اعترافات مهم روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی درباره ایران

سیاسی،   4000328043 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

توماس فریدمن روزنامه نگار معروف آمریکایی با ارایه پیشنهاداتی به سران آمریکا نوشت که نظام سیاسی ایران بیش از آنی در حصار است که بشود از بیرون کشور سرنگونش کرد، انگیزه‌هایش برای مواجهه با کشور یهودی(اسرائیل)، بیش از آنی خطرناکند که بتوان آنها را نادیده گرفت و مردمش  مستعدتر از آن هستند که بتوان آنها را برای همیشه از توانمندی هسته ای برکنار داشت. 

اعترافات مهم روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی درباره ایران

 به گزارش الف این روزنامه‌نگار آمریکایی  بر خلاف کنوانسیونهای بین‌المللی که حمله به تأسیسات هسته‌ای کشورها را رد می کند در نیویورک تایمز تصریح کرد : من از تلاش بایدن برای احیای برجام حمایت می کنم و همینطور از عملیات پنهان اسراییل برای خرابکاری در توانایی ایران برای ساخت بمب هسته ای، حال این توافق هرچه می خواهد باشد.

فریدمن با اشاره به اینکه امید داشته است که رنج اقتصادی، ایران را ترغیب به اصلاح توافق هسته ای کند اعتراف کرد: ایران بزرگتر از آن است که بشود به آن حمله کرد، نظام سیاسی اش بیش از آنی در حصار است که بشود از بیرون کشور سرنگونش کرد، انگیزه‌هایش برای مواجهه با کشور یهودی(اسرائیل)، بیش از آنی خطرناکند که بتوان آنها را نادیده گرفت و مردمش  مستعدتر از آن هستند که بتوان آنها را برای همیشه از توانمندی هسته ای برکنار داشت. 

وی با ناامیدی از اعمال سیاستهای براندازانه به سران آمریکا توصیه کرد هر مقدار که میتوانند به توافق با ایران فکر کنند نه تغییر نظام در ایران.

این روزنامه‌نگار آمریکایی نوشت: در تعامل با ایران، شما چیزی را انجام می دهید که می توانید، هرجا که بتوانید و هر طور که بشود اما با این درک که اولا هیچ دستاورد کاملی نخواهید داشت و دوم اینکه رژیم اسلامی تغییر نخواهد کرد.

وی  راهبرد روسای جمهور آمریکا و نخست وزیران اسراییل را در یک جمله  چنین خلاصه کرد:« همیشه تلاش کن، به بهترین توافقی با ایران برسی که با پول می توان بدست آورد یا دقیقتر بگوییم تلاش کن به بهترین توافقی برسی که با برداشتن یا اعمال تحریم ها یا عملیات پنهان بدست می آید اما هیچگاه به دنبال سرنگونی رژیم با توسل به زور نباش.»

 وی در ادامه تصریح کرد: از تغییر رژیم تهران از خارج حمایت نمی کنم.

نویسنده نیویورک تایمز با اشاره به قدرت ایران و جریان مقاومت و همکاری این دو و پیشرفتهای حاصله در ابزارهای جنگی حزب الله لبنان نوشت :در جنگ 2006 لبنان، حزب الله مجبور بود برای ـآسیب زدن به یک هدف اسراییلی، بیست راکت بی کیفیت و بدون قابلیت هدایت شوندگی را شلیک کند. اما امروز با موشک های دوربردتر و با قابلیت هدایت جی پی اس که ایران در اختیار حزب الله گذاشته، این گروه می تواند برای زدن بیست هدف در اسراییل- از رآکتور هسته ای گرفته تا فرودگاه، بندر، نیروگاه برق، کارخانجات فن آوری پیشرفته و پایگاههای نظامی- تنها بیست موشک شلیک کند و احتمالا به همه آنها هم آسیب برساند.

 وی به طور صریح از معامله مالی با روسیه بر سر ایران سخن گفت و پیشنهاد کرد: بایدن و کشورهای عرب باید به سراغ روس ها و اسد بروند و به آنها پیشنهاد دهند که  نیروهای ایرانی را از سوریه بیرون کنید و ما سه برابر کمک مالی ایران را به سوریه می دهیم و بطور پنهانی توافق می کنیم که اسد (هرچند یک جنایتکار جنگی است)، بتواند در آینده نزدیک در قدرت بماند.

ارتش اسراییل هم از این توافق حمایت خواهد کرد چرا که شکستن پل زمینی سوریه که ایران از آن برای تدارک راکت های حزب الله استفاده می کند، یک عامل تغییر دهنده در بازی است