اندیشکده واشنگتن: هیچ قدرتی در یمن قادر به از بین بردن حوثی‌‌ها نیست

جهان،   4000411019

یک اندیشکده آمریکایی نوشت که شرایط «حوثی‌ها» در یمن به صورتی است که هیچ گروه و قدرتی توانایی کنار زدن آن‌ها را ندارد.

هیچ قدرتی در یمن قادر به از بین بردن حوثی‌‌ها نیست

به گزارش فارس، اندیشکده واشنگتن در یادداشتی به قلم «الانا دیوزر» به شرایط سیاسی و نظامی یمن و مأموریت سخت نماینده جدید سازمان ملل در این کشور پرداخت.

نویسنده در این یادداشت در ابتدا نوشت که فرستاده سازمان ملل در یمن که به زودی معرفی خواهد شد، شرایط دشواری را در این کشور خواهد داشت. «مارتین گریفیتس» که در سال ۲۰۱۸ جانشین «اسماعیل ولد شیخ» شد در حالی یمن را ترک می‌کند که در ماههای اخیر نمایندگان دولت صنعاء حاضر به دیدار با وی نبوده و او را میانجی منصفی نمی‌دانستند. هنوز جانشین او به طور قطع مشخص نیست اما برخی رسانه‌ها نام «آلستر پرت» وزیر مشاور سابق دولت انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا را گزینه جدی این سمت معرفی کرده‌اند.

آلانا دیوزر سپس نوشت که نماینده جدید سازمان ملل باید بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن صلح را در یمن برقرار سازد و این در حالی است که دستیابی به این هدف پس از گذشت شش سال و نیم از جنگ، بیش از گذشته پیچیده‌تر و به دور از دسترس به نظر می‌رسد.

او افزود: «جنگ یمن یکی از بدترین بحران‌های انسانی را موجب شده است. در شرایطی که به طور مشخص هیچ طرف مسلحی وجود ندارد که از نفوذ حوثی‌ها که اکنون جسارت بیشتری پیدا کرده و متمرکز رفتار می‌کنند، بکاهد.»

در این یادداشت آمده است که اراده جهانی برای پایان جنگ افزایش یافته و تلاش می‌شود تا طرف‌های مختلف در یمن به سمت صلح سوق داده شوند و در این میان «حوثی‌ها» خود را در مذاکرات در موضع برتر می‌دانند.

نویسنده با اشاره به سفر هیأت عمانی به صنعاء، از خوش‌بینی برخی در خصوص موفقیت آمیز بودن قطعی این رایزنی‌ها برای تحقق صلح انتقاد کرد و نوشت که سفر هیأت عمانی علی‌رغم اینکه یک تحول در نوع عملکرد دیپلماتیک مسقط محسوب می‌شد، اما منجر به نتایج آنی و فوری -آن‌چنان که برخی امید داشتند- نشد.

اندیشکده واشنگتن در تبیین شرایط سیاسی و نظامی یمن نوشت که تحرکات عمان و اراده جهانی برای صلح، تنها عواملی نیستند که در یک سال گذشته تغییر کرده‌اند، بلکه در سطح میدانی باید به تشدید عملیات «مأرب» و افزایش حملات پهپادی یمنی‌ها به خاک عربستان اشاره کرد که این دو عامل موجب شده تا دولت ریاض برای پایان جنگ حاضر به دادن امتیاز باشد. آمریکا نیز نماینده ویژه در یمن تعیین کرده است. گروههای وابسته به عربستان سعودی در یمن دچار اختلاف و چند دستگی شده‌اند و قادر به وحدت سیاسی و نظامی علیه حوثی‌ها نیستند.

نویسنده این یادداشت در ادامه نسبت به موفقیت ارتش و انصارالله یمن برای تسلط بر استان مأرب ابراز نگرانی کرد و نوشت که هرچند آن‌ها با دشواری‌هایی در این مسیر مواجه هستند، اما برخی ناظران بیم آن دارند که در نهایت «حوثی‌ها» بتوانند بر این شهر و استان چیره شوند. به تأکید وی مأرب آخرین پایگاه اصلی ارتش دولت منصور هادی در شمال یمن است و بخش زیادی از ثروت یمن در این استان نهفته و دروازه جنوب یمن محسوب می‌شود.

«الانا دیوزر» سپس نوشت که نیروهای دولت صنعاء نیز از چند دستگی موجود در میان شبه نظامیان دولت منصور هادی نهایت استفاده را می‌برند و بسیاری معتقدند که سقوط مأرب نقطه آغاز تحولاتی است که بازگشتی به عقب ندارد.

در سایه این شرایط، دولت سعودی نیز مجبور به دادن امتیازات بزرگی همچون کاهش محدودیت‌ها در بندر الحدیده و بازگشایی محدود فرودگاه صنعاء شده است، اما «حوثی‌ها» گفته‌اند که رفع محاصره یمن نباید به عنوان یک امتیاز سیاسی در مذاکرات مطرح شود و امور انسانی باید به عنوان پیش‌شرط هرگونه گفت‌و‌گویی حل و فصل شود.