هاشمی درباره نقش مصلحی در ردصلاحیتش چه گفته بود؟ | پیام ردصلاحیت را علی لاریجانی برده بود

سیاسی،   4000324099

نقش وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد در ردصلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۹۲ شاید موضوع تازه ای نباشد و این مساله از آن جهت اهمیت دارد که حیدر مصلحی شخصا به نقش خودش اعتراف کرده است. پیش از این آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال های گذشته از حضور مصلحی در جلسات شورای نگهبان خبر داده بود.

هاشمی درباره نقش مصلحی در ردصلاحیتش چه گفته بود؟ | پیام ردصلاحیت را علی لاریجانی برده بود

به گزارش همشهری آنلاین مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفت وگویی در سال ۹۴ با سایت انتخاب گفته بود: «من می‌دانم چه شد. آنها قبل از اینکه تصمیم بگیرند که من نباشم، آقای مصلحی وزیر وقت اطلاعات با معاونانش به آنجا رفته بودند. آیین‌نامه آنها اجازه نمی‌دهد که در بحث‌های انتخاباتی کسی از خارج باشد. با حضور مصلحی مخالفت شده بود که نباید او باشد. خیلی اصرار شده بود که گفتند پس معاونان نباشند و خود مصلحی باشد. یکی از اعضای خبرگان به من خبر داد که مصلحی در جلسه آنها گفته که ما صبح و ظهر و شب به طور مرتب آرای آقای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به هفتاد درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از ۹۰ درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه‌ رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند.»

هاشمی رفسنجانی در گفت وگویی با هفته نامه مثلث هم به حضور مصلحی در شورای نگهبان اشاره کرده و گفته بود: در روزهای قبل از اعلام هم مسایلی بود که تقریباً می‌دانستم این کار را می‌کنند.   چون یکی از مسؤولان امنیتی با معاونانش به جلسه شورای نگهبان رفته بود. بعضی‌ها اعتراض کردند که این کار غیرقانونی است که کسی در جلسه مربوط به انتخابات بیاید. ولی دبیر شورای نگهبان با اختیار خودشان به معاونان گفته بود که بیرون بروند و آن مسؤول وارد جلسه شد و گزارش داده بود که «مأموران ما هر روز صبح تا غروب دارند از سراسر کشور نظرسنجی می‌کنند و بر اساس نظرسنجی‌ها، رأی آقای هاشمی تا الان ۷۵ درصد قطعی است و اگر همین موج و روند ادامه داشته باشد، خیلی بالاتر می‌رود و اگر ایشان بیاید تمام رشته‌های چند ساله ما را پنبه می‌کند.»

بعد از اینکه تصمیم گرفتند که این کار را بکنند، آقای دکتر روحانی را به شورای نگهبان خواستند و گفتند: تصمیم این است و ترجیح ما این است که ایشان انصراف بدهند. آقای روحانی گفت: «مردم را چکار می‌کنید؟! با توجه به هیجانات مردم حوادثی پیش می‌آید» گفته بود: «برای آن هم باید فکری بکنیم» آقای روحانی خبرشان را آورد و گفت: «من صلاح نمی‌دانم که شما انصراف بدهید.

بعد از ایشان آقای دکتر علی لاریجانی آمد و دوباره همین مطلب را به صورت مفصل ترگفت و من گفتم: «با آمدنم مردم را امیدوار کرده‌ام، اگر بخواهم انصراف بدهم، خیانت است و من با مردم این‌گونه رفتار نمی‌کنم. اگر خودشان می‌خواهند رد کنند، بکنند.» علی لاریجانی گفت: «مسئله مردم مهم است، چون ناراحت می‌شوند و شاید در انتخابات شرکت نکنند. همه ما می‌دانیم که این انتخابات خیلی مهم است.» گفتم: «این دیگر مربوط به آنهاست. وقتی آمدم، مردم در سراسر کشور ستاد تشکیل دادند و دارند فعالیت می‌کنند. من به این مردم نمی‌گویم که نمی‌آیم.» گفت: «اگر آقا بگویند، چکار می‌کنید؟» گفتم:«اگر ایشان بگویند، انصراف می‌دهم، ولی به مردم می‌گویم که رهبری از من خواستند. تا حجت من پیش مردم باشد.» گفت: «این کار برای رهبری خوب نیست.» گفتم: «من هم نمی‌پسندم که در این شرایط در جامعه این گونه مطرح شود.» ایشان هم رفت و آنها هم عدم احراز صلاحیت را اعلام کردند.

از هاشمی رفسنجانی سوال می شود واقعاً باورتان می‌شد که چنین کاری را بکنند؟ که وی جواب داده بود:  بله چون من افکار آنها را می‌دانستم.

بعدها عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم در گفت وگویی با ویژه نامه روزنامه ایران گفته بود: «یک وقتی مسئولی می آید درباره یک شخص گزارش می‌دهد؛ مثلاً آن کارشناسی که از وزارت می‌آید، می‌گوید بله ما می‌دانیم مسائل به این صورت بوده و آن چیزی که در پرونده بوده، این موارد را هم دارد. خب توضیح بیشتری می‌دهد و آقایان نسبت به وضعیت فرد اطلاعات بیشتری کسب می کنند و بعد تصمیم‌گیری می‌کنند، ولی نکته اصلی بنده این است که اعضای شورای نگهبان نظرات کارشناسان داخلی خودمان، نظرات کارشناسان بیرونی را، چه وزارت اطلاعات، چه نیروی انتظامی و... را اصطلاحاً «طریقیت» تلقی می‌کنند، یعنی این گزارش‌ها طریق و راهی است برای کشف بهتر موضوع اما تنها مبنای تصمیم‌گیری نیست، حتی ممکن است گاهی تصمیم‌گیری‌ها، مغایر گزارش‌های دریافتی باشد». او گفته بود: : الان اگر بودیم، شاید بهتر بود ایشان دعوت نشود تا این شائبه‌ها ایجاد نشود.