روسیه: ایران به اولین کشور منطقه برای تولید «اسپوتنیک وی» تبدیل شد

جهان،   4000406043

«کریل دیمیتریف» مدیرکل صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه اعلام کرد که ایران به اولین کشور در منطقه تبدیل شد که اقدام به تولید مشترک واکسن «اسپوتنیک وی» کرد.

روسیه: ایران به اولین کشور منطقه برای تولید «اسپوتنیک وی» تبدیل شد

دیمیتریف در بیانیه ای تصریح کرد که واکسن تولید شده توسط شرکت ایرانی برای اجرای برنامه ملی واکسیناسیون در خود ایران استفاده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، وی گفت:  این صندوق و یکی از شرکتهای دارویی پیشرو ایرانی با نام آکتوور در بیانیه ای تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی را اعلام کردند.

کریل دیمیتریف توضیح داد که صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF)  و آکتوور(Actoverco)  به طور فعال در زمینه "انتقال فناوری" همکاری می کنند.

 وی گفت: «تولید محلی واکسن اسپوتنیک وی در ایران سرعت واکسیناسیون جمعیت ایران را تسریع می کند. این واکسن در حال حاضر نقش مهمی در محافظت از جمعیت کشور در برابر ویروس کرونا دارد و تولید داخلی از تلاش های مقامات ایرانی در مبارزه با بیماری همه گیر پشتیبانی می کند. »

امروز اسپوتنیک وی در ۶۷ کشور با بیش از ۳.۵ میلیارد نفر جمعیت ثبت شده است. داده هایی که طی واکسیناسیون جمعیت روسیه و دیگر کشورها به دست آمده است، نشان می دهد که اسپوتنیک وی  یکی از ایمن ترین و موثرترین واکسن ها علیه ویروس کرونا است.

مراسم رونمایی از واکسن کرونای اسپوتنیک ایرانی روز شنبه ۵ تیر ماه با حضور وزیر بهداشت و کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در شهرک صنعتی بهارستان برگزار شد.  

در نتیجه پیگیری های صورت گرفته از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران و پس از انجام فرایند ارزیابی دقیق خطوط تولیدی بخش بیوتکنولوژی اکتوور کشورمان توسط طرف روس و به لحاظ اعتماد و اطمینان بین المللی به گروه دارویی اکتوور، مجموعه اکتوور به عنوان مرکز تولید واکسن اسپوتنیک وی در قالب تولید قراردادی انتخاب شد.

در راستای تولید قراردادی واکسن اسپوتنیک در مجموعه اکتوور، پس از انتقال بانک سلولی به کشور و اتمام مراحل تولید آزمایشی، هم اکنون انتقال تکنولوژی بر اساس دستورالعمل های تدوین شده توسط انستیتو گامالیا و در ماشین آلات و تجهیزات کاملا مشابه با سازنده اصلی به تولید رسیده و کلیه آزمایش‌های مربوطه در این خصوص با موفقیت به پایان رسیده است.

ایران ششمین کشوری است که بعد از کشورهایی همچون صربستان، ایتالیا، هند و برزیل با انتقال فناوری، تولید مشترک واکسن کرونا را در کشور آغاز کرد و به تولید انبوه رساند.

ایران و روسیه علاوه بر قرارداد دو میلیون دوزی واکسن اسپوتنیک وی که بهمن ماه پارسال میان دو طرف امضا شد، اواخر فروردین نیز  قرارداد ۶۰ میلیون دوز واکسن برای واکسیناسیون کامل ۳۰ میلیون نفر را امضا کردند.