رسانه‌های عربی انتخابات ایران را چگونه پوشش می‌دهند؟

جهان،   4000326061 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رسانه‌های حامی و همچنین معارض ایران در سطح منطقه‌ و به ویژه رسانه های عربی همانند ادوار گذشته با ادبیات خاص خود در حال انتشار و بازتاب اخبار و گزارش‌های مربوط به فضای انتخاباتی کشورمان هستند.

رسانه‌های عربی انتخابات ایران را چگونه پوشش می‌دهند؟

به گزارش الف، انتخابات ریاست جمهوری در ایران همواره در کانون توجهات رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار داشته و در این میان کشورهای عربی از جمله طرف‌هایی هستند که چند هفته قبل از برگزاری این انتخابات، با رویکردهای خاص خود به پوشش حواشی مربوط به آن می‌پردازند.

انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 در ایران و به طور کلی فضای انتخاباتی کشورمان در این دوره نیز به دور از چشم رسانه‌های عربی نبوده است.

پایگاه خبری شبکه المیادین از جمله رسانه‌های عرب زبان است که اخبار مربوط به انتخابات در ایران را پوشش می‌دهد و حتی طی روزهای اخیر مصاحبه‌ای با «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری انجام داد.

المیادین در انتشار اخبار و گزارش‌ها از انتخابات کشورمان اعلام کرد که ایرانی‌ها بار دیگر با آگاهی کامل به پای صندوق‌های رای می‌روند و نامزدهای انتخاباتی هریک برنامه‌های خود را ارائه داده‌اند. همچنین شرایط این کشور نسبت به دوره گذشته متفاوت است.

پایگاه خبری العهد لبنان نیز از هفته‌های گذشته گزارش‌های متعددی در این خصوص منتشر کرده و نوشت: برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که بنیان‌گذار آن امام خمینی (ره) بود.

این وبگاه خبری افزود: رقابت میان 7  نامزد انتخاباتی در ایران یعنی ابراهیم رئیسی ، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی ، سعید جلیلی ، علیرضا زاکانی ، محسن رضایی ، محسن مهرعلی زاده ، عبدالناصر همتی ادامه دارد و ایرانی‌ها  آماده برگزاری انتخابات می‌شوند.

شبکه المنار نیز ضمن پوشش کامل فضای انتخاباتی ایران در مقاله‌ای اعلام کرد که صبح جمعه 18 ژوئن میلیون‌ها ایرانی برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پای صندوق‌های رای می‌روند. انتخابات ایران طی یک روز انجام می‌شود و حدود یک میلیون نفر در مناصب مختلف بر روند برگزاری آن و شمارش آراء نظارت دارند.

روزنامه النهار نیز در گزارشی نوشت، ایرانی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در تاریخ 18 ژوئن آماده می‌شوند و نامزدهایی از جناح اصولگرا، اصلاح طلب و نیز احزاب مستقل در این انتخابات کاندید شده‌اند. 

این روزنامه افزود، 70 هزار صندوق رای در 31 استان در شهرها و روستاهای ایران توزیع شده و از میان 85 میلیون جمعیت این کشور حدود 59 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و در صورتی که نامزدهای مورد نظر نتوانند در تاریخ مقرر انتخابات به آراء لازم دست یابند، این انتخابات در تاریخ 25 ژوئن تکرار می‌شود.

اما شبکه قطری الجزیره نیز به عنوان مشهورترین رسانه عربی که تحولات منطقه را رصد می‌کند در پوشش فضای انتخاباتی ایران نوشت، هم‌زمان با پایان دوره ریاست‌جمهوری «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران از جناح اصلاح‌طلبان، هفت نامزد دیگر برای رسیدن به این منصب با یکدیگر رقابت می‌کنند و روز جمعه 18 ژوئن نتایج این انتخابات روشن خواهد شد.

الجزیره همچنین با رویکرد ویژه خود به بازتاب مناظره‌های برگزار شده میان نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که عنوان اصلی آن چالش‌های اقتصادی بود پرداخت.

پایگاه تحلیلی-خبری العصرالدولیه نیز با انتشار مقاله‌ای در چارچوب انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 ایران اعلام کرد، نظام و رهبری جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده‌اند تا برگزاری انتخابات در این کشور تبدیل به یک همه‌پرسی آزادانه برای مقبولیت و مشروعیت این نظام شود. 

این پایگاه خبری عرب‌زبان تصریح کرد، مهم‌ترین پیام انتخابات ایران آن است که این کشور همچنان مقبولیت و مشروعیت خود را از مردم می‌گیرد و این بار نیز همانند ادوار گذشته مردم در انتخاب گزینه مورد نظر خود برای اداره کشور آزاد و مخیر هستند.

پایگاه خبری عربی 21 نیز از جمله وبگاه‌های عربی است که انتخابات 1400 ایران را مورد پوشش قرار داده و با پیش‌بینی احتمال موفقیت نامزدهای اصول‌گرا در این انتخابات، به اوضاع اقتصادی ایران تحت تحریم‌های آمریکا پرداخته و اعلام کرد که کاندیداهای ریاست‌جمهوری در ایران تلاش می‌کنند تا در برنامه‌های خود از راهکارهایشان برای حل مشکلات اقتصادی بگویند.

تلاش سعودی‌ها برای به چالش کشیدن فضای انتخاباتی ایران

اما رسانه‌های معارض عربی همچون شبکه‌های سعودی نیز  با رویکرد ضد ایرانی خود در حال بازتاب فضای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هستند و درحالی که چیزی به نام دموکراسی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی وجود ندارد تلاش می‌کنند فضای دموکراسی ایران را به چالش بکشند.

در همین راستا اخیرا کاربران در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از این رویکرد رسانه‌های سعودی نوشتند، عربستان درحالی انتخابات ایران را مورد نقد و هجمه قرار داده که آخرین باری که انتخابات در عربستان برگزار شد، زمانی بود که طایفه‌های عرب برای کشتن پیامبر اکرم (ص) قرعه انداخته بودند!