لودریان: منتظر اقدام نهایی ایران درباره بازگشت به برجام هستیم

سیاسی،   4000404069

وزیر خارجه فرانسه در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی مدعی شد که منتظر تصمیم نهایی ایران برای بازگشت به برجام هستیم.

لودریان: منتظر اقدام نهایی ایران درباره بازگشت به برجام هستیم

به گزارش فارس، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه بعد از دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری مشترک درباره مذاکرات وین گفت: وارد قسمت سخت مذاکرات شده‌ایم و منتظر تصمیم نهایی ایران در زمینه بازگشت به برجام هستیم.

این درحالیست که ایالات متحده در دوره دونالد ترامپ از برجام خارج شده است و طرفین حاضر در مذاکرات وین می‌گویند که همچنان مشکلات اساسی در هر دو طرف در حصول توافق برای بازگشت به برجام وجود دارد. 

آنتونی بلینکن نیز در این نشست خبری مشترک بر همکاری نزدیک واشنگتن و سازمان ناتو تاکید کرد و گفت: باید همکاریها را تقویت کنیم تا بتوانیم با چالشهای مشترک روبرو شویم.

بلینکن قبل از پاریس برای شرکت در کنفرانس لیبی به آلمان سفر کرده بود و با هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز دیدار و رایزنی کرده بود. 

وزیر خارجه آلمان طی نشست خبری با همتای آمریکایی خود در برلین درباره مذاکرات وین گفت، با اینکه پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده اما هنوز برخی موانع در مسیر احیای توافق هسته‌ای ایران باقی مانده است.

آنتونی بلینکن در ادامه درباره تحولات افغانستان افزود: ما به طور دقیق درحال بررسی اوضاع افغانستان هستیم. من به شما اطمینان می‌دهم که ما به طور کامل افغانستان را ترک نخواهیم کرد و حضور دیپلماتیک پررنگی خواهیم داشت. 

وزیر خارجه آمریکا درباره ایران نیز گفت: اختلافات با ایران درباره شرایط بازگشت به تعهدات و توافق هسته‌ای هنوز پابرجاست و ما زمانی به توافق می‌رسیم که ایران به تعهدات خود در توافق عمل کند. 

وی مدعی شد، اگر ایران به دنبال جنبه‌های دیگر برنامه هسته‌ای که در برجام ممنوع شده است برود این یک «نقطه» خواهد بود؛ جاییکه بازگشت به برجام دیگر خیلی سخت خواهد شد. اما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. نمی‌توانم تاریخی برای آن ذکر کنم چرا که مساله اضطراری این موضوع را بیشتر می‌کند.

درحالیکه طرف ایرانی نیز بارها از طولانی بودن مذاکرات انتقاد کرده است، آنتونی بلینکن نیز درباره سخت شدن بازگشت واشنگتن به برجام در صورت طولانی شدن مذاکرات هشدار داد.