تکذیب گم شدن ۱۳ هزار رای در انتخابات شورای شهر تبریز

اجتماعی،   4000403069

فرماندار شهرستان تبریز با اشاره به خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر گم شدن ۱۳ هزار رای در انتخابات شورای شهر، گفت: آرای گمشده ای در انتخابات این شهر وجود ندارد.

به گزارش مهر، بهروز مهدوی اظهار کرد: ۱۲ هزار و ۶۹۹ رأی، تفاضل بین تعرفه مصرف شده و تعداد برگه‌های داخل صندوق است که شامل رای‌های مأخوذه صحیح و غیر صحیح و سفید است، البته این دشواری در روش دستی وجود ندارد.

وی افزود: ۲ هزار و ۸۴۰ دستگاه تمام الکترونیک در شعب تبریز وجود داشت که اگر تعداد یاد شده را بر تعداد آنها تقسیم کنیم چهار تا پنج رأی می‌شود و در ۱۹ ساعت رأی گیری به ازای هر پنج ساعت در شعبه، یک رأی را در بر می‌گیرد، در واقع یک نفر بدون دادن رأی به نامزدهای شورای شهر مدارک خود را اخذ، کارت الکترونیکی را تحویل و محل شعبه را ترک کرده است.

مهدوی ادامه داد: ۳۳ هزار و ۶۹۸ آرای باطله مأخوذه اعلام شده همان آرای سفید است که رأی دهنده دکمه برگ رأی سفید را انتخاب کرده که این تعداد رأی تنها در آمار مشارکت تأثیر می‌گذارد.

وی گفت: تعداد برگه‌های رأی صحیح در واقع برگه‌هایی است که به نام نامزد خوانده می‌شود که باید نامزدهای محترم به آن دقت کنند چون از آن بهره مند می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: نتایج انتخابات شوراها در همان محل شعب مشخص شده و چیزی به نام تجمیع در فرمانداری وجود نداشته است.

فرماندار شهرستان تبریز با اشاره به اینکه تعداد کل آرای مأخوذه ۳۱۳ هزار و ۳۵۱ رأی است، گفت: واجدین شرایط تبریز یک میلیون و ۳۷۲ هزار نفر بودند که ۲۲.۸ درصد مشارکت شهرستان و حدود ۲۲ درصد مشارکت شهر تبریز در انتخابات را شامل می‌شود.

مهدوی با اشاره به اینکه باید جوانمردانه نتایج را قبول کنیم، گفت: باید از شانتاژ و تخریب مسئولان پرهیز کنیم بر این اساس فرمانداری تبریز هم آمادگی کامل دارد تا به تک تک سوالات به صورت حضوری پاسخ دهد.

فرماندار شهرستان تبریز همچنین تاکید کرد: بر اساس قانون نتایج اولیه انتخابات شورای شهر تبریز اعلام شده ولی تأیید و اعلام نهایی نشده است و باید هیأت نظارت آن را اعلام کند.

مهدوی اظهار کرد: نامزدها ۲ روز فرصت داشتند اعتراض‌های احتمالی خود را ارائه دهند و هیأت نظارت پس از اتمام فرصت پنج روزه بررسی، نتایج را اعلام می‌کند.

وی گفت: تاکنون ۸۶ اعتراض در مورد انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز دریافت شده که بیشتر مربوط به ریز آرا بوده است.

فرماندار شهرستان تبریز ادامه داد: احتمال بازشماری را باید هیأت نظارت نظر دهد اما از نظر ما احتمال بازشماری وجود ندارد.

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری همزمان با ششمین انتخابات شوراهای اسلامی ۲۸ خرداد همزمان با سراسر کشور در تبریز برگزار شد.

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در تبریز در ۷۰۰ شعبه با ۲ هزار و ۸۰۰ صندوق الکترونیکی برگزار شد.