئیس جدید قوه قضائیه بیان کردند.

آئین تکریم و معارفه روسای قوه قضائیه
در مراسم تکریم و معارفه امروز نیز، حجت الاسلام و المسلمین منتظری، دادستان کل کشور با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب، ابراز امیدواری کرد که ریاست جدید قوه قضائیه نیز رهنمودهای مقام معظم رهبری را سرلوحه قرار داده و روند اصلاحاتی را که با حضور آقای رئیسی آغاز شده بود، ادامه دهد.

دادستان کل کشور در بخشی از سخنان خود با اشاره به سوابق فعالیت آقا رئیسی در دستگاه قضا اظهار داشت: خوشبختانه کسی امروز سکاندار مدیریت دستگاه اجرایی می شود که با آسیب ها و اشکالات آشنایی کامل دارد و امیدواریم که با افزایش تعامل و هماهنگی قوای سه گانه کشور شاهد کاهش مشکلات مردم باشیم.

آئین تکریم و معارفه روسای قوه قضائیه

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری نیز در سخنانی با قرائت متن حکم رهبر معظم انقلاب و توصیه های ایشان خطاب به رئیس جدید قوه قضائیه، به مرور رخدادهای مهم خردادماه اخیر پرداخت و گفت: روز 28 خردادماه به واقع یوم الله بود و مردم با وجود گرفتاری هایی که داشتند به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند و پای صندوق های رای حضور یافتند.

وی افزود: حضور پرشور مردم در انتخابات، باوجود کرونا و گرمای هوا در شرایطی رخ داد که دشمنان خارجی و داخلی انقلاب موجی شدیدی از تبلیغات به راه انداخته بودند.

محمدی گلپایگانی تصریح کرد: همه جهانیان، حتی دشمنان ما از حضور مردم حیرت کردند و من این توفیق را به همه دست اندرکاران و زحمت کشانی که پای کار ایستادند، تبریک می گویم.

وی خطاب به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: توصیفات رهبر انقلاب از شما در حکم آقای اژه ای باعث افتخار است.

محمدی گلپایگانی افزود: از سوابق آقای رئیسی همه اطلاع دارند و عملکرد ایشان در قوه قضائیه باعث امیدواری مردم شد.

وی در ادامه با اشاره به سوابق آقای اژه ای در دستگاه قضا اظهار داشت: یکی از ویژگی های ایشان این است که اگر به این نتیجه برسند که فردی متخلف است، بدون توجه به پست و مقام و جایگاه او  با قاطعیت حکم صادر می کنند.

محمدی گلپایگانی افزود: ویژگی دوم ایشان که من از نزدیک شاهدم، ساده زیست بودن است.

وی افزود: ساده زیست بودن، نیاز امروز مسئولان ماست و نباید گذشته را فراموش کنیم که یک پاسبان ساده می آمد مقابل درب خانه مرجع تقیلد  اجازه تردد به کسی نمی داد.

پس از سخنان محمدی گلپایگانی، حکم انتصاب رئیس جدید قوه قضائیه به حجت الاسلام و المسلمین اژه ای تقدیم شد.

 
در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در سخنانی با اشاره به آشنایی بیش از 36 ساله با محسنی اژه ای، اظهار داشت: ایشان آشنا به علوم قضایی است و در طول این سال ها ثابت قدم بوده اند و در جریانات مختلف دچار چرخش نشده اند.

وی در ادامه افزود: اطمینان دارم که با مدیریت آقای اژه ای روند تحول ادامه خواهد داشت.

رئیسی توفیقات قوه قضائیه را حاصل زحمات تک تک کارکنان دلسوز دستگاه قضا دانست و گفت: در دستگاه قضا نیروهای گمنامی که تلاش مخلصانه کرده اند، کم نداریم.

رئیس جمهور منتخب مردم همچنین از همه نهادها و شخصیت هایی که با قوه قضائیه همکاری داشته اند قدردانی کرد.

وی شایسته سالاری را از محورهای عدالت گستری دانست و افزود: آنچه که فراتر از جناح ها، تفکرات و جایگاه های مختلف قرار دارد، قانون مداری است و همه باید بر آن تکیه کنند.

رئیسی تصریح کرد: باید بر تمامی مجریان نظارت شود و نظارت پذیری موجب تقویت نظام خواهد شد.

وی افزود: نظارت می تواند تضمین کننده اجرای قانون باشد و در دولت نیز به عنوان اصلی که می تواند حقوق مردم را تضمین کند، مورد توجه قرار خواهد داشت.

آئین تکریم و معارفه روسای قوه قضائیه
رئیسی کاهش ناهنجاری ها را مستلزم همکاری همه دستگاه ها دانست و افزود: مدیران شجاع و خطرپذر باید مورد حمایت همه دستگاه ها باشند تا کشور پیش برود.

