روایت سیزدهم| انصراف زاکانی و مهر علیزاده/ زاکانی: همتی با تعبیر «پوششی»، از مناظره گریخت/ دیداری که برای بعضی گران آمد!/ رضایی: دست آقازاده‌ها را کوتاه می کنم!

سیاسی،   4000326054
روایت سیزدهم| انصراف زاکانی و مهر علیزاده/ زاکانی: همتی با تعبیر «پوششی»، از مناظره گریخت/ دیداری که برای بعضی گران آمد!/ رضایی: دست آقازاده‌ها را کوتاه می کنم!

روزهای انصراف

در آخرین ساعات تبلیغات در سیزدهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری و در حالی که تنها دو روز به انتخابات مانده است تلاش جریان های سیاسی برای انصراف نامزدهای همسو به نفع نامزد مقبول تر شدت بیشتری گرفته است.

در اردوگاه اصول گرایان سخنگوی شورای ائتلاف در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره کناره‌گیری نیروهای جریان انقلاب به نفع یک نامزد، گفته است: شورای ائتلاف رایزنی با نیروهای جریان انقلاب را آغاز کرده و تلاش می‌کنیم با نامزدها صحبت کنیم تا تصمیم نهایی گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه خود نامزدها باید بین نفع شخصی خود و نفع جریان انقلاب یکی را انتخاب کنند، تصریح کرده است: اگر اتفاق تلخی صورت بگیرد که به دلیل عدم اجماع نیروهای جریان انقلاب باشد، آن‌وقت این دوستان باید پاسخگو باشند.

جمعی از علما و روحانیون استان فارس هم طی نامه‌ای خطاب به زاکانی و جلیلی، قاضی‌زاده‌هاشمی و رضایی، از چهار کاندیدای جبهه انقلاب اسلامی درخواست کردند که در مسیر وحدت به نفع آیت‌الله رئیسی از صحنه رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کنند.

یک عضو جهبه پایداری نیز روز گذشته با اشاره به اینکه بمب خبری دراه است از انصراف تعدادی از نامزدهای مهم به نفع ابراهیم رئیسی خبر داد.  قاسم روانبخش در توئیتی نوشته بود: بمب خبری در راه است. انصراف تعدادی از نامزدهای مهم به نفع آیت الله رئیسی منتظر بمانید. 

زاکانی انصراف داد

ساعاتی قبل نیز مالک شریعتی رییس ستاد انتخابات زاکانی از انصراف زاکانی به نفع رییسی خبر داد. زاکانی خود نیز در یک توییت غیر مستقیم این خبر را تایید کرد و نوشت: با ایده و برنامه ای متفاوت آمدم تا مدافع ارزش های انقلاب  خمینی(ره) و فریاد غارتزده ها بر سر غارتگران باشم. هدف پیروزی جبهه انقلاب بود و اینک با اقبال مردم مصداق تحقق آن برادر عزیزم آقای رییسی است. در فرهنگ بسیجی انصراف از طی مسیر معنا ندارد. این آغاز یک راه است.
رییسی این اقدام را  «تصمیمی مسئولانه» دانست و از زاکانی تشکر کرد .

انصراف مهرعلیزاده

از آن سو بالاخره اصلاح طلبان موفق شدند مهر علیزاده را راضی به انصراف کنند. هر چند سبد خالی  از رای مهر علیزاده چندان کمکی به همتی نمی کند و  او در آخرین نظرسنجی ها هنوز فاصله بسیار زیادی با رییسی دارد و دیگر اینکه جبهه اصلاحات و شخص سید محمد خاتمی نیز راضی به حمایت رسمی از او نشده اند اما با این حال اقبال به همتی از سوی رای دهندگانی که راضی به ادامه حمایت از جبهه اصلاحان و اعتدال هستند وضع همتی را در این رقابت ها بهبود خواهد بخشید. 

