رئیس‌جمهور منتخب در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه تبیین کرد آری به ایرانیان، خیر به امریکا

سیاسی،   4000401040

نخستین نشست خبری آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب، روز گذشته با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد؛ نشستی که در آن رئیسی ضمن قدردانی از حماسه ملت ایران در انتخابات ۲۸ خرداد، خود را خادم همه ملت حتی غایبان انتخابات معرفی کرد. پیام انتخابات را پیام وحدت و همدلی و مبارزه با فساد توصیف کرد، برنامه‌های خود را برای ترمیم فاصله اجتماعی تشریح کرد

آری به ایرانیان، خیر به امریکا

مهدی پورصفا در جوان نوشت: سرویس سیاسی جوان آنلاین: نخستین نشست خبری آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب، روز گذشته با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد؛ نشستی که در آن رئیسی ضمن قدردانی از حماسه ملت ایران در انتخابات ۲۸ خرداد، خود را خادم همه ملت حتی غایبان انتخابات معرفی کرد. پیام انتخابات را پیام وحدت و همدلی و مبارزه با فساد توصیف کرد، برنامه‌های خود را برای ترمیم فاصله اجتماعی تشریح کرد. او اولویت‌دار‌ترین برنامه خود را خاتمه دادن به تمام بستر‌های فسادزا که ایجاد رانت می‌کند، اعلام کرد و گفت اولین اقدام او توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم خواهد بود. درباره سیاست خارجی هم ضمن تأکید بر این نکته که «ما تعامل را با همه دنیا و همه کشور‌های دنیا به عنوان یک اصل تعاملی گسترده و متوازن در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد و هر مذاکره‌ای که در آن منافع ملی تضمین شود، حتماً مورد حمایت خواهد بود» یک پاسخ قاطع داد که حاضر نخواهد شد با رئیس‌جمهور امریکا ملاقات کند.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در اولین نشست خبری خود به عنوان رئیس‌جمهور منتخب ایران با تأکید بر اینکه سیاست خارجی دولتش از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم محدود نخواهد شد، گفت: پیام ملت ایران در انتخابات، پیام ضرورت تغییر در شرایط اقتصادی بود.
به گزارش جوان، آیت‌الله سیّد ابراهیم رئیسی، روز گذشته در سخنان ابتدایی خود به پیام ملت ایران در انتخابات اشاره کرد و گفت: «حماسه ملت بزرگ ایران در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به دنبال حماسه‌های بسیاری که مردم عزیزمان خلق کردند جلوه‌ای از حضور با اراده مردم عزیزمان بوده و پیام مهمی برای همه جهانیان داشت».

حضور گسترده مردم به‌رغم گله‌مندی‌ها

رئیسی در این نشست مطبوعاتی گفت: «این حضور گسترده و با معنای مردم به رغم شرایط کرونایی و دشمنی‌های بسیار و ایجاد جنگ روانی از طرف دشمنان ایران شکل گرفت. حضور ملت بزرگ ایران که ساعت‌ها پای صندوق‌های رأی قرار داشتند با وجود برخی گله مندی‌هایی بود که از وضع اقتصادی داشتند.»
وی افزود: «این حضور پیام‌های مختلفی داشت؛ یک پیام، پیام وحدت و انسجام ملی بود. پیام ملت ایران پیام ضرورت تغییر در شرایط اقتصادی و زندگی آن‌ها بود. پیام ملت ایران، پیام مبارزه با فساد، فقر و تبعیض و در یک کلمه، اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم بود.»

باید به عهدی که با مردم بستیم وفادار ماند

رئیس‌جمهور منتخب گفت: «به این عهدی که با مردم بستیم باید به این عهد وفادار ماند. وفای به این عهد تلاش برای خدمتگزاری به مردم و باز کردن گره‌ها بود. سیاست داخلی ما و اولویت‌های ما در این دولت بهبود وضعیت کسب و کار مردم و بهبود شرایط و وضعیت معیشت مردم خواهد بود و بهبود شرایط در دولت و در نظام اداری کارآمدی رقم خواهد زده شد که از بروکراسی که بعضاً بسیاری از اقدامات تحولی را در کشور مانع می‌شود حتماً این شرایط باید تغییر کند و نظام اداری کارآمد، سالم و قانونمدار به دست نیرو‌های کارآمد و انقلابی فساد ستیز در کشور شکل خواهد گرفت.»
وی همچنین بر ضرورت توجه به اجرای عدالت و توجه به آن در اسناد بالادستی تأکید کرد.

