معنای رأی همتی برای اصلاح طلبان

گروه سیاسی الف،   4000330115 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
معنای رأی همتی برای اصلاح طلبان

رأی اندک عبدالناصر همتي، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات علیرغم تلاش های زبان آورانه او و مهرعلیزاده از شگفتي های انتخابات 1400 بود. اگرچه نامزدهاي اصلي اصلاح‌طلبان نتوانستند مجوز ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتي را پيدا كنند اما ارائه دال‌های همیشگی گفتمان اصلاح‌طلبی از سوی وی و حمایت‌های اصلاح طلبان از او در روزهاي پاياني اين تصور را برای حامیان جریان اصلاح طلبی به وجود آورده بود كه احتمالاً او رأی مناسبي را در انتخابات به دست آورد اما درنهایت همتي نتوانست بيشتر از 8 درصد آرا را به دست آورد. برخي تحليل گران مانند صادق زيباكلام رأی همتي را به‌مثابه تير خلاص به شقيقه اصلاح‌طلبان ارزيابي کرده‌اند.

رأی همتی نشان‌دهنده آن است که اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان درصحنه سياست باقي بمانند و مورد اقبال دوباره مردم قرار بگيرند بايد بازنگري جدي در سیاست‌ها و شعارهاي خود داشته باشند و گرنه اين احتمال وجود دارد در انتخابات آينده نيز چندان مورد استقبال قرار نگيرند. البته در روزهاي گذشته برخي از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب از لزوم پوست‌اندازی و اصلاحات جدي در اين جريان سخن گفته‌اند كه جاي اميدواري دارد.

در مقابل  17 میلیون و 926 هزار و 345 رأی يعني حدود 62 درصد از آراي مأخوذه نيز به آیت‌الله رئيسي تعلق گرفت كه  نشانده تغییر گفتمانی جامعه در چند سال اخير و بخصوص در جريان رقابت‌های انتخاباتي به نفع اقشار و طبقات ضعيف و فرودست، مبارزه با فساد، بهبود وضعيت معيشتي و ... است.  در حال حاضر بسياري از مردم انتظار دارند به دلیل سابقه فعاليت طولاني و آشنايي رئیس‌جمهور منتخب با نهادها، دستگاه‌ها، سیاست‌ها و رویه‌ها و ... روال امور رو به بهبود برود. به‌ویژه آن‌که ايشان منتقد وضعيت موجود بوده و در روز ثبت‌نام گفته بودند «دیدن وضع معیشت مردم و مشکلات بیکاری، گرانی، سفره مردم و وضعیت اقتصادی جامعه دغدغه جدی را برای انسان ایجاد می‌کند و می‌توان با امکانات و نیروی انسانی جوان کشور و ذخیره مادی و معنوی کشور می‌توان درد و رنج مردم را کاهش داد و ناامیدی را تبدیل به امید کرد».

علی‌الحساب شايد دو اقدام مهمي كه می‌تواند كمك شاياني در موفقيت دولت رئيسي داشته باشد تحليل دقيق نتايج انتخابات توسط يك گروه كارشناسي فارغ از جهت‌گیری‌های جناحي و سياسي است كه آگاهي  کامل از شرايط جامعه ايراني را ممکن سازد و دوم انتخاب کابینه‌ای قوي، شايسته و کارآمد است كه قطعاً در مسیر انتخاب شده از سوی دولت سیزدهم بسيار کمک‌کننده است.