شب گذشته ائتلاف موسوم به «جمهور » متشکل از برخی احزاب و چهره های اصلاح طلب با صدور بیانیه ای رسما حمایت خود را از همتی اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: 

ما «احزاب اصلاح‌طلب» برآمده از جنبش دوم خرداد به نام «دفاع از جمهوریت نظامِ» جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنیم، براساس نظرسنجی‌ها و امکان‌سنجی‌های موجود و با مشاهده‌ی شور و شوق سیاسی و انتخاباتی در نسل جوان اصلاحات که این بار موتور محرکه اصلاح‌طلبان شده‌اند از میان دو نامزد اصلاح‌طلب موجود به دکتر عبدالناصر همتی رای می‌دهیم و برای پیروزی او مبارزه‌ی انتخاباتی می‌کنیم و برای صیانت از جمهوریت ائتلاف می‌کنیم.

همتی خود نیز در این روزها سخت در تلاش است تا هر چه بیشتر نظر این رای دهندگان را به خود جلب کند. او اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات از ظریف به عنوان معاون اول یا وزیر خارجه استفاده خواهد کرد، دعوتی که به گفته جواد امام فعال سیاسی اصلاح طلب ظاهرا با پذیرش ظریف نیز همراه شده است. همتی همچنین گفته است در صورت پیروزی دکتر تیمور رحمانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران که از اهل سنت است به عنوان معاون اقتصادی خود انتخاب خواهد کرد. 

ستاد جلیلی:  ما مشغول کاریم

سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی گفته است : ما اصلاً فضای انصراف نداریم و ستاد کاملاً مشغول کار است.

مرتضی فیروزآبادی سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در پاسخ به این سوال ایرنا که آیا آقای جلیلی کنار می‌روند یا می‌مانند، گفت: می‌مانند. جمله دقیق‌ترش این است که از روزی که ایشان تصمیم گرفتند تا الان هیچ قرینه‌ای برای انصراف دادن در ایشان مشاهده نکردیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مباحث مطرح شده درباره لزوم همگرایی نامزدهای اصولگرا و اینکه آیا در این زمینه با آقای جلیلی رایزنی شده؟ گفت: من اطلاع ندارم... ولی هر کسی از من پرسیده عرض کردم که من قرینه‌ای برای اینکه ایشان بخواهد از انتخابات کناره‌گیری کند ندیده‌ام. 

فیروزابادی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از میزان رأی آقای جلیلی در روزهای باقیمانده تا تا انتخابات مانده چقدر است؟ گفت: من فکر می‌کنم ما تا روز انتخابات به رتبه دوم می‌رسیم.


نامه 600 تن از علمای اهل‌سنت به رهبر انقلاب

صدها نفر از ائمه جمعه و جماعت، علما و مبلغان اهل سنت ایران با انتشار نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حضور پرشور در انتخابات پیش رو اعلام آمادگی کرده و از ملت بزرگ ایران برای حضور در آن دعوت به عمل آوردند.


رییسی دردیدار با رسانه های اصلاح طلب چه گفت؟

مهمترین خبر مربوط به رییسی در روز گذشته دیدار جمعی از فعالان رسانه ای اصلاح طلب با وی بود که با واکنش های زیادی همراه بود. مدیران مسوول روزنامه ابتکار، آرمان، آفتاب یزد، دنیای اقتصاد، و مدیران خبرگزاری ایسنا و ایلنا از جمله حاضران در این دیدار بودند. در انعکاس خبر این دیدار به گلایه هایی از ناکارآمدی دولت و ارتباط کافی نداشتن دولت با اهالی رسانه اشاره شده بود و اینکه در دوران ریاست رییسی بر قوه قضاییه برخورد بهتری نسبت به دوره ریاست پیشین این قوه با اهالی رسانه صورت گرفته است.

مدیر مسوول اسبق روزنامه فرهیختگان و یکی از مشاوران مرحوم هاشمی نیز این دیدار به برگ هایی از خاطرات مرحوم هاشمی اشاره کرد که در آن هاشمی از رییسی به عنوان آدمی منصف و معتدل یاد کرده است.

چنانکه قابل پیش بینی بود این دیدار از سوی حامیان اصلاحات در فضای مجازی با واکنش هایی منفی مواجه شد تا جایی که خبرگزاری ایلنا در گزارشی سعی کرد درباره این دیدار جزییات بیشتری از سخنان حاضران ارایه کند. 

