درمهمانی خادمان حرم امام رضا(ع) در خانه ارامنه چه گذشت؟/ بانی این جشن های ازدواج‌ خاص کیست؟

اجتماعی،   4000402040

جمعی از خادمان افتخاری امام رضا (ع) زیر سایه پرمهر شاه خراسان گره از کار نیازمندان باز می‌کنند. روایت‌هایشان شنیدنی است. وقتی از اتفاق غافلگیرکننده مهمانی خادمان حرم امام رضا (ع) در خانه یکی از ارامنه می‌گویند یا گریه‌های از سر شوق ۲۰۰ زوج معلول که خادمان بساط ازدواجشان را جور کردند، ماجرای نامه‌های دختران بد سرپرست بهزیستی به امام رضا (ع) و برآورده کردن آرزوهایشان هم شنیدنی است.

درمهمانی خادمان حرم امام رضا(ع) در خانه ارامنه چه گذشت؟/ بانی این جشن های ازدواج‌ خاص کیست؟
 

به گزارش فارس امروز، درست در همین لحظه مراسم ازدواج زوج‌های معلول به همت خادمان موسسه خیریه شمس در بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در حال برگزاری است و عقد تبرکی آن‌ها مقابل ضریح امام مهربانی خوانده می‌شود. خیران موسسه دست‌به‌دست هم دادند برای جور کردن بساط ازدواج زوج‌های معلول و این تنها بخشی از فعالیت‌های بانیان موسسه خیریه شمس است. در روز ولادت امام مهربانی پای صحبت‌های «محمد نوری زاده»؛ مؤسس خیریه و خادم افتخاری حرم امام رضا (ع) نشستیم و گوش شنوایی شدیم برای شنیدن خاطرات ناب از خادمان امام رضا (ع).

*گروه ۳۱۳

 همه‌چیز از یک چله نشینی مجازی شروع شد. یکی از خادمان افتخاری حرم امام رضا (ع) به‌اتفاق جمعی از خادمان، گروه مجازی به نام ۳۱۳ تشکیل داد برای آنکه کاری کنند کارستان. از چله نشینی مجازی شروع کردند. با قرارهای معنوی و چله خوانی زیارت عاشورا و حدیث کساء ادامه دادند. گروه جان گرفت، از ۳۰ نفر رسید به بیش از یک هزار نفر. گروه تبدیل شد به یک جمع مجازی دوستانه. زیارت امام رضا از راه دور و بحث‌های مذهبی و اجتماعی و فرهنگی. هرکسی با هر عقیده‌ای می‌توانست به جمع ۳۱۳ نفری‌ها اضافه شود. خیلی‌ها پابند قول وقرارهای معنوی این گروه و دوستی‌های مجازی‌اش شدند. دل خیلی‌ها با امام رضا گره خورد، اما شاید آن زمان «محمد نوری زاده» فکرش را هم نمی‌کرد خادمان امام رضا (ع) و اهالی این گروه قرار است بانی چه اتفاقات نابی شوند.

*ماجرای سفر ۴۵ دختر بی سرپرست

مؤسس خیریه از جرقه راه اندازی خیریه شمس (شمیم مهر سبحان) می‌گوید؛ «با چند گروه خیریه در ارتباط بودم. یک شب به من خبر دادند قرار است ۴۵ دختر بی سرپرست از همدان به مشهد بیایند و هزینه اسکان آنها ورفت و آمدشان و بقیه هنوز تأمین نشده است. این موضوع را در گروه مطرح کردیم. در کمترین زمان کمک‌ها سرازیر شد. همه هزینه‌های سفر و اسکان این ۴۵ دختر بی سرپرست بهزیستی توسط اعضای گروه و با واریز اینترنتی تأمین شد. این کار خیر دسته جمعی اهالی گروه ۳۱۳ جرقه راه اندازی یک گروه خیریه را شکل گرفت.»