اعتماد مردم به‌دلایلی مخدوش شده

رئیسی گفت: «امید داریم که اقدامات ما در جهت بهبود شرایط و از زندگی مردم گره‌گشایی جدی کند و امید را به مردم باز گرداند و اعتمادی که به دلایلی مخدوش شده، این اعتماد به مردم عزیز و جوانان برگردد به نحوی که احساس همگان این باشد که دولت، دولت امیدآفرین است، دولت، دولت جریان خاصی نخواهد بود. دولت و مدیران همکار با دولت در سراسر کشور کسانی هستند که وطن دوست هستند، دغدغه مردم دارند، دغدغه انقلاب دارند و دغدغه آن‌ها رفع مشکلات مردم است. هر کس دلش برای مردم و انقلاب بتپد همکار ما در جای جای کشور خواهد بود».
وی درباره سیاست خارجی ادامه داد: «ما تعامل با همه دنیا و همه کشور‌های دنیا را به عنوان یک اصل تعاملی گسترده و متوازن در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد و هر مذاکره‌ای که در آن منافع ملی تضمین شود، این مذاکره حتماً مورد حمایت خواهد بود، اما ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد».

اجازه نخواهیم داد مذاکره برای مذاکره باشد‌

رئیس‌جمهور منتخب گفت: «اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد و اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی باشد بلکه باید هر نشستی همراه با نتیجه باشد، نتیجه محوری موضوع ماست و باید آورده‌ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد و در راستای آورده‌ای برای مردم و رفع محدودیت‌ها و تحریم‌ها و راستی آزمایی مسئله ارتباطات را ادامه خواهیم داد».
رئیس‌جمهور منتخب در ادامه به سؤالات خبرنگاران در حوزه‌های مختلف پاسخ داد. آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مبنی بر اینکه اولویت‌دار‌ترین و نخستین دستورکار شما در دولت جدید چه خواهد بود، اظهار داشت: «در روز آغاز کار دولت اعلام خواهیم کرد که تمام بستر‌های فسادزا که ایجاد رانت می‌کند باید خاتمه داده شود، یعنی دستگاه‌های اداری موظف هستند زمینه‌های رانت و فساد را از بین ببرند و این سازوکار‌ها را اصلاح کنند.»
برنامه‌ریزی برای کاهش مالیات تولید رئیسی در ادامه به سؤال خبرنگار خبرگزاری مهر در خصوص اولویت بخشی به تولید گفت: «ما اولویت خود را بر نقدینگی قرار خواهیم داد و آن را به سمت تولید سرازیر می‌کنیم. ما تولید را پرجاذبه و اقدامات غیرمولد را بی‌جاذبه خواهیم کرد؛ این با یک بخشنامه یا سخن امکانپذیر نیست و یک سلسله اقدامات می‌خواهد، از جمله اینکه برای ایجاد جذابیت در تولید، کاهش مالیات تولید از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد با یک شیب ملایم و ایجاد مالیات برای کار‌های غیرمولد و سوداگرانه مانند سوداگری در ارز، طلا و مسکن را دنبال می‌کنیم تا یک عدالت مالیاتی ایجاد شود و ما مصمم هستیم که این کار را در دولت دنبال کنیم.»

رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی محور سیاست خارجی

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه ام بی سی امریکا که پرسید آیا برای اینکه برجام مؤثر واقع شود باید کل تحریم‌های امریکا شامل تحریم‌های دوره ترامپ رفع شود و قصد دارید تیم مذاکره هسته‌ای را حفظ کنید، گفت: «تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار خود را دنبال می‌کند. تیم سیاست خارجی ما نیز در حال بررسی کار عزیزان است. امریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه نسبت به ملت ایران را رفع کند. رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی محور بحث سیاست خارجی ما خواهد بود.»

در ادامه این نشست خبری، خبرنگار روزنامه شرق پرسید: آقای رئیسی! از لحاظ آماری و گزارش‌های آماری بر شرایط کشور اشراف دارید و می‌دانید چه کشوری را با چه شرایطی تحویل می‌گیرید و آیا قرار است بعد از صد روز گزارش فعالیت خود را ارائه کنید، رئیسی در پاسخ گفت: «وضعیت شرایط و ارقام و آمار روشن است، مراکز رسمی، نهاد‌های تجمیع‌کننده آمار و هم دستگاه‌ها آمار فعالیت خود را ارائه می‌کنند و همچنین آمار‌ها از دید رسانه‌ها، نخبگان و کارشناسان پنهان نیست. مردم عزیز هم باید بدانند در چه شرایطی دولت جدید شروع شد و قرار است فعالیت کند. شرایط و وضع موجود پیش روی ملت خواهد بود و بعد هم ما وضع موجود و وضع مطلوب را ارزیابی و تلاش می‌کنیم وضعیت موجود را به مطلوب نزدیک‌تر و فاصله را کم کنیم.»
وی گفت: «خواسته ملت از ما این است که دولت وعده‌هایش را فراموش نکند، ما نه تنها فقط صد روز بلکه شاید به صورت هفتگی و بعد ماهانه گزارش دهیم و بعد ارتباط با مردم را به عنوان یک نعمت برای رفع مشکلات موجود می‌دانیم.»

