ناصر قدیرکاشانی، تهیه‌کننده مسابقه «دورهمی» : پرخرج‌ترین مسابقه تاریخ تلویزیون هستیم اما با پول اسپانسر

فرهنگی،   4000413038 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

به اجرای مدیری دقت کنید. با اجرای برنامه‌های اول و دوم ۱۸۰درجه متفاوت است یعنی ایشان جدیدا شوخی می‌کند و گپ می‌زند. بازخورد مردم را می‌بینیم که به چه شکل است و اینکه به چه چیزی علاقه دارند و همان را کار کرده و برجسته می‌کنیم.

پرخرج‌ترین مسابقه تاریخ تلویزیون هستیم اما با پول اسپانسر
به گزارش الف به نقل از فرهیختگان، درباره «دورهمی» و شرایط تولید این برنامه تلویزیونی با ناصر قدیر کاشانی گفت‌وگو کردیم. او از جنس کارآفرینی به دنیای فرهنگ آمده و حالا هم تولید برنامه «دورهمی» را برعهده دارد. جالب است که وقتی از نگاه اقتصادی در مورد این پروژه صحبت می‌کند، می‌گوید که برنامه «دورهمی» هم  یک کار اقتصادی است که سود هم دارد.

تبدیل  یک تاک‌شو به مسابقه تلویزیونی ریسک زیادی دارد، هرچند مسابقات تلویزیونی محبوب هستند و از دهه60، 70 و 80 مسابقات تلویزیونی محبوب بودند و مردم دوست داشتند. مسابقه تلویزیونی در جهان و تلویزیون ایران خوب دیده می‌شود. از چه زمانی تصمیم گرفتید از تاک‌شو به مسابقه سوئیچ کنید؟

دورهمی4 که تمام شد تقریبا 360برنامه رفته بودیم. عملا میهمانی وجود نداشت که دعوت کنیم و با مدیری مصاحبه کنند. از طرفی با توجه به اینکه برند دورهمی را هم مردم می‌‌پسندیدند و این برنامه تا چند دوره به‌عنوان محبوب‌ترین برنامه تلویزیون انتخاب شد، به این نتیجه رسیدیم. این مسابقه‌ای که طراحی کردیم خیلی پرهیجان بوده و موضوع مهم این است که محوریت کار ما مدیری است؛ یعنی با توجه به ایمانی که به نحوه اجرای مدیری داشتیم، حتی یک‌درصد هم برای خودمان ریسک قائل نشدیم چون می‌دانستیم مدیری به‌حدی خوب ذائقه مخاطب را می‌شناسد که حتما برنامه از آب و گل درمی‌آید و به نحو احسن انجام می‌شود. حالا در قسمت 14-13 این برنامه کامل روی ریل افتاده است.

 یکی از نکات موردتوجه این است که برنامه به‌شدت متکی به مدیری است. جذابیت به نوع اجرا است. نوع اجرای مدیری جلوتر از بازیگران دیگر است که اجرا کردند یعنی با توجه به تسلطی که دارد، صرفا از سوالات روخوانی نمی‌کند، بلکه روی سوال اشراف دارد. درباره فرم هم صحبت کنیم که صریح بیان کردند کپی است. ایده‌های دیگری به‌جز این داشتید؟

مدیری اعتقادی دارد و می‌گوید هیچ چیزی بهتر از روراست بودن با مردم نیست و این دنیا هم دنیای ارتباطات است و مگر می‌شود مردم متوجه نشوند این مسابقه کپی است. حتما مردم می‌فهمند. مدیری می‌گوید اگر با مردم رو بازی کنیم، این باعث می‌شود محبوبیت بیشتر شود. برای همین در همان ابتدا گفتیم که این برنامه کپی است. بهترین کار این است که خودمان روراست اعتراف کنیم تا اینکه بعدا دیگران بگویند کپی شده است. مدیری می‌گوید اگر اشتباهی هم باشد، نباید آن را موقع تدوین دربیاوریم و می‌گوید قشنگی برنامه به اشتباهاتی است که به‌صورت رئال اتفاق می‌افتد.

مدل‌های دیگری داشتید؟

بله. بیشتر از 18مسابقه را بررسی کردیم.

چه برنامه‌هایی بود که بین آنها نهایتا به این رسیدید؟

به‌یاد ندارم. مسابقات خارجی بود.