*عاشقانه‌های خادمان افتخاری

خادمان شمس الشموس تصمیم گرفتند به نام نامی امام رضا (ع) گروه خیریه شمس را راه اندازی کنند و زیر سایه پرمهر شاه خراسان گره از کار نیازمندان باز کنند. فرقی نمی‌کند آن نیازمند که هست و کدام گره کور کمیت زندگی‌اش را لنگ کرده است. مسیحی است یا مسلمان، اهل دین و دیانت هست یا نیست. قرار گذاشتند هر قدمی بر می‌دارند و هر گره‌ای را که باز می‌کنند به نام نامی امام رضا (ع) باشد، خواستند سفیران مهربانی امام مهربانی باشند. پای حرف‌های خادم حرم امام رضا (ع) که می‌نشینیم و خاطراتش را می‌شنویم بارها بغض مهمان گلوی هر دومان می‌شود و به استقبالش می‌رویم. وقتی از اتفاق غافلگیر کننده مهمانی خادمان حرم امام رضا (ع) در خانه یکی از خانواده‌های ارامنه می‌گوید، وقتی از گریه‌های از سرشوق ۲۰۰ زوج معلول می‌گوید که خادمان بساط ازدواجشان را جور کردند، وقتی از نامه‌های خاص دختران بد سرپرست بهزیستی به امام رضا (ع) و بر آورده کردن آرزوهایشان توسط خادمان و خیران می‌گوید. می دانی سیاهه عاشقانه‌های این گروه آنقدر پربار هست که نمی‌دانی دست روی کدام روایتشان بگذاری.

*کارمندان تمام وقت بدون حقوق و خادم یاری از واتیکان

حالا خادمان حرم امام رضا (ع) از هر قشر و صنفی که فکرش را بکنید؛ مهندس، پزشک، استاد دانشگاه، کارآفرین، کاسب، صنعت گر، دانشجو و... خدمت گزار موسسه خیریه شمس هستند، صدها نفر از مردم عادی هم داوطلبانه به جمع آنها پیوستند و حالشان تماشایی است. نوری زاده از این حال خوب می‌گوید؛ «بچه‌هایی که کارهای اجرایی موسسه را انجام می‌دهند ۵ سال است که یک ریال هم حقوق نگرفتند. از کار و زندگی‌شان می‌زنند و وقتی قرار است برنامه‌ای برگزار شود خودشان را هر طوری هست به ما می‌رسانند. همه دلخوشی شان این است که از کرم امام رضا (ع) بی نصیب نمی‌مانند. امام رضا (ع) هم هوای ما را دارد. هر وقت گره‌ای به کارمان می افتد، از آنجایی که فکرش را نمی‌کنیم مشکل حل می‌شود. موسسه ما هیچ وقت کم نیاورده است.» آنطورکه از صحبت‌های نوری زاده پیداست آوازه موسسه خیریه شمس در آن سوی مرزها هم پیچیده است و بسیاری از ایرانیان خارج از کشور پای ثابت کمک به نیازمندان از طریق این موسسه هستند. نوری زاده می‌گوید: «دختر خانم ایرانی از واتیکان پول خرید ۴۸ تبلت برای دانش آموزان نیازمندی که از درس و مدرسه به دلیل نداشتن تبلت عقب افتاده بودند واریز کرد. ما خیران ثابتی در آمریکا و کانادا و آلمان داریم که هر وقت نیاز به کمک بوده دست به کار شدند به عشق کمک به مردم و عشق به امام رضا (ع)»