به نوشته ایلنا « در این نشست گفت‌وگوهای صریحی میان رئیس فعلی قوه قضائیه و مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب درگرفت که خبر این دیدار، در خروجی روابط عمومی قوه قضائیه منتشر شد اما متاسفانه برخی از رسانه‌ها، با تقطیع گفت‌وگوهای انجام شده، به واژگونه‌سازی مطالب مطرح شده در این جلسه پرداختند. در این دیدار، «محمدعلی وکیلی» مدیر مسئول روزنامه ابتکار با اشاره به انتخابات سال ۹۶، ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت روحانی اعلام کرد که از رای خود پشیمان هستیم.

این اظهارنظر با واکنش برخی از حاضران در این جلسه از جمله مدیرعامل ایلنا، مدیر مسئول رسانه راوی، مدیرعامل ایسنا و مدیرمسئول روزنامه شرق روبه‌رو شد.

در همین زمینه، مسعود حیدری، مدیرعامل ایلنا با اشاره به اینکه دولت روحانی در یکی از سخت‌ترین برهه‌های تاریخ معاصر کشور توانست از افتادن کشور به ورطه ورشکستگی اقتصادی جلوگیری کند، از رئیسی خواست تا در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور، نقاط قوت دولت فعلی را برای گذر کشور از شرایط نامناسب فعلی در دستور کار قرار دهد و با تقویت این عملکردها، کشور را از شرایط فعلی خارج کند.

شهاب طباطبایی، مدیر مسئول راوی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه همچنان از رایی که در سال‌های ۹۲ و ۹۶ داده‌ایم دفاع می‌کنم، گفت: البته بخشی از وعده‌هایی که آقای روحانی داده بودند، محقق نشد و از این بابت گلایه‌مندیم اما به هیچ عنوان از رای خود پشیمان نیستیم.

متقیان، مدیرعامل ایسنا نیز در این دیدار با اشاره به سیاست خارجی مثبت دولت روحانی گفت: ایجاد زمینه ارتباط با دنیا بسیار حائز اهمیت است چرا که امروز آثار ارتباط یا عدم ارتباط با دنیا بر سر سفره مردم دیده می‌شود. باید در مقابل کسانی که امثال فاجعه آتش زدن سفارت عربستان را پدید آوردند و در سیاست خارجی در رابطه با همسایگان مشکل ایجاد می‌کنند، ایستاد.»
علی نظری مدیر مسئول روزنامه اصلاح طلب مستقل در این باره نوشت:؛واضح است که رئیسی هیچ احتیاجی به تبانی یا استمداد از روزنامه‌های اصلاح‌طلب ندارد. اگر فرصت‌طلبان وزنه‌ای موثر در سیاست ایران بودند، تا الان تمام توان خود را برای تخریب آیت الله رئیسی به کار گرفته بودند. اما همین‌قدر که از موضع شکست‌خورده و جهت بیعت به چنین جلسه‌ای رفته‌اند نشان می‌دهد تا چه حد اهمیت و قدرت دارند. اینکه پس از انتشار آخرین نظرسنجی‌ها به تکاپو افتاد‌ه‌اند که تا پیش از روز انتخابات جلسه‌ای با برنده احتمالی انتخابات داشته باشند و آینده ترحم‌برانگیز خود در این صحنه را تضمین کنند نشان از نداشتن استراتژی این مجموعه است. نظرسنجی‌ها یا نظرسازی‌های اخیر نشان می‌دهد یک جناح با همراهی و حمایت رسانه‌هایش ۴ سال در جا زده و اعتبار اجتماعی خود را از بین برده است.

 رتبه بندی معلمان را به سرعت اجرا می کنم

رییسی دیروز  تاکید کرد طرح رتبه‌بندی معلمان را به‌سرعت عملیاتی خواهد کرد.

او در گردهمایی بزرگ فرهنگیان و معلمان که در فضای باز هتل المپیک تهران و با حضور همسر این نامزد انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد گفت: خدمات، مجاهدت‌‎ها و ایستادگی و مقاومت جوانان عزیز ما در عرصه‌های مختلف در چهل سال گذشته آثار و برکات فراوانی برای کشور داشته است.

