نگاهی به بازار انرژی / تنش در افغانستان و احتمال افزایش قیمت نفت

اقتصادی،   4000412075
نگاهی به بازار انرژی / تنش در  افغانستان و احتمال افزایش قیمت نفت

پایش بازار

 

پویایی های بازار

  1.  قیمت های نفت در روز شنبه 12 تیرماه نسبت به چند روز گذشته کمی کاهش یافتند. قیمت نفت برنت دریای شمال در بازار لندن در جمعه شب به مبلغ 76.05 دلار هر بشکه برای تحویل در ماه اوت معامله شد که نسبت به چند روز قبل از آن کاهش داشت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت همچنان به صعود خود ادامه داد و از مرز 75 دلار هر بشکه گذشته و به 75.17 دلار تحویل در بازار کاشینگ برای ماه اوت رسید. قیمت گاز طبیعی نیز در بازار هنری هاب افزایش یافته و به 3.690 دلار هر میلیون بی تی یو در بازار بورس نیویورک رسید.

تفسیر هفته

  1. اجلاس وزرای نفت و انرژی ائتلاف اوپک پلاس تصمیم گرفت که برای اضافه کردن مقدار نفت به بازار در آینده تصمیم بگیرد. عکس العمل بازار این بود که نفت خام برنت تا 75 دلار هر بشکه قیمت آن پایین آمد. توافق برای اضافه کردن 2 میلیون بشکه در روز از اوت تا دسامبر سال جاری به تولید اوپک+ موافقان و مخالفانی داشت. امارات عربی متحده برای موافقت با چنین اقدامی تردید داشته و بجای آن پیشنهاد کرد که با افزایش 600 هزار بشکه ای در روز این کشور بقیه موافقت کرده تا این کشور به تولید 3.8 میلیون بشکه ای قبل از شیوع کوید-19 بازگردد. پیشنهاد امارات بدون تردید با مطرح شدن چنین توقعی از سوی سایر اعضاء روبرو می شد.

    در روزهای قبل از اجلاس، برداشت چنان بود که روسیه و عربستان با اضافه شدن ماهانه 400 هزار بشکه در روز موافقت کرده و آن را به صحن جلسه پیشنهاد کرده اند. بهرحال با عدم اضافه شدن به تولید اوپک+ انتظار می رود که قیمت نفت خام همچنان بالاتر از 75 دلار هر بشکه باقی بماند. سه جلسه مجموعه اوپک+ به ترتیب در پنج شنبه برگزار شد. ابتدا 13 وزیر نفت و انرژی اوپک با یکدیگر جلسه داشتند. پس از آن جلسه کمیته فنی برگزار شد و نهایتا 23 وزیر انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس با یکدیگر جلسه داشتند.

