میزان افزایش قانونی «اجاره بها» در تهران و شهرهای کشور اعلام شد

اقتصادی،   4000403087

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بر اساس قانون در تهران حداکثر افزایش اجاره بها ۲۵ درصد و در کلانشهرهای ایران ۲۰ درصد و بقیه نقاط ایران ۱۵ درصد خواهد بود.  

به گزارش فارس، حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در برنامه «سعادت آباد رادیو تهران» به قانون مصوبه وزارت راه و شهرسازی با ابلاغیه ستاد کرونا در سال گذشته و سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس این قانون در تهران حداکثر افزایش اجاره بها 25 درصد و در کلانشهرهای ایران 20 درصد و بقیه نقاط ایران 15 درصد خواهد بود.

وی ادامه داد: مصوبات ستاد کرونا حکم قانون را دارد؛ به همین دلیل موجر نمی‌تواند بیشتر از این مبلغ کرایه را افزایش دهد و به هیچ عنوان قادر به تخلیه خانه نخواهد بود و چنانچه موجری بخواهد بیشتر از این مبلغ کرایه بها را افزایش دهد مستاجر می‌تواند نسبت به عدم استنکاف اقدام کند و دادگاه و شورای حل اختلاف هم با ستاد کرونا هماهنگ هستند و این حکم تخلیه را نمی‌پذیرند.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: حتی اگر موجر به شهر دیگر منتقل شده بوده و در حال حاضر مجبور به بازگشت باشد باید خانه دیگری را اجاره کند تا سال آینده که شرایط همه گیری مرتفع شود. فقط یک استثنا در این بین وجود دارد و آن هم فروش خانه است که در این حالت مستاجر 3 ماه فرصت دارد تا خانه را تخلیه کند.

وی خاطرنشان کرد: ستاد کرونا این مصوبه را به واسطه جابجایی کمتر مستاجران و بازدید کمتر از خانه‌ها قرار دارده تا از شیوع بیشتر بیماری کاسته شود.دولت آیت الله رئیسی باید به فکر سال آینده باشد.

عقبایی متذکر شد:‌در سال گذشته و امسال رکورد تمدید قرارداد اجاره بها را داشته‌ایم و عمده مستاجران بر اساس این قانون قرارداد خود را تمدید کرده‌اند اما اگر سال آینده شرایط کرونایی ادامه داشته باشد؛ دولت باید برنامه ای کوتاه مدت برای مستاجران داشته باشد و تسهیلاتی را در بودجه 1401 برای مستاجران تا قبل از خرداد در نظر بگیرد تا آنها بتوانند این تسهیلات ارزان را جایگزین کنند و مجبور نشوند مثل سال 97 از نقاط بالاتر به نقاط پایینتر و حاشیه شهر نقل مکان کنند.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با تایید دریافتی‌های کمیسیون بیش از تعرفه  برخی مشاوران املاک، گفت: در حوزه اجاره، قیمت کمیسیون اجاره بها اگر پول پیش باشد نیم درصد از مبلغ پول پیش از هر طرف حق الزحمه مشاوران املاک است و اگر اجاره بها باشد یک چهارم از هر طرف گرفته می‌شود و اگر پول پیش به همراه اجاره بها باشد نیم درصد پول پیش و یک چهارم اجاره بها از هر طرف قرارداد دریافت می شود.

وی ابراز داشت: اگر مشاور املاکی بر بیش از آن اصرار کند مشتری می تواند این مبلغ را نپذیرد و با تلفن 7334 اتحادیه صنف مشاوران املاک شهر تهران تماس بگیرد. همکاران ما در کمیسیون تخلفات این شکایت را بررسی می کنند و درجه اول با مشاوران املاک تماس می‌گیرند و به او تذکر می‌دهند و اگر باز هم مشاور املاک قبول نکرد به اتحادیه احضار می‌شود.

عقبایی افزود: اگر این مبلغ توسط مشاور دریافت شده مستاجر یا موجر، خریدار یا فروشنده می‌تواند با مراجعه به اتحادیه مشاور املاک و تماس با شماره مذکور درخواست حق خود را داشته باشد.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک بیان داشت: اتحادیه موظف است بر اساس قانون صنفی مشاور خاطی را احضار کند و مابه التفاوت مبلغ را از او بگیرد و تحویل شاکی دهد و اگر مشاور املاک در برگرداندن پول استنکاف کند اتحادیه می‌تواند مشاور املاک را پلمپ کرده و وی را به اداره تعزیرات معرفی کند و حتی مشاور املاک تا 10 برابر مبلغ اضافی توسط تعزیرات جریمه می‌شود.