افزایش هزینه‌ها کار دست عربستان داد/ تعداد متقاضیان حج به حدنصاب نرسید!

فرهنگی،   4000405038 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با توجه به اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا عربستان زائر خارجی نمی‌پذیرد، به منظور رعایت نکات بهداشتی هزینه حج را بالا برده و همین امر موجب شد تا تعداد متقاضیان حج امسال به حدنصاب نرسد.

افزایش هزینه‌ها کار دست عربستان داد/ تعداد متقاضیان حج به حدنصاب نرسید!

به گزارش فارس، سعودی‌ها امسال هم به منظور جلوگیری از شیوع کرونا اعلام کردند که فقط افراد ساکن عربستان امکان تشرف به حج تمتع را دارند. بر همین اساس، زائران کشورهای خارجی امسال نیز همچون سال گذشته از تشرف به سرزمین وحی در ایام حج تمتع بازماندند.

ثبت‌نام متقاضیان حج ۱۴۴۲ از عربستان به مدت ۱۰ روز

پس از اعلام سعودی‌ها، عملیات آماده‌سازی برای برگزاری حج تمتع آغاز شد و در مرحله نخست عربستان از پذیرش ۶۰ هزار زائر ساکن عربستان خبر داد و نام‌نویسی از متقاضیان حج تمتع ساکن عربستان از ۱۳ تا ۲۳ ژوئن (۲۳ خرداد تا اول تیر) به مدت ۱۰ روز به صورت اینترنتی صورت گرفت.

افزایش هزینه‌ها کار دست عربستان داد 

در حالی که سعودی‌ها از پذیرش ۶۰ هزار ساکن عربستان برای عملیات حج تمتع ۱۴۴۲ خبر داده بودن، تعداد متقاضیان حج تمتع سال جاری به این تعداد نرسید؛ به طوری که به گفته منابع آگاه در این مدت حدود ۵۶ هزار نفر ثبت‌نام کردند. بر همین اساس، امسال نیز همچون سال گذشته تعداد حجاج نسبت به تعداد اعلامی سعودی‌ها کمتر خواهد بود. این امر در حالی است که هزاران نفر از کشورهای مختلف مشتاق زیارت خانه خدا هستند، اما به دلیل شیوع کرونا و نپذیرفتن زائر خارجی از سوی سعودی‌ها امکان تشرف به سرزمین وحی را ندارند.

تعداد متقاضیان حج تمتع امسال به حدنصاب نرسید

البته یکی از عوامل مؤثر در کاهش متقاضیان حج تمتع با وجود نپذیرفتن زائر خارجی از سوی سعودی‌ها و رعایت نکات بهداشتی در ایام حج، افزایش قیمت حج تمتع است؛ چرا که امسال عربستان به دلیل اهمیت رعایت نکات بهداشتی و تغییرات در اسکان، تغذیه و حمل و نقل، هزینه حج تمتع را نسبت به حالت عادی بالا برده است و زائران در صورت تشرف به حج تمتع باید در یکی از سه گروه قیمتی ۱۶ هزار و ۵۶۰ ریال سعودی (حدود ۱۱۶ میلیون تومان)، ۱۴ هزار و ۳۸۱ ریال سعودی (حدود ۱۰۰ میلیون تومان) و ۱۲ هزار و ۱۱۳ ریال سعودی (حدود ۸۵ میلیون تومان) ثبت‌نام می‌کردند.

سامانه ثبت‌نام حج تمتع با تکمیل نشدن ظرفیت دوباره باز شد

همین امر موجب شد که تعداد متقاضیان حج تمتع کاهش یابد و بسیاری از مردم عربستان امکان تشرف به خانه خدا را نداشته باشند. با این وجود، با اتمام زمان ثبت‌نام از متقاضیان حج تمتع سال جاری، سعودی‌ها عملیات بررسی وضعیت و سلامت متقاضیان حج تمتع را آغاز کردند و به چند نفر از افراد واجد شرایط نیز پیام ارسال شده است. علاوه بر این، با توجه به تکمیل نشدن ظرفیت، متولیان حج عربستان اقدام به ثبت‌نام مجدد برای متقاضیان حج تمتع کردند.

بیش‌تر متقاضیان حج تمتع جوانان هستند

بر اساس اعلام سعودی‌ها، زائران باید علاوه بر نداشتن سابقه بیماری، واکسن کرونا را تزریق کرده باشند. همچنین امسال بازه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال امکان ثبت‌نام در حج تمتع را داشتند و از قوانین ثبت‌نام، آگاهی از قرنطینه پس از ورود به مکه مکرمه بود.

عطرآگین کردن مسجدالحرام

امسال از بین حدود ۵۶ هزار متقاضی حج تمتع ۱۴۴۲، بیشتر متقاضیان حج تمتع را آقایان شامل می‌شوند. همچنین زائران در گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال در صدر متقاضیان حج تمتع هستند؛ به طوری که حتی بیش از ۶۰ درصد متقاضیان حج تمتع، کمتر از ۴۰ سال دارند. بنابراین بسیاری از حجاج امسال را جوانان تشکیل می‌دهند. البته حدود ۵ هزار نفر را نیز خادمان و مسؤولان کاروان‌ها هستند تا زائران را برای انجام اعمال حج تمتع آماده و راهنمایی کنند.

در هر چادر عرفات و منا ۴ نفر اسکان می‌یابند

در منا و عرفات نیز به منظور رعایت نکات بهداشتی، در هر چادر چهار نفر اسکان داده می‌شود و متوسط متراژ چادرها نیز ۱۶ متر پیش‌بینی شده است تا افراد در عرفات و منا با فاصله به نیایش و انجام اعمال بپردازند.

به گزارش فارس، سال گذشته نیز عربستان اعلام کرد که ۱۰ هزار نفر از افراد ساکن عربستان می‌توانند در حج تمتع شرکت کنند که ۷۰ درصد سهمیه به خارجی‌های ساکن عربستان تعلق داشت. امسال هم بر اساس اعلام اولیه ۴۵ هزار نفر از سهمیه ۶۰ هزار نفر حج امسال به خارجی‌های ساکن عربستان تعلق دارد که با وجود اتمام زمان ثبت‌نام، هنوز تعداد زائران خارجی متقاضیان حج امسال مشخص نیست که البته یکی از دلایل آن نامشخص بودن تعداد نهایی زائران حج تمتع سال جاری است، چرا که غربالگری و تعیین وضعیت متقاضیان حج به تازگی آغاز شده است و پس از بررسی وضعیت متقاضیان، تعداد حجاج نهایی خواهد شد.