این نامزد انتخابت ریاست جمهوری 1400 در دیداری که از بورس تهران داشت نیز تاکید کرد : بورس نباید به محل جبران کسری بودجه دولت‌ها تبدیل شود،

او به مالباختگان بورس قول داد تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بازار سرمایه را پیگیری کند. 

آیت‎ الله رئیسی که به منظور صحبت با برخی سهامداران و اطلاع از شرایط آنان در تالار بورس تهران واقع در سعادت‌آباد حاضر شده بود با بیان اینکه بورس نباید به محل جبران کسری بودجه دولت‌ها تبدیل شود، به مالباختگان بورس قول داد تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بازار سرمایه را پیگیری کند. 


رضایی: دست آقازاده  ها را در مدیریت کشور قطع می کنم

رضایی که در نظرسنجی های انجام شده بعد از رییسی موقعیت بهتری نسبت به نامزدهای دیگر دارد و نظر نمی رسد به هیچ وجه قصد انصراف داشته باشد در برنامه تلویزیونی دستخط تاکید کرده است که دستِ آقازاده‌ها و بازیگران سیاسی را در مدیریت کشور قطع خواهد کرد.

او همچنین به دلیل لزوم رعایت موارد بهداشتی سفرهای تبلیغاتی خود به استان ها را لغو کرد.

رضایی صبح امروز در کلاب هاوس نیز با بیان اینکه اگر لازم باشد رفراندوم برگزار می کنم، گفته است: رهبر انقلاب فردی تحول خواه و انقلابی است، پس اصلاح از درون قدرت امکانپذیر است.

 ایرنا که اظهارات وی را در کلاب هاوس پوشش داده به نقل از او نوشته است:   هر پیشنهادی که من میدهم را اگر ایشان منطقی بدانند، ما میتوانیم از راس تا ذیل را اصلاح کنیم.   اگر نیاز به رفراندوم هم باشد، با هماهنگی رهبر انقلاب آن را انجام می دهیم اما من فکر می کنم با انجام اصلاحات، مشکلات رفع می شود تا نظام تقویت شود و مردم راحت تر زندگی کنند.

رضایی یادآوری کرده است: من انقلابی‌ام؛ اصولگراها آمدند با ما ائتلاف کردند. در زمان امام هم اصلاح طلبان آمدند با ما ائتلاف کردند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده است در صورت پیروزی از افرادی مثل علی لاریجانی و بخش عمده‌ی افرادی که از فیلتر شورای نگهبان رد نشدند، در دولتش استفاده خواهد کرد.

زاکانی: همتی با تعبیر نامزد پوششی از مناظره گریخت

علیرضا زاکانی روز گذشته در یک نشست پرسش و پاسخ در دانشگاه تهران گفت:  5 نامزد جریان انقلاب نباید دعوت به خود کنند و بایستی به دنبال پیروزی جریان انقلاب باشند. همتی با جمله نامزد پوششی از مناظرات فرار کرد. از سال 90 خواستار شکل‌گیری یک انقلاب سوم در کشور برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی بوده‌ام و در این راستا تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است.در کشور مفهومی به نام بن بست نداریم و افرادی که به دنبال القای این موضوع هستند، دروغ می‌گویند. کشور به واسطه انتخابات در آستانه یک تحول بزرگ است.

وی ادامه داد: مشارکت و نوع انتخاب مردم در انتخابات حائز اهمیت است و نتیجه آن یک تأثیر مستقیم در تحولات جهان و منطقه دارد. اساس حرکت دولت بنده، تغییر رویکرد کشور با استفاده از فرصت‌های جهان و منطقه است و آنقدر ایران غنی است که دیپلماسی هوشمند را جایگزین دیپلماسی التماسی کنیم.

زاکانی یادآور شد: با اینکه آقای رئیسی را عزیز و اصلح و بزرگ می‌دانم، ‌ اما موافق نامه‌نگاری ۲۲۰ نماینده با ایشان و دعوت از وی نبودم و خودم هم امضاء نکردم.