شباهت سقوط ترامپ و نتانیاهو از نگاه ایندیپندنت

  4000326132 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه ایندیپندنت ضمن مقایسه سرنگونی بنیامین نتانیاهو در اراضی اشغالی با شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به نکات مشترکی از سقوط هردو آنها اشاره کرد.

شباهت سقوط ترامپ و نتانیاهو از نگاه ایندیپندنت

به گزارش الف، روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن با انتشار مقاله ای به برکناری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی از صحنه قدرت این رژیم و تلاش‌های وی برای بازگشت دوباره به منصب نخست وزیری اسرائیل پرداخته و از شباهت‌های سقوط نتانیاهو و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا نوشت.

در این مقاله آمده است، داستان سقوط بنیامین نتانیاهو  بعد از شکست در انتخابات اسرائیل و دونالد ترامپ پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نکات مشترک و شباهت‌های زیادی دارد. ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر گذشته و نتانیاهو با یک رای در کنست به سادگی سقوط کردند.  این در حالی است که نتانیاهو همچنان برای بازگشت به قدرت تلاش می‌کند اما احتمالاً وی در بازگشت به نخست‌وزیری اسرائیل با مخالفت همه احزاب اسرائیلی و حتی احزاب راست‌گرا مواجه خواهد شد.

نویسنده این مقاله درباره ارتباط سرنگونی نتانیاهو با دونالد ترامپ نوشت، هنگامی که نتانیاهو پس از ۱۲ سال نخست وزیری در اسرائیل از قدرت برکنار شد طی سخنانی در کنست اعلام کرد من شما را به یک جنگ روزانه علیه کابینه چپ‌گرا و خطرناک سوق می‌دهم و آن را سرنگون خواهم کرد.  این در حالی است که دونالد ترامپ در زمان شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی جو بایدن در این انتخابات  ضمن برنامه ریزی برای یک شورش گسترده طی سخنانی طوفانی از همان شعارهای خصمانه مشابه نتانیاهو استفاده کرد.

در ادامه مقاله مذکور آمده است، بنیامین نتانیاهو تصور می‌کند که ائتلاف 8 حزب کوچک در کابینه ائتلافی نفتالی بنت و یائیر لاپید که جایگزین کابینه بی بی شده بسیار شکننده است و نمی‌تواند دوام بیاورد.  همچنین کابینه جدید اسرائیل با چالش‌های متعددی همچون نوع تعامل با راهپیمایی پرچم که روز سه شنبه در قدس برگزار شد و به دنبال آن احتمال بروز درگیری‌هایی میان گروه‌های فلسطینی و اسرائیلی‌ها  مواجه است.  

ایندیپندنت در ادامه نوشت، ائتلاف ضد نتانیاهو در اسرائیل نمی تواند به شکل خودکار از بین برود؛ چرا که مقامات اسرائیل همگی همواره به دنبال محافظت از مناصب خود هستند و به راحتی آن را واگذار نمی‌کنند.  در این میان کارشناسان معتقدند که جنگ ۱۲ روزه غزه در ماه مه مذاکرات پیچیده برای تشکیل کابینه جدید اسرائیل را وارد مسیر دیگری کرد.

بر اساس این گزارش تشکیل کابینه جدید اسرائیل تنها مربوط به سرنوشت سیاسی شخصی بنیامین نتانیاهو نیست؛ بلکه حیات سیاسی نتانیاهو به عنوان یک فرمول سیاسی است که تأثیرات زیادی برای اسرائیل دارد؛ همانطور که در گذشته نیز همین گونه بوده است.

 مقاله ایندیپندنت مهمترین تغییر در مرحله کنونی اسرائیل و سرنوشت سیاسی نتانیاهو را  تغییر دولت در ایالات متحده می داند؛ به این شکل که جو بایدن جایگزین ترامپ شد. درحالی که دونالد ترامپ از دادن هیچ هدیه‌ای به نتانیاهو از جمله خروج از توافق هسته‌ای با ایران انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس دریغ نکرد؛ جو بایدن با وجود همه حمایت‌های صریح خود از اسرائیل با دیدن پایان دوران نتانیاهو بسیار خوشحال شده و به طور پنهانی تلاش خواهد کرد تا از عدم بازگشت بنیامین نتانیاهو به صحنه قدرت اسرائیل اطمینان حاصل کند.

نویسنده این مقاله تاکید کرد، چنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد حمایت خودکار ایالات متحده و حزب دموکرات از اسرائیل دیگر مانند گذشته قطعی و گسترده نیست.  درواقع اسرائیلی‌ها باید هزینه سیاسی وابستگی نتانیاهو به ترامپ را که بسیاری از آمریکایی ها آن را نمونه‌ای از «شر سیاسی» می دانند بپردازند.

نویسنده مقاله مذکور درباره  توافق‌های عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و چهار کشور عربی  گفت که این توافقنامه ها در مرحله کنونی  معنی زیادی ندارد؛ اما درگیری میان اسرائیل و فلسطین در کرانه باختری و سایر شهرهای اسرائیل و نیز نوار غزه فوران خواهد کرد.  به طور کلی مانند ترامپ در ایالات متحده،  نتانیاهو نیز اکنون از عرصه سیاست اسرائیل جدا شده است، ضمن اینکه هنوز بر احزاب راستگرای اسرائیل تسلط دارد؛ اما آنها را تقسیم و تجزیه کرده است.