*چهارشنبه‌های امام رضایی و بزم آزادی جلوی زندان

سرفصل‌های کار خیر در موسسه‌های خیریه یکسان است از اشتغال زایی برای جوانان و زنان سرپرست خانوار، کمک هزینه مالی برای خانواده‌های کم توان و ساخت خانه برای زلزله زدگان و کمک به آنها گرفته تا تأمین هزینه درمان افراد کم توان مالی نیازمند درمان و ده ها کار خیر دیگر اما حساب موسسه خیریه شمس به لطف و کرم امام رضا (ع) از خیریه‌های دیگر جداست و یکی از خروجی‌های این موسسه که حال و هوای کمک کنندگان و دریافت کنندگان کمک را تماشایی‌تر کرده «چهارشنبه‌های امام رضایی» است و اتفاقات نابی از دل این چهارشنبه‌های امام رضایی رقم خورده است. نوری زاده می‌گوید: «هر چهارشنبه با توسل به امام رضا (ع) و کرم او یک کار خیر انجام می‌دهیم. فرقی هم نمی‌کند کجا باشد؛ تهران، مشهد، اطراف تهران، شیراز، بساط این عشق بازی را امام رضا (ع) خودش جور می‌کند. برای بزم چهارشنبه‌های امام رضایی همه دست به کار می‌شوند. جالب است که بسیاری از اتفاقات خوب ما ناخواسته در چهارشنبه‌ها رقم می‌خورد. مثلاً اگر قرار بوده با کمک مردم یک زندانی با جرائم مالی آزاد شود، مقدمات اداری آن در روز سه شنبه به پایان می‌رسد و روز چهارشنبه زندانی از بند آزاد می‌شود. اعضای گروه و خادمان حرم امام رضا (ع) چهارشنبه امام رضایی را جلوی در زندان برگزار می‌کنند.»

*ماجرای مهمانی خادمان حرم امام رضا (ع) در خانه ارامنه/ ما ارمنی ها امام رضا(ع) را دوست داریم

خادم یاران گروه خیریه شمس یک رسم جالب دارند. بعضی چهارشنبه‌های امام رضایی با کمک خیران و رستوران داران تهرانی مراسم پخت آبگوشت دارند. یک هفته به روستاهای اطراف تهران می‌روند، یک هفته به دل آسیب خیزترین محله تهران و یک هفته به محله فرحزاد. این آبگوشت نذر اعضای گروه برای امام رضا (ع) است. به قول شاعر گاهی بساط عشق خودش جور می‌شود. نوری زاده از ماجرای محله ارامنه و آبگوشت چهارشنبه‌های امام رضایی می‌گوید؛ «یک هفته تصمیم گرفتیم بزم آبگوشت چهارشنبه‌های امام رضایی را در محله ارامنه برگزار کنیم. قبلاً برای ولادت حضرت مسیح با کمک کشیش کومیتاس قره خانی و کادر کلیسا تارگمانچاتس مقدس، خانواده‌های ارامنه کم برخوردار شناسایی شده بودند و بسته ارزاق به آنها اهدا کرده بودیم.

 ما هر هفته پخت آبگوشت را در یکی از رستوران‌ها انجام می‌دهیم و این آبگوشت را به خانه یکی از معتمدان در محله می‌بریم و آنجا کار توزیع آن میان خانواده‌های نیازمند را انجام می‌دهیم تا به قول معروف غذا سرد نشود و از دهن نیفتد. ارتباطی با هیچ کدام از خانواده ارامنه نداشتیم که بخواهیم دیگ آبگوشت را به خانه‌شان ببریم در این فکر بودیم که چکار کنیم که شب چهارشنبه یکی از ارامنه با ما تماس گرفت و گفت شماره تان را از کشیش گرفتم. دیگ را به خانه من بیاورید وبقیه کارها را انجام دهید. بساط آبگوشت چهارشنبه‌ها را به خانه این دوست ارمنی بردیم.

 بچه‌ها عادت دارند هر چهارشنبه پرچم تبرکی حرم امام رضا (ع) و پرچم یا علی(ع) و یا حسین(ع) را در محل توزیع غذا نصب می‌کنند و یک مولودی یا نوحه هم می‌گذارند. آن روز با اشاره به بچه‌ها گفتم پرچم‌ها را جمع کنید و صدای نوحه را خاموش کنید، ملاحظه کردم به خاطر دوست ارمنی‌مان. گفتم شاید دوست نداشته باشند. صاحب خانه جلو آمد و گفت پرچم‌ها را جمع نکنید و صدای نوحه را هم بلندتر کنید. ما ارمنی‌ها امام رضا (ع) را دوست داریم. خودش پا به پای ما شد و تا وقت اذان غذای نذری را با لباس خادمی به خانه خانواده‌های نیازمند ارامنه بردیم. وقت اذان شد خواستیم در حیاط بساط نماز جماعت را راه بیندازیم دوست ارمنی‌مان دوباره جلو آمد و گفت چرا در حیاط. همین جا مراسم نماز جماعت را برگزار کنید. بچه‌ها می‌گفتند انگار در این خانه حضرت مسیح از خادمان امام رضا (ع) پذیرایی می‌کند. البته قبلاً هم ارادت ارمنی‌ها به امام رضا (ع) را دیده بودیم. وقتی برای ولادت حضرت مسیح به مرکز نگهداری از سالمندان مسیحی رفته بودیم و جشن ولادت را در مرکز آنها برگزار کرده بودیم.»

