آزمون‌های جدید سنجش سلامت نوآموزان اعلام شد

اجتماعی،   4000327076

معاون وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی» جزو  فراگیرترین و کاربردی‌ترین برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش است.

آزمون‌های جدید سنجش سلامت نوآموزان اعلام شد

به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی در دومین نشست کمیته برنامه‌ریزی سازمان که با محوریت برنامه‌های سال ۱۴۰۰ حوزه سنجش برگزار شد،اظهار کرد: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی جزو معدود پیمایش‌هایی است که نتیجه آن به‌سرعت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: خروجی حاصل از برنامه سنجش، سرمایه‌ای برای کشور و دستگاه‌های مرتبط با نظام تعلیم‌وتربیت است ولیکن از داده‌های پژوهشی به‌دست‌آمده استفاده مدیریتی مطلوب نمی‌شود.

 وی با بیان اینکه غربالگری مشکلات ویژه یادگیری و سنجش صلاحیت شایستگی‌های حرکتی در برنامه سنجش سال جاری انجام خواهد شد، گفت: آزمون‌های غربالگری اختلال پردازش شنیداری، نارساخوانی و آزمون مشکلات رفتاری با هدف هنجاریابی در برنامه سنجش سال جاری اجرا خواهد شد.

 وی افزود: ایجاد اتاق‌های سنجش آکوستیک در استان‌ها و طراحی سامانه جدید سنجش از دیگر برنامه‌ها در حوزه سنجش برای سال جاری است.

حسینی در ادامه به هنجاریابی آزمون‌های جدید برنامه سنجش اشاره کرد و گفت: آزمون غربالگری رشدی، آزمون مربوط به کودکان دارای مشکلات جسمی حرکتی، آزمون آمادگی تحصیلی، آزمون توانایی های لمسی، آزمون توانایی های شناختی و پیشرفت تحصیلی، آزمون ادراک کلامی و حافظه فعال در سال جاری انطباق و هنجاریابی خواهند شد و هم چنین آزمون کسلر ۴ اعتباریابی خواهد شد.

معاون وزیر گفت: هم چنین آزمون‌های مربوط به حوزه اتیسم بازنگری و آزمون جدید ترجمه خواهد شد.

حسینی با بیان این که بسیاری از خدمات آموزش‌وپرورش استثنایی متکی بر نیروی انسانی ماهر است، اظهار کرد: تربیت نیروهای تستر تخصصی(آزماینده)، ارتقای سطح کیفی مهارت آزمایندگان تحصیلی و کاهش میزان خطا در غربالگری نوآموزان بدو ورود به دبستان از دیگر برنامه‌های حوزه سنجش در سال جاری خواهد بود.

معاون وزیر افزود: تشکیل شورای آزمون‌ها و راه‌اندازی پایگاه جامع آزمون‌ها با ۷۰ آزمون تخصصی کمک بزرگی به ارتقای برنامه سنجش است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حسینی خواستار گسترش مراکز جامع تشخیصی، مشاوره‌ای و توان‌بخشی شد و افزود: پیگیری ایجاد این مراکز و ارتقای کیفی آن ها باید در دستور کار معاونت‌های آموزشی و پیشگیری و تشخیص قرار گیرد.