وی گفت: در برخی موارد شاهدیم که پیشنهاد حقوق بشری را کانادایی مطرح می کند که جنایاتشان در قبال بومی های این کشور مایه تاسف جهانیان شده است.

رئیسی با تاکید بر اینکه آینده کشور درخشان خواهد بود، ابراز امیدواری کرد که با همکاری و هماهنگی بیشتر قوای سه گانه، روند پیشرفت کشور شتاب گیرد.

اژه ای: این دوره، دوره تحول و تعالی است
در ادامه این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین اژه ای در سخنانی ابراز امیدواری کرد که با ادامه تلاش های همه بخش های دستگاه قضا، روند خدمت به مردم ادامه یابد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در ابتدا از خداوند می خواهم که قدرت تحمل این بار سنگین را به من عنایت کند.

وی افزود: از ارواح مطهر شهدا به ویژه شهید بهشتی مدد می خواهم که مرا در این مسیر یاری رسانند.

آئین تکریم و معارفه روسای قوه قضائیه

 

اژه ای تصریح کرد: این دوره، دوره تحول و تعالی خواهد بود و باید همانگونه که انتظار بر حق مردم است با هماهنگی و همکاری مجلس، دولت، نیروهای نظامی و انتظامی، قدم های بلند و جهشی را برداریم.

 

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در این مراسم اظهار کرد: از رهبر معظم انقلاب که بار دیگر با اعتماد به نفرات داخل دستگاه قضایی رئیس قوه قضاییه را انتخاب کردند، تشکر می‌کنم.

 

وی افزود: اکنون به فضل پروردگار، سایر قوا و همکارانم در قوه قضاییه با قدرت و قوت این مسئولیت خطیر را دنبال خواهم کرد و از همه کسانی که در چند روز اخیر با اظهار محبت هایشان بنده را دلگرم کردند تشکر می‌کنم.

 

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: از خداوند می‌خواهم درک صحیح شرایط، ادراک در عمل و توان تحمل این مسئولیت سنگین را به بنده عطا کنند و ان شا الله همکاری همکاران و سایر قوا پشتیبان ما خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه محور کار ما سند تحول است و این دوره دوره تحول و تعالی خواهد بود، ادامه داد: باید با وحدت و یکپارچگی تمام با مجلس، دولت، نیرو‌های نظامی و انتظامی بتوانیم قدم‌های بلندی برداریم.

 

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به برنامه‌های خود گفت: عدل و عدالت در همه ساحت‌ها باید گسترش پیدا کند. مبارزه جدی تر، قاطع‌تر و بدون تبعیض با فساد در همه عرصه ها، توسعه فناوری برای خدمت بهتر و ارزان تر، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی برای اقدامات پیش رو باید مورد توجه قرار گیرد و سازو کار گسترش آزادی‌های مشروع ایجاد شود.

 

قالیباف: فرصت کم نظیری برای خدمت به مردم فراهم شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مراسم، با قدردانی از تلاش های رئیسی در دستگاه قضا اظهار داشت: ابتدا خدا قوت می گویم به برادر عزیزم جناب آقای رئیسی که با تلاش های مضاعف، تحولی بزرگ در دستگاه قضا ایجاد کردند و با شناختی که از آقای اژه ای دارم، مطمئنم که این روند تداوم خواهد داشت.
 
قالیباف در ادامه با اشاره به وجود مشکلات در کشور اظهار داشت: سرمایه اجتماعی ما رو به کاهش است و این یک واقعیت تلخ است.
وی افزود: خداوند را شاکریم که یک دوره جدیدی از حکمرانی و اداره کشور آغاز شده است.
رئیس مجلس تصریح کرد: توقعات مردم به حق است و اکنون هیچ بهانه ای برای کوتاهی ها پذیرفته نیست.
وی افزود: ما مکلفیم به اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه و موظفیم که با تلاش و برقراری ثبات اقتصادی، امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم.
قالیباف گفت: بار اصلی این امر بر عهده دولت است اما روشن است که قوای دیگر نیز باید این فعالیت ها را تکمیل کنند و در افزایش همدلی و هم افزایی نقش کلیدی دارند.
رئیس مجلس در عین حال تصریح کرد که این تعامل بین قوا به معنی نفی استقلال قوا نیست.

مرور 6 توصیه مهم رهبر انقلاب به رئیس جدید دستگاه قضا:

آئین تکریم و معارفه روسای قوه قضائیه
خلاصه ای از سوابق محسنی اژه ای:

آئین تکریم و معارفه روسای قوه قضائیه