*بانی ازدواجتان می‌شویم

ترویج ازدواج آسان، کاهش سن ازدواج و حمایت از خانواده زوج‌های جوان جزو اهداف و برنامه‌های ثابت موسسه خیریه شمس است. مدیر موسسه می‌گوید: «با همکاری آستان قدس رضوی تدارک دیده‌ایم که هم‌زمان هم مراسم خطبه عقد خوانی زوج‌ها در حرم مطهر برگزار شود، هم بتوانیم چند روز میزبان آن‌ها برای زیارت و تفریح باشیم. سال قبل خیران بانی مراسم ازدواج ۲۰۰ زوج کم‌توان مالی شدند و مراسم عقد آن‌ها در حرم امام رضا برگزار شد. تمام زوج‌های جوان آرزو دارند اولین سفر مشترکشان را چند روزی در مشهد باشند، دوست دارند از غذای تبرکی حرم استفاده کنند و بسته تبرکی دریافت کنند؛ برای همین با کمک مدیرعامل قطارهای فدک بلیت رفت‌وبرگشت تأمین و اسکان این خانواده‌ها نیز از طرف آستان قدس رضوی انجام شد.»

*خادمان آرزوی دختران بدسرپرست بهزیستی را برآورده می‌کنند

یک روز از چهارشنبه‌های امام رضایی میهمان یکی از مراکز نگهداری از دختران بد سرپرست بهزیستی در تهران شدند. از طرف امام رضا (ع) برایشان هدیه و تبرکی بردند. برایشان چاوشی خواندند. پرچم تبرک شده ضریح در مرکز نگهداری راه بغض در گلو مانده دختران بد سرپرست را باز کرد. ورق‌هایی با سربرگ نامه به امام رضا (ع) به آن‌ها دادند و گفتند هر درخواستی از امام رضا (ع) دارید در این برگه‌ها بنویسید. این خاطره از زبان خادم حرم امام رضا (ع) شنیدنی‌تر است؛ «موقع برگشت برگه‌های تا شده درخواست‌های دختران را از آن‌ها گرفتیم. قرار شد تلاش کنیم برای برآورده کردن درخواست‌هایشان. من یک‌شب که حرم خلوت بود، نامه‌ها را برداشتم و بردم جلوی ضریح نشستم و یکی یکی بازشان کردم. دختری نوشته بود امام رضا (ع) من دوساله که مادر معلولم را ندیدم. دلم پر می‌زند برای دیدنش. خودت کمک کن. دختر دیگری نوشته بود امام رضا (ع) می‌شود انقدر به من پول و توانایی بدهی که بتوانم یک‌خانه بگیرم و پدر و مادرم را ببرم کمپ تا اعتیادشان را کنار بگذارند، یکی دیگر نوشته بود پدرم جرمش قتل است و قرار است اعدامش کنند، می‌شود معجزه کنی تا این حکم اجرا نشود؟ کمک می‌کنی مادرم اعتیادش را کنار بگذارد. من اینجا هستم و کاری از دستم برنمی‌آید. می‌شود تو برایم کاری کنی؟ یکی هم نوشته بود امام رضا (ع) خسته‌ام! نامه‌ها را با اشک خواندم و امام رضا را به مهربانی‌اش قسم دادم که خودش نظری به زندگی این دختران کند و به ما آن‌قدر توانایی بدهد که بتوانیم همه درخواست‌های آن‌ها را محقق کنیم. دست‌به‌کار شدیم برای پیگیر شدن پرونده پدر یکی از دختران و حکم اعدامش و پیدا کردن مادر معلول یکی از دختران.»