ما امروز در جایگاه مدعی قرار داریم‌

رئیس‌جمهور منتخب در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره انگلیسی که پرسید «برخی تحلیل‌ها و اتهامات از سوی برخی نهاد‌های حقوق بشری مطرح است، این مسائل چه تأثیری می‌تواند بر فعالیت شما داشته باشد»، گفت: «من از ابتدای مسئولیت به عنوان یک حقوقدان و مدافع حقوق مردم بوده‌ام، حقوق بشر، محوری‌ترین مورد بوده که دنبال کرده‌ام و به آنانی که اتهام می‌زنند باید گفت ما امروز در جایگاه مدعی قرار داریم. تمام اقداماتی که انجام داده‌ایم در جهت رعایت حقوق بشر و انسان بوده است، با کسانی که دست به حرکت‌های داعشی و ضد امنیتی زدند. مدعیان حقوق بشر باید جواب دهند که اگر یک قاضی از امنیت جامعه و حقوق مردم دفاع کرد، آیا نباید مورد تشویق قرار گیرد که امنیت مردم را در برابر تهدید‌ها حفظ کرده است؟»
رئیسی در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای احیای سرمایه اجتماعی و امید در جامعه دارید، گفت: «من به عنوان رئیس‌جمهور خود را خادم جمهور می‌دانم؛ چه کسانی که به من رأی داده‌اند چه کسانی که به دیگر نامزد‌های محترم رأی داده‌اند و یا کسانی که به دلیل شرایط کرونایی یا به هر دلیلی پای صندوق رأی حاضر نشده‌اند.»
با بایدن دیدار نمی‌کنم
رئیسی در پاسخ به خبرنگار «راپلی» روسیه مبنی بر اینکه آیا بعد از لغو تحریم‌ها حاضر به ملاقات با رئیس‌جمهور امریکا هست یا نه، گفت: «خیر.»
وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که چه برنامه‌ای برای جبران خسارت مردم در بورس دارید، گفت: «اعتماد مردم را به بازار سرمایه برمی‌گردانیم. از جمله اقدامات ما این خواهد بود که حتما بورس را به عنوان قلّک دولت قرار نخواهیم داد و کسری بودجه دولت را از طریق بورس تأمین نخواهیم کرد.»

مسائل منطقه‌ای و مسائل موشکی قابل مذاکره نیست

رئیسی در پاسخ به سؤال شبکه سی‌ان‌ان امریکا مبنی بر اینکه نظرش درباره پیشنهاد بایدن در مورد امضای توافق برجام با ایران و در حوزه مسائل برنامه موشکی و منطقه‌ای گفت: «آقای بایدن چرا به تعهدات دولت‌های قبل متعهد نیست؟ چرا آقای بایدن به وظایف خود نسبت به تعهداتی که برای دولت امریکا ایجاد شده پاسخگو نیست؟ پیشنهاد جدی من به دولت امریکا این است که سریعاً به تعهدات خود عمل کنند. تمامی تحریم‌ها را رفع کنند و با رفع همه تحریم‌ها نشان دهند که صداقت دارند. ما تأکید می‌کنیم دولت امریکا نسبت به تعهدش در این قرارداد عمل کند و به آن پایبند باشد. مسائل منطقه‌ای و مسائل موشکی قابل مذاکره نیست. مسئله‌ای که روی آن مذاکره و توافق شده و قرارداد آن منعقد شده و آن‌ها به آن متعهد شده‌اند، اما بدان عمل نکرده‌اند چگونه می‌خواهند وارد مباحث جدید و نو شوند؟»
رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا درباره ترکیب احتمالی کابینه دولت یازدهم گفت: «همانطور که بار‌ها اعلام کردم به صورت مستقل وارد میدان شدم و از همه گروه‌ها، تشکل‌ها، احزاب و شخصیت‌های بزرگ که از من حمایت کردند صمیمانه تشکر می‌کنم و سپاسگزارم.»
وی در ادامه خاطر نشان کرد: «در تشکیل دولت، نگاهم به انقلابی بودن، کارآمد بودن و مردمدار بودن از شاخص‌های دولت بنده خواهد بود».
رئیسی همچنین رسانه‌ها را از گمانه زنی در این باره برحذر داشت و از راه اندازی سامانه‌ای به منظور معرفی نخبگان خبر داد.
رئیس‌جمهور منتخب ملت در ادامه در پاسخ به خبرنگار تلویزیون دولتی چین مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری چین به شما تبریک خود را ارسال کرده و چین اهمیت زیادی برای توسعه روابط خود برای ایران قائل است. انتظار جنابعالی از رابطه بین دو کشور چیست، گفت: ما روابط با چین را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و دولت‌های مختلف دنبال می‌کردیم و امروز هم روابط خوبی با کشور چین داریم و ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد و طرح جامع به عنوان یکی از اسناد خواهد بود و اجرایی کردن این طرح حتماً در دستور کار خواهد بود.»

