جایگاه و امیدهای ایران در دوره آیت‌الله رئیسی از نگاه تحلیلگر لبنانی

گروه سیاسی الف،   4000401086

یک کارشناس برجسته لبنانی متخصص در مسائل منطقه، شرایط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران را در دوره ریاست‌جمهوری آیت‌الله رئیسی را مورد بررسی قرار داد.

جایگاه و امیدهای ایران در دوره آیت‌الله رئیسی از نگاه تحلیلگر لبنانی

به گزارش الف، «امین حطیط» تحلیلگر امور نظامی و کارشناس امور راهبردی با انتشار مقاله‌ای در روزنامه البناء به بررسی نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخته و نوشت، تکاپوی رسانه‌ای منطقه‌ای و بین‌المللی درباره انتخابات ایران قبل و بعد از برگزاری آن اهمیت و جایگاه این انتخابات را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی نشان می‌دهد و بیانگر نفوذ ایران در نظام منطقه‌ای و حرکت آن به سمت نظام جهانی است.

حطیط افزود، ایران توانست بعد از پیروزی انقلاب یک نظام استقلال همه جانبه را تدوین و اتخاذ کند که از حقوق ملت این کشور در برابر نظام استعمارگری در جهان محافظت می‌کند.  در واقع ایران موفق شده تا حد زیادی در زمینه‌های مختلف به خودکفایی برسد و به ویژه داشتن یک قدرت نظامی با قابلیت‌های مبتنی بر منابع داخلی منجر به تقویت نقش استراتژیک و ژئوپلیتیکی این کشور در خاورمیانه شده است.  

این کارشناس امور منطقه‌ای تصریح کرد،  اما یکی از نکات مثبت جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که با نظام استکباری اداره می‌شوند برخورداری از یک نظام دموکراسی خوب و قابل قبول است؛ موضوعی که در انتخابات اخیر این کشور علیرغم همه دغدغه‌ها و چالش‌های اقتصادی ملت آن در سایه تحریم‌های ایالات متحده  کاملا مشهود بود.  اردوگاه دشمن ایران در طول انتخابات ایران عزم خود را جزم کرده بود تا صحنه‌ای از این انتخابات ارائه دهد که بتواند بگوید ملت ایران از نظام و موسسه‌های انقلابی جدا شده‌اند و در همین راستا ۲۵۰ شبکه خارجی فارسی زبان بسیج شدند تا مردم را تحریک به تحریم انتخابات و برگزاری اعتراضات خیابانی کنند.

بر اساس این مقاله، این شبکه‌ها تلاش داشتند وانمود کنند مردم ایران تمایل به مشارکت در انتخابات ندارند؛ اما حضور حدود 50 درصد از واجدین شرایط در پای صندوق‌های رای آن هم در شرایط اقتصادی دشواری که این کشور تجربه می‌کند، یک درصد معقول بوده و پیروزی سید ابراهیم رئیسی با اکثریت آرا، راه را برای هرگونه تحریف افکار عمومی که تحت عنوان جنگ نرم غرب و آمریکا علیه ایران آغاز شده مسدود کرد. اما در این میان دوستان جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر اطمینان از ادامه رابطه استراتژیک و اتحاد با تهران از دو جنبه به انتخابات ایران پرداختند:  اول، حمایت گسترده مردمی از انقلاب و دوم ملتی که عمیقاً به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی اعتقاد دارند و برای دستیابی به آنها با دقت تلاش می‌کنند.  همچنین دوستان ایران و محور مقاومت از پیروزی سید ابراهیم رئیسی که از فرزندان انقلاب به شمار می رود و از همان سنین جوانی از اصول و آرمانهای انقلاب اسلامی دفاع می‌کرد بسیار خوشحال هستند؛ چرا که ایشان وظایف مهم و حساس خود را در سالهای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس به خوبی انجام داد  و طی سالهای اخیر نیز  در پست‌هایی که حضور داشت موفق عمل کرد.

امین حطیط نوشت، انتخابات ریاست جمهوری ایران منجر به آمدن شخصی شد که به دوستان این کشور اطمینان خاطر می‌بخشد و کابوسی برای دشمنان است  و این امر را می‌توان در موضع‌گیری مطبوعاتی رسانه‌های دشمن مشاهده کرد؛ اما شرایط بین‌المللی مربوط به ایران و همچنین شرایط داخلی این کشور در سایه ریاست جمهوری آیت الله رئیسی را میتوان از چندین جنبه مورد بررسی قرار داد:

- درباره اوضاع داخلی ایران، میزان مشارکت رای دهندگان ایرانی با توجه به شرایط شیوع اپیدمی کرونا و تحریم اقتصادی این کشور که منجر به بروز مشکلات زیادی شده بسیار منطقی به نظر می‌رسد؛ اما این انتخابات نشان داد که رئیس جمهور منتخب وظیفه مهمی برای بالا بردن سطح وحدت ملی دارد و به عنوان رئیس جمهور منتخب اکثریت مشارکت‌کنندگان در انتخابات، وظیفه خدمت به کل مردم ایران را دارد.

- وضعیت اقتصادی ایران یکی از مهمترین چالشهای رئیس جمهور منتخب در سایه تحریم‌های ایالات متحده و غرب خواهد بود.  بنابراین رئیس‌جمهور جدید ایران خود را موظف به رعایت تعادل میان پایبندی به اصول انقلابی حاکم بر روابط با کشورهای خارجی و به ویژه غرب با تامین نیازها و فراهم کردن رفاه برای مردم می‌داند. در این شرایط به نظر می رسد که آیت الله رئیسی انگیزه بیشتری در برقراری روابط با شرق  و شکوفایی بازار منطقه‌ای و شرقی دارد.

- در سطح منطقه‌ای، تقویت محور مقاومت و برقراری روابط منسجم با کشورهای عضو این محور از اولویت‌های رئیس‌جمهور منتخب ایران است که مرحله سرمایه گذاری برای پیروزی همه جانبه محور مقاومت در برابر دشمنان را آغاز خواهد کرد.

- درباره پرونده هسته‌ای و بازگشت آمریکا به این توافقنامه باید بگوییم درست است که آمریکایی‌ها سعی دارند قبل از انتقال قدرت رسمی به رئیس جمهور جدید ایران این پرونده را ببندند؛ اما حتی اگر تکلیف این پرونده قبل از روی کار آمدن رسمی آیت الله رئیسی روشن شود باز هم ایشان ساز و کار اجرایی توافق مذکور را مدیریت خواهد کرد. بنابراین مذاکره‌کنندگان وین در مذاکرات خود به مسئله پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ایران توجه خواهند داشت.  اما این بار ایران همانند دوره گذشته تمایل بالایی از خود برای توافق هسته‌ای نشان می‌دهد و به همین دلیل احتمال بازگشت به این توافق با شرایط بهتر برای ایران وجود دارد.

- در سطح بین المللی نیز موقعیت ایران همان ماهیت نقش این کشور در نظام منطقه‌ای دنبال می‌شود و این کشور استراتژی خود علیه مداخلات خارجی و استعمارگری مبارزه خواهد کرد. اما طرح جدید در استراتژی ایران مقابل استعمارگران در دوره آیت الله رئیسی می تواند خروج این کشور از موضع دفاعی و رسیدن به موضع قدرت باشد.