واکنش واعظی به انتقادات نسبت به کلانتری : هرکس تأسف خود را یک‌جور نشان می‌دهد/ پرداختن به نکات حاشیه‌ غم خانواده ها را بیشتر می کند

سیاسی،   4000409079

رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره مطالبه استعفای رییس سازمان محیط زیست توضیحاتی ارائه کرد.

هرکس تأسف خود را یک‌جور نشان می‌دهد/ پرداختن به نکات حاشیه‌ غم خانواده ها را بیشتر می کند

به گزارش ایسنا، محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در پاسخ به پرسش ایسنا درباره حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست و  موضع رئیس این سازمان در این زمینه، اظهار کرد: شما می‌دانید که هم آقای کلانتری در آن مراسم ترحیم دیروز شرکت کردند و همه جا هم رفتند.

وی در ادامه با اشاره به مصوبات امروز هیئت دولت اظهار کرد: امروز مصوبه‌ای داشتیم و دولت رییس کل بانک مرکزی را تثبیت کرد. ما براساس اساسنامه بانک مرکزی عمل کردیم که می‌گوید در صورتی که رئیس کل بانک مرکزی به هر دلیلی کنار رود تا یک ماه قائم مقام وی اختیار اداره بانک مرکزی را دارد اما بعد از این مهلت باید رئیس کل بانک مرکزی تعیین شود و به همین جهت این اقدام امروز در دولت انجام شد.

واعظی افزود: بنابراین این کار معنایش چنین نیست که ما فردی را مشخص کردیم تا برای دولت بعدی تعیین تکلیف کنیم. آقای کمیجانی هم که انتخاب شدند این آمادگی را دارند و اعلام کردند که به محض تشکیل دولت سیزدهم از رییس‌ دولت بعدی می‌خواهند که فردی را انتخاب کند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره اختلافات باقیمانده در جریان مذاکرات وین، اظهار کرد: آنچه مانده در رابطه با تضمین است. اینکه آمریکا اگر این دولت تمام شد ما دوباره هزینه‌ای که برای دولت ترامپ دادیم را پرداخت نکنیم. ما نمی‌توانیم عضو معاهده‌ای باشیم که هر لحظه فکر کنیم یک اتفاقی می‌افتد. نکته بعدی هم درباره راستی‌آزمایی است تا مطمئن باشیم در صورت عمل به تعهدات طرف مقابل هم آن را عملی می‌کند. 

واعظی افزود: مهم این است که چه در دولت فعلی و چه دولت بعدی باید تلاش گسترده شود که هم حقوق ملت حفظ شود و هم برجام قابل اجرا باشد و تحریم‌ها نیز سریعتر رفع شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تولید واکسن و واردات آن از یک سو و کندبودن روند واکسیناسیون، اظهار کرد: زحماتی که کادر درمان و وزارت بهداشت را با یک اتفاق زیر سوال نبرید. همان گروهی که مداوا می‌کند همان هم تزریق می‌کند. یک برنامه‌ریزی خوبی انجام شد اما اتفاقی افتاد که از دست کادر درمان و دولت خارج بود. 

رییس دفتر رییس‌جمهوری یادآور شد: کشوری که قرارداد بسته بودیم تا واکسن به ما برساند از ما خواستند که دو سه هفته‌ای صادرات را متوقف کنند تا واکسیناسیون خود را انجام دهند و ما هم چاره‌ای نداشتیم که بپذیریم چون می‌خواستیم که بقیه قرارداد ما انجام شود.

واعظی افزود: اتفاقی که افتاد این بود که وقتی خبر رسید که مشکلی برای دوز دوم واکسن نداریم و افراد بیایند، وزارت بهداشت براساس زمان‌بندی سه هفته قبل شروع به پیامک زدن کرد. وقتی که برای تعداد ۱۵۰ نفر در یک مرکز پیامک می‌رود، کسانی که شنیده بودند یا دیده بودند که این مرکز تزریق انجام می‌دهد بدون نوبت و بدون دعوت می‌روند، این گرفتاری پیش می‌آورد.

وی یادآور شد: یک خبر خوب این است که از هفته آینده تقریباً ۱ میلیون و ۸۰۰ دوز واکسن را به صورت هفتگی دریافت می‌کنیم که ممکن است به دو میلیون دوز هم برسد و می‌توانیم به قوت همه گروه‌های سنی را واکسن بزنیم و این مشکل هم حل شود.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مسکن و اجاره نشینی، اظهار کرد: در تهران حداکثر میزانی که مالکان می‌توانند به اجازه اضافه کنند ۲۵ درصد است، این معنایش چنین نیست که باید ۲۵ درصد اضافه کنند بلکه تا ۲۵ درصد می‌توانند اضافه کنند. در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها تا ۲۰ درصد و مابقی شهرها زیر ۱۵ درصد. این ابلاغ شده است و قرار است که عملی شود.