باید ارتباط سفره مردم با دلار را قطع کنیم

رئیسی در ادامه سخنانش در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا درباره قیمت کالا‌های اساسی اظهار داشت: «موضوع کالا‌های اساسی اولویت دولت است، نظارت بر زنجیره تأمین و تولید کالا‌های اساسی مردم تا مصرف، جزو اولویت‌های دولت خواهد بود، اما اساس قضیه آن است که ما باید ارتباط سفره مردم و کالا‌های اساسی را با دلار یا خارج از کشور در یک کار میان مدت و طولانی مدت قطع کنیم.»
سؤالات بعدی را در نشست خبری رئیس‌جمهور منتخب خبرنگار شبکه المیادین درباره اظهارات مسئولان رژیم صهیونیستی درباره دولت وی، جنگ یمن و احتمال تجدید روابط ایران و عربستان پرسید.
صهیونیست‌ها باید از مردم فلسطین وحشت کنند
رئیسی در پاسخ به سؤال مربوط به رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «پاسخ رژیم صهیونیستی به کسانی که حق آن‌ها غصب شده چیست؟ و این رژیم چگونه می‌خواهد این حق فلسطینیان را بدهد؟ جمهوری اسلامی بار‌ها اعلام کرده است که طرح ما درباره فلسطین آن است که به آرای فلسطینیان مراجعه شود، زیرا فلسطینیان صاحب فلسطین هستند و قبل از آنکه رژیم صهیونیستی از ناحیه ما احساس وحشت کند از ناحیه مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت و کسانی که حق‌شان توسط رژیم صهیونیستی ضایع شده است باید بترسد.»

حملات سعودی‌ها علیه یمن متوقف شود‌

وی همچنین درباره موضوع یمن گفت: یمن باید هرچه زودتر توسط خود یمنی‌ها تدبیر و مدیریت شده و از هرگونه دخالت سعودی‌ها و یا کشور‌های حامی سعودی در یمن جلوگیری شود. این در حالی است که در این چند سال هجوم زیادی از سوی سعودی‌ها و حامیان آن‌ها به مردم یمن، کودکان و زنان یمنی و خانه‌های یمنی‌ها و سرزمین یمن شده است، لذا باید هرچه سریع‌تر این وضعیت متوقف شود.
رئیسی همچنین از آمادگی ایران برای عادی کردن ارتباط با عربستان سعودی و باز کردن سفارتخانه‌ها در صورت اصلاح رفتار طرف مقابل خبر داد.
رئیسی همچنین چند نکته را در پایان نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی اعلام و تصریح کرد که در ابتدای دولت خواهیم گفت همه زمینه‌ها را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم خواهیم کرد، زیرا دولت خود را موظف می‌داند در این باره کار‌هایی را انجام دهد.
رئیس‌جمهور منتخب گفت: «ایرانی‌ای که در خارج از کشور درآمدی را کسب کرده است بهترین مکان و امن‌ترین مکان برای او سرمایه‌گذاری در داخل ایران و سرزمین آبا و اجدادی او است؛ امنیت هم کاملاً برای این سرمایه‌گذاری وجود دارد.»
وی همچنین از راه‌اندازی یک سامانه برای دریافت ایده‌ها از سوی نخبگان خبر داد.
رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران با تأکید بر ارتباط مستمر با مردم در پایان از همه اصحاب رسانه صمیمانه سپاسگزاری کرد و بر نقش رسانه در ارتباط بین مردم و دولت تأکید کرد.