استفاده از قطعات استوک به جای قطعات اورجینال در تعمیر خودرو!

اقتصادی،   4000325043

این روزها نه تنها پیدا کردن قطعات خودروهای خارجی در بازار سخت شده است بلکه قطعات خودروهای داخلی نیز با قیمت های سرسام آوری به دست مشتری می رسد به طوری که بیرون آوردن خودرو شخصی دیگر برای خیلی از شهروندان صرفه اقتصادی ندارد.

استفاده از قطعات استوک به جای قطعات اورجینال در تعمیر خودرو!

به گزارش اقتصادنیوز ، افزایش قیمت ها در بازار قطعات خودرو این روزها به چالشی برای مصرف کنندگان خودرو بدل شده است به طوری که طبق بررسی های میدانی صورت گرفته این افزایش قیمت ها سد راه آنها برای معاینه فنی خودرو شده است و در خیلی از موارد نیز دیده شده است که تعمیرکاران برای کاهش هزینه های تعمیر خودرو از قطعات استوک استفاده می کنند.
قربانی در خصوص وضعیت تولید و عرضه قطعات خودرو به خبرنگار خبرآنلاین گفت: خیلی از واحدهای تولیدی برای تولید قطعات داخلی که فناوری و مواد اولیه لازم آنها مهیا است ظرفیت خالی دارند و با ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند و در نتیجه کارخانه های داخلی ما در حال حاضر توانایی بالا بردن نرخ تولید را دارند و مشکل کمبود قطعه ناشی از واحدهای تولیدی نیست.

وی در ادامه افزود: درخصوص قطعات وارداتی مشکل به روند واردات و ترخیص آنها باز می گردد و در این میان نباید از فعالیت دلالان در بازار نیز قافل شد که فعالیت آنها جدا از فعالیت صنعت قطعه سازی است و نه تنها در این صنعت بلکه در اکثر صنایع کشور ریشه دوانده اند و سیستم های نظارتی و کنترلی باید در اینجا وارد عمل شوند و بر فعالیت آنها نظارت کنند؛ در نتیجه به جامعه قطعه ساز کشور مربوط نمی شود.

قربانی در ادامه در خصوص عوامل تاثیر گذار بر افزایش قیمت قطعه در واحدهای تولیدی گفت: یقینا مدیریت در فضای صنعتی و تولیدی ما دچار ابهام و مشکلات زیادی است؛ در حال حاضر روند تولید قطعه در واحدهای تولیدی ضرر ده است و قیمت قراردادهای قطعه سازان با خودروسازها افزایش چشمگیری پیدا کرده است و از طرف دیگر به دلیل قیمت گذاری دستوری خودروسازها نمی توانند خودروهای تولیدی خود را به قیمتی بالاتر از سقف تعیین شده به بازار عرضه کنند و در نتیجه دست قطعه سازها نیز در افزایش قیمت تمام شده قطعه های تولیدی بسته است. 

وی در ادامه افزود: اما مشکل ما به توزیع قطعات خودرو ختم نمی شود بلکه صنعت قطعه سازی در تامین مواد اولیه و نقدینگی نیز دچار بحران شده است.