رأی الیوم: ایرانی جدید در برابر آمریکا در راه است

جهان،   4000331049 ۸۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک روزنامه منطقه‌ای نوشت که ایران در دوره ریاست جمهوری رئیسی کاملا متفاوت از قبل بوده و آمریکا را وادار به اعطای امتیازات بیشتر می‌کند.

رأی الیوم: ایرانی جدید در برابر آمریکا در راه است

به گزارش الف، پایگاه اینترنتی رای الیوم در گزارشی نوشت که انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران این کشور را وارد مرحله جدیدی کرد که مهمترین مشخصه آن بازگشت جریان اسلامگرا و انقلابی به حاکمیت کشور قوی تر از هر زمان گذشته بود. چرا که برای اولین بار بعد از رحلت امام خمینی قوای مقننه، قضائیه و مجریه در دست جریان انقلابی قرار گرفت.

به نوشته این مقاله: اگر بخواهیم نسبت به اهمیت این انتخاب واقف شویم، می بینیم که قوه مجریه به شخصی سپرده شده که به قدرت و صلابت و حمایت از فقرا و افراد منزوی معروف است و از چهره‌های دینی شهر مشهد بوده که به مبارزه با فساد و عناصر فاسد نیز شهره شده است. لذا می‌توان اهمیت این انتخاب را در وحشتی دید که رژیم صهیونیستی با آن مواجه شده و کابینه و نخبگان سیاسی و تبلیغاتی این رژیم واکنش‌های متعددی را بعد از لحظات اولیه اعلام پیروزی وی نشان داده‌اند.چرا که محافل رسمی و غیر رسمی رژیم صهیونیستی معتقدند که رئیس جمهور آینده ایران می تواند توانمندی های نظامی این کشور را در خاورمیانه گسترش دهد. 

رأی الیوم  در بخش دیگری از این مقاله به سه چالش فراروی رئیس جمهور منتخب ایران اشاره و تاکید کرد که این چالش‌ها شامل مقابله با  بحران فراگیر اقتصادی در کشور و ادامه مذاکرات با آمریکا و ۵ کشور غربی دیگر در خصوص احیای توافق هسته‌ای برجام و مناسبات با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بعلاوه تقویت موقعیت منطقه ای ایران در ائتلافات بین‌المللی جدید است.

مقاله مذکور تاکید می‌کند که این چالشها با یکدیگر در تعامل بوده و هر کدام از آنها به دیگری مرتبط است و نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد. اما نکته اساسی در اینجا است که رئیسی از نزدیک ترین شخصیت ها به رهبر معظم انقلاب است که در حال حاضر نقشه راه مشخصی در نحوه تعامل با این پرونده‌ها دارد.

رأی الیوم تاکید می‌کند که ایران جدید که هویت خود را طی چند ماه آینده نشان می‌دهد، حتی اگر نتواند شاخص های خود را از لحظات اولیه نشان دهد، کاملا متفاوت با ایرانی خواهد بود که ما در ۲۵ سال گذشته دیده‌ایم و  نشانه‌های آن بیشترین همگرایی را با سرچشمه‌های اولیه انقلاب اسلامی ایران خواهد داشت که امام خمینی بنیانگذار آن بوده است. در این زمینه تنها یک تفاوت اساسی وجود دارد و آن اینکه ایران جدید از نظر نظامی و سیاسی در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار قدرتمندتر و تاثیرگذارتر از گذشته است، چرا که صنایع نظامی خودکفا و ناوگان گسترده‌ای از موشکها و هواپیماهای بدون سرنشین بسیار پیشرفته دارد و شاخه های نظامی از متحدان خود را در کشورهای مختلف خاورمیانه نظیر عراق، لبنان، یمن و نوار غزه ایجاد کرده است.

این مقاله تاکید می‌کند که ریاست جمهوری آقای رئیسی به معنی بازگشت ایران به مرحله قبل از امضای توافق برجام و تقویت موضع مذاکراتی ایران در مذاکرات خواهد بود، چرا که حضور وی  به عنوان یک رئیس جمهور انقلابی به خودی خود اهرم فشار قدرتمندی بر آمریکا خواهد بود تا امتیازات بیشتری نسبت به رفع کامل تحریم‌ها از ایران و به رسمیت شناختن موقعیت منطقه‌ای این کشور ارائه دهد، آن هم در زمانی که واشنگتن تصمیم به عقب‌نشینی از خاورمیانه گرفته تا بتواند تمرکز بیشتری بر خطر روز افزون چین در شرق آسیا داشته باشد.

این مقاله در بخش پایانی خود با قطع و یقین تاکید می‌کند که آمال و آرزوهای روز افزون آمریکا برای رسیدن به توافق هسته‌ای قبل از روی کار آمدن رئیسی در پست ریاست جمهوری در آگوست آینده تقریباً محال است، چرا که تصمیم‌سازان ایرانی ممکن نیست در شرایط کنونی این روند را بپذیرند.

ایران بعد از ریاست جمهوری رئیسی  کاملاً متفاوت از دوره قبل از آن خواهد بود، لذا ایرانی جدید با مختصاتی کاملا متفاوت در راه است.