حواس شما به بحث بومی‌سازی بود؟

خیر. ما دنبال هیجان بودیم. پرهیجان‌ترین مسابقه این بود ولی این دستگاه روبات خریدن و درست کردن آن مشکل بزرگی بود و سر این دستگاه خیلی دچار چالش شدیم تا توانستیم آن را بخریم و این دکوری که می‌بینید بهتر از دکور خارجی درآمده و این کاری است که پیمان قانع کرد. در ایران هم فقط پیمان قانع می‌تواند این کار را انجام دهد. برای همین خیلی خوب کار را درآورد و به آن هیجانی که می‌خواستیم رسیدیم.

برای برنامه خیلی هزینه شده است؟

بله.

اینکه می‌گویند پرهزینه‌ترین مسابقه بعد از انقلاب است، درست است؟

بله. درست است.

درباره رقم روبات می‌توانید صحبت کنید؟

رقم را نمی‌گویم ولی حضور اسپانسر برنامه برای همین موضوع بود. آن عدد عجیب و غریب را اسپانسر برنامه پرداخت کرده است.

 به دلار پرداخت کردید؟

بله.

در داخل چنین چیزی نداشتیم و باید وارد می‌شد؟

بله.

اسپانسر برنامه آمده که برنامه را به سود برساند یا اینکه ضرر نکنید؟

حتما کار اقتصادی سود دارد و این کاری نبوده که صرفا در آن ضرر نشود. ما دو دکور داریم. هر مسابقه‌ای که اجرا می‌شود، دارای یک دکور است و ما پول یک دکور را از سازمان صداوسیما گرفتیم. به‌علاوه، هزینه عجیب و غریبی بابت LEDها و یک‌سری دوربین‌ها که استفاده می‌کنیم، شد که این دوربین‌ها در ایران و دبی نبوده و از آمریکا خریدیم و به دبی و از آنجا به ایران آوردند و تحویل دادند. لوازمی که در این برنامه استفاده می‌کنیم در ایران نایاب است.

منظور از لوازم چه چیزهایی است؟

مثل دوربین، نور و ادوات فیلمبرداری. دستگاه فیلمبرداری ما دوار است که بچه‌ها طراحی کردند و با موتور می‌چرخد و در ایران چنین چیزی نداریم. هر کاری که می‌شد با استفاده از تکنولوژی در ایران کرد، از تکنولوژی ایران استفاده کردیم.

با این هزینه‌هایی که شده، حیف نیست سوالات باگ داشته باشد؟ اگر گروهی داشته باشید با دو، سه‌بار سرچ کردن و مطالعه می‌توانید جلوی گاف‌ها را بگیرید. چرا چنین دقتی نمی‌شود؟

بنده رسما اعلام می‌کنم در سوالات مشکل و قبول داریم و مدیری، تیم جدیدی استخدام کرده و عذر نفرات قبلی را خواسته و از چند نفر اساتید دانشگاه دعوت کردیم که پای این کار بنشینند تا ان‌شاءالله این مشکلی که وجود دارد حل شود.

یعنی احتمالا شاهد چنین چیزی در آینده نیستیم؟

حتما تلاش می‌شود.

نکته آخر بحث مخاطب است. شما در 4فصل مخاطب عام داشتید که مخاطب گسترده‌ای بود اما الان آگاهانه یا ناآگاهانه یک بخشی از مخاطب را جدا کردید. توقع اینکه یک خانم خانه‌دار پای برنامه بنشیند و تا آخر ادامه دهد، خیلی توقع زیادی است. حواس شما به این تفکیک مخاطب بود؟

قطعا نمی‌خواهیم بیننده‌های قبلی را جدا کنیم چون سرمایه این برنامه بیننده‌هاست.

تبدیل تاک‌شو به مسابقه این کار را می‌کند.

ما هیچ‌گاه خشک و نامنعطف برخورد نمی‌کنیم. الان به اجرای مدیری دقت کنید. با اجرای برنامه‌های اول و دوم 180درجه متفاوت است یعنی ایشان جدیدا شوخی می‌کند و گپ می‌زند. بازخورد مردم را می‌بینیم که به چه شکل است و اینکه به چه چیزی علاقه دارند و همان را کار کرده و برجسته می‌کنیم. اولین موضوع این است که چیزهایی را به‌تدریج به برنامه اضافه می‌کنیم که مخاطب عام داشته باشد و سوالات را مدیری تعریف کند تا برای مخاطبانی در سطح معمولی جامعه این سوالات جذاب باشد، نه اینکه فقط نخبگان ببینند و لذت ببرند.

برنامه در کل چند قسمت است؟

100 قسمت با سیما قرارداد داریم ولی شاید کمتر یا بیشتر شود.

قیمت یک‌میلیون دلار برای روبات درست است یا بیشتر است؟

عدد از من نگیرید ولی یک‌میلیون دلار زیاد است و این عددها نیست.