واعظی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست و درگذشت دو تن از آنان، اظهار کرد: من به خانواده این دو عزیز تسلیت می‌گویم. همان روزی که این اتفاق افتاد با بخش‌های مختلف تماس گرفتم و هر آنچه که ما به عنوان دولت لازم بود چه برای آن دو عزیز از دست رفته و چه برای سایر خبرنگاران، همه امکانات را در ارومیه و تهران فراهم کردیم. حتی هواپیمای اختصاصی هم به آنجا فرستادیم.

وی افزود: این کاری بود که ما می‌توانستیم برای خانواده خودمان انجام دهیم و همان را برای این بیست و چند خبرنگار انجام دادیم. این یک اتفاقی بود که همه مصیبت‌زده شدیم و هیچکس نمی‌خواست که رخ دهد، از شخص رییس جمهوری تا مسئولان اجرایی کشور همه همدردی کردند و در مراسم شرکت کردند و به عنوان نماینده دولت و شخص رییس جمهوری شرکت کردند. در نوشته‌هایمان عذرخواهی کردیم و آقای کلانتری هم هرکاری می‌توانست انجام داد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری ادامه داد: هرکسی تأسف خود را یک جوری بیان می‌کند یا با گفتار یا با رفتار خود. طوری عمل نکنیم که فکر کنیم کسی مطلبی گفته، او همدردی کرده و کس دیگری که دارد همدردی می‌کند، همدردی نکرده است! من خودم چندبار با آقای کلانتری صحبت کردم و دیدم از کسان دیگر بیشتر ناراحت بود. ممکن است برخی ناراحتی خود را به زبان بیاورند و برخی درون خود بریزند!

واعظی یادآور شد: کلانتری همانند دیگر افراد دولت ناراحت و متاسف بود. ما نباید با حرفهایمان که اینجا باهم مطرح می‌کنیم و به گوش خانواده‌های آن عزیزان می‌رسد، نمک روی زخم خانواده و بازماندگان بریزیم.

وی خطاب به خبرنگاران تاکید کرد: شما به عنوان دوستان آن خبرنگاران عزیز باید نشان دهید که وقتی حادثه‌ای برای خبرنگاران رخ می‌دهد همه کشور همدردی و همراهی می‌کنند و این همدردی است که به خانواده‌های عزادار آرامش می‌دهد نه اینکه بیاییم یک نکته‌ای را بزرگ کنیم و به آن بپردازیم و غم خانواده‌ها بیشتر شود!

وی در پاسخ به پرسشی درباره قطع برق در برخی شهرهای عراق و ارتباط آن با توقف صادرات برق از سوی ایران، اظهار کرد: طبیعی است که اولویت ما تامین برق مردم و صنعت خودمان است و نمی‌توانیم در این شرایط صادرات برق داشته باشیم اما ما مردم عراق را تنها نگذاشتیم چون ظرفیتی در داخل عراق وجود دارد که اگر گاز بیشتری به آنها دهیم می‌توانند برق بیشتری از نیروگاه‌های خود استخراج کنند. ما صادرات گاز را افزایش دادیم تا آنان خودشان تامین برق را انجام دهند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره واکنش دولت به اعتصاب کارگران صنعت نفت، تصریح کرد: یک مشکلی در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به وجود آمد که مجلس در یکی از بندها گفته بودند که پرداختی، از یک حدی - که در گذشته ۲۱ برابر حداقل حقوق و دستمزد بوده است - را نوشته‌اند ۱۵ برابر ناخالص حقوق و دستمزد. عزیزانی که در شرکت نفت و در یک منطقه بسیار سخت و طاقت فرسا کار می‌کنند و مدیر هم نیستند بلکه کارگر و کارمند معمولی هستند وقتی که کار سخت و مهم برای کشور انجام می‌دهند حقشان این است که دریافتی بیشتری داشته باشند.

واعظی افزود: وزارت نفت می‌گوید که ما نمی‌توانیم که مثل سالهای گذشته پرداخت کنیم. ضمن اینکه این افراد باید براساس افزایش حقوقی که داشته‌اند، دریافتی‌شان از سال گذشته هم بیشتر می‌شده. همه اینها باهم جمع شده‌اند و حقوق این افراد پایین آمده است. آقای روحانی وزیر نفت را مأمور کردند که با مجلس صحبت کند و بازنگری انجام شود. 

وی تاکید کرد: ما که نمی‌توانیم در دولت راجع به بخش خصوصی که به کارمندان و کارگرانش پرداخت می‌کند بدون مشورت با آنان تصمیم بگیریم. ما از جیب دولت ابتدا می‌توانیم به کارمندان دولت پرداخت کنیم. ما نمی‌توانیم ۱۰ تا ۲۰ پیمانکاران نفتی که با کارگران خود مشکل دارند را در لحظه حل کنیم، الان باید آقای شریعتمداری جلسه بگذارد و نمایندگان پیمانکار، کارگر و دولت حاضر شوند و تصمیم‌گیری کنند و اگر هم لازم شد ما در دولت کمک می‌کنیم.