  2.  
    از سوی دیگر مسئله مذاکرات مربوط به بازگشت ایالات متحده به توافق برجام با مشکلاتی روبرو شده و حداقل در هفته های آتی این مذاکرات دنبال نمی شود. این به معنای آن است که تولید متعارف ایران به بازار که انتظار می رفت در پس از پایان تحریم های آمریکا علیه صنعت انرژی ایران روانه بازار شود، انجام نخواهد شد. از بعد دیگر در افغانستان خروج نیروهای خارجی و بخصوص آمریکایی باعث تهاجم نیروهای مخالف دولت به ویژه طالبان و اشغال مناطق قابل توجهی از افغانستان شده است. اگر طالبان بتواند که به پیشروی های خود ادامه دهد، لاجرم بازیگران این منطقه یعنی آمریکا، اروپای متحد، ترکیه، پاکستان، روسیه، چین، و ایران به موضعگیری و احتمالا اقدام سوق داده خواهند شد. لزوما موضع گیری اینکشورها با یکدیگر همسو نبوده و این به معنای رشد تدریجی تنش و یا حتی جنگی دیگر در این منطقه خواهد بود. این به معنای بالا رفتن قیمت نفت خواهد بود. از سوی دیگر تحولات عراق و اعتراضات روزانه بخاطر کمبود برق نگاه ها را به تعهدات آمریکا و عربستان برای ساخت پالایشگاه و نیروگاه های جدید در عراق انداخت که هیچکدام انجام نشده است. در این صورت ناآرامی احتمالی در عراق نیز مجددا به تشنج و اختلافات سیاسی دامن می زند. عراق در ماه گذشته به گزارش رسمی وزارت نفت این کشور 2.89 میلیون بشکه در روز صادرات داشته که صادرات نفت منطقه خودمختار کردستان را نیز در بر می گیرد. از این مقدار 2.79 میلیون بشکه در روز از عراق و مابقی از کردستان است. از طرف دیگر آمار شاغلین در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که تعداد شغل های ایجاد شده در ماه ژوئن بیشتر از حد انتظار بوده است. فعال شدن اقتصاد آمریکا باعث تقاضای بیشتر انرژی و مآلا بالارفتن قیمت نفت خام می گردد. در سوی دیگر تقاضا در آسیا همچنان بر عرضه پیشی گرفته، در اولین فصل 2021، 1.2 میلیون بشکه در روز از فصل چهارم 2020 بیشتر شد. در فصل سوم 2021 پیش بینی می شود که 1.9 میلیون بشکه نسبت به سه ماهه دوم تقاضا در آسیا بیشتر شود. پس احتمال آن که قیمت نفت در روزها و ماه های آینده به 100 دلار هر بشکه برسد بعید نیست. اما به نظر می رسد که منافع تولیدکنندگان عضو اوپک+ و مصرف کنندگانی مانند آمریکا، چین، و هند در آن است که قیمت در کریدور 70 تا 80 دلار هر بشکه باقی بماند. بالارفتن بیشتر قیمت نفت باعث افزایش سهم تولید نفت شیل در بازار گشته که با مازاد عرضه قیمت ها را پایین می کشانند. روسیه در حال حاضر مایل است که قیمت در همین حدود باقی مانده تا بتواند از یک منبع مالی ایمن و باثبات در جهت توسعه زیرساخت ها و فرار از تحریم های آمریکا و اروپا بهره ببرد.


  3. همان طور که گفته شد قیمت گاز طبیعی در بازار هنری هاب افزایش یافته و به 3.690 دلار هر میلیون بی تی یو در بازار بورس نیویورک رسید. بخشی از این افزایش قیمت به دلیل گرمای فوق العاده در نیمکره شمالی است. در فصل تابستان نیاز به برق و در نتیجه گاز طبیعی مصرفی در نیروگاه ها افزایش می یابد. ضمن این که برخی از بازرگانان بخش گاز در تابستان ذخیره سازی برای فصل زمستان را شروع می کنند. در سال گذشته سرمای بی سابقه آمریکای شمالی و اروپا را زمین گیر کرد. این تهدید برای سال جاری نیز باقی است. نمودار زیر قیمت گاز طبیعی در ترمینال رتردام هلند را نشان می دهد. گازپروم از تعهد دادن تامین گاز بیشتر برای اروپا طفره می رود. گازپروم امیدوار است که خط لوله انتقال گاز نورداستریم 2 هر چه زودتر پایان یافته تا بتواند در درازمدت بازارهای اروپایی را به خود وابسته کند. در چین در زمستان گذشته مقدار گاز موجود در پایانه های دریافت ال ان جی کمتر از مقدار معمول شده و به این دلیل قیمت گاز طبیعی در بنادر چین به 30 دلار هر میلیون بی تی یو نیز رسید. در بازار متعلق به ژاپن و کره جنوبی قیمت گاز طبیعی به 13 دلار هر میلیون بی تی یو در هفته جاری رسید که از 2013 تاکنون بالاترین قیمت است. در ژاپن تقاضا برای واردات ال ان جی نسبت به ماه قبل 18 درصد بیشتر شده و واردکنندگان انرژی سفارش مقدار بیشتری از گاز طبیعی بخاطر گرما و همچنین بازی های المپیک تابستانی داده اند. فعالیت های اقتصادی در پس از بیماری کوید-19 رفته رفته به حالت عادی بازگشته و این عامل به همراه گرمای شدید باعث بالارفتن تقاضا برای گاز طبیعی شده است. از سوی دیگر تولید گاز طبیعی همه ساله مانند سابق رشد چندانی ندارد. گواینکه سرمایه گذاری در حامل های انرژی اولیه فسیلی همه ساله در حال کم شدن است. به گزارش بلومبرگ واردکنندگان گاز طبیعی با این واقعیت روبرو هستند که مقدار گاز موجود و در دسترس از تقاضا در کشورهای آنها کمتر است.