طرح قانونگذار آمریکایی برای جلوگیری از رفع تحریم‌ها علیه ایران

جهان،   4000408119

یک قانونگذار آمریکایی طرحی پیشنهاد داده که خواستار جلوگیری از رفع تحریم‌ها علیه ایران در هر شرایطی است.

طرح قانونگذار آمریکایی برای جلوگیری از رفع تحریم‌ها علیه ایران

به گزارش فارس، «کریس استورات»، قانونگذار ایالت «یوتا» در مجلس نمایندگان آمریکا طرحی پیشنهاد کرده که خواستار جلوگیری از رفع تحریم‌ها علیه ایران است.

این قانونگذار جمهوری‌خواه، این طرح را در قالب یک متمم پیشنهادی برای اضافه شدن به «لایحه اعتبارات خدمات مالی» ارائه کرده است. 

برخی از کارشناسان مسائل تحریم با ارائه تصویری از طرح ارائه شده توسط استوارت نوشته‌اند قانونگذاران آمریکایی خواستار جلوگیری از رفع تحریم‌ها علیه ایران، در تمامی شرایط‌های احتمالی شده‌اند.

یک تحلیلگر نوشته است: «این طرح، علاوه بر آنکه بازگشت آمریکا به برجام را مسدود می‌کند خواستار تسلیم شدن ایران در برابر ۱۲ مطالبه فرضی مایک پامپئو است.»

در بخشی از طرحی که استوارت ارائه کرده آمده است: «هیچ یک از منابع مالی تخصیص‌داده‌شده به موجب این قانون نباید توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا برای حذف، صدور معافیت، تعلیق، کاهش یا تخفیف در برنامه تحریم‌های موجود علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شوند.»

ارائه این طرح به معنی تبدیل شدن آن به قانون نیست. طرح‌هایی که توسط قانونگذاران آمریکایی ارائه می‌شوند تنها در صورتی به قانون تبدیل می‌شوند که پس از طی مراحل مختلف بررسی در هر دو مجلس نمایندگان و سنا به تصویب رسیده و سپس به امضای رئیس‌جمهور ایالات متحده برسند.

رئیس‌جمهور آمریکا از اختیار وتو کردن مصوبه‌های قانونی کنگره برخوردار است. از طرف دیگر، نهاد قانونگذار آمریکا می‌تواند با موافقت دو سوم نمایندگان، وتوی رئیس‌جمهور را بشکند.

با وجود این، ارائه این طرح نمایانگر تلاش‌های قانونگذاران آمریکایی برای اخلال در برجام و مخالفت با آن است.

در همین راستا ماه گذشته گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا طرحی ارائه کردند که در صورت تصویب، هر گونه توافق با ایران در موضوع برنامه هسته‌ای را به کسب مجوز از نهاد قانونگذار آمریکایی منوط می‌کند.

«ران جانسون»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین در مجلس سنا و ۲۱ نفر دیگر از سناتورهای جمهوری‌خواه آن طراح را ارائه کردند.  این گروه از سناتورها می‌گویند توافق با ایران توسط دولت «جو بایدن» بایستی به شکل معاهده باشد. طبق قوانین آمریکا، معاهده‌ها به تأیید دو سوم اعضای مجلس سنا برسند.

واشنگتن‌فری‌بیکن، یکی از اهداف معرفی این طرح را ارسال پیامی به ایران دانسته، مبنی بر اینکه هر گونه توافق با دولت بایدن چنانچه به تصویب کنگره نرسد، از شانس اندکی برای بقا در دولت بعدی آمریکا برخوردار خواهد بود.

جانسون در بیانیه‌ای گفت: «حرف رئیس‌جمهور ریگان درباره صلح از طریق قدرت حرف صحیحی بود. متأسفانه، دشمنان ما می‌دانند که دولت بایدن در همان مسیر فاجعه‌بار و ضعیف رئیس‌جمهور اوباما گام گذاشته است.»

این طرح در حالی معرفی شده که دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.