بیانیه پایانی نشست سران گروه ۷ با محوریت چین، روسیه و بررسی منشأ کرونا

جهان،   4000323101

رسانه‌های مختلف گزارش دادند، بیانیه پایانی نشست سران گروه هفت (جی ۷) که امروز کار خود را در کورنوال، انگلیس خاتمه می‌دهد، دربرگیرنده انتقاداتی در حق چین و درخواست برای ادامه تحقیق بین‌المللی درخصوص منشأ ویروس کرونا و روسیه است.

بیانیه پایانی نشست سران گروه ۷ با محوریت چین، روسیه و بررسی منشأ کرونا

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست سران گروه هفت دربرگیرنده درخواست از چین برای احترام به حقوق بشر، آزادی‌های اساسی در منطقه سین‌کیانگ محل اقامت اویغورها و نیز حقوق و آزادی‌ها، و احترام به سطح بالای خودمختاری اعطا شده به هنگ کنگ براساس بیانیه مشترک چین و انگلیس و قانون اساسی محلی است.

گروه هفت در این پیش‌نویس بیانیه، بر اهمیت تضمین صلح و ثبات در تنگه تایوان تاکید و به حل و فصل مسالمت‌آمیز تمام مسائل مربوط به این تنگه و عبور و مرورها از آن ترغیب کرد.

طبق گزارش رویترز، کشورهای "جی هفت" در این پیش‌نویس بیانیه همچنین نسبت به وضعیت دریای چین جنوبی و شرقی نگرانی مستمر و شدید خود را ابراز و مخالفت قاطع خود را با هر گونه گام یک‌جانبه به منظور تغییر وضعیت موجود و افزایش‌ تنش‌ها در آنجا اعلام کردند.

گروه هفت در ادامه این پیش‌نویس بیانیه پایانی خواستار برگزار ی مرحله سوم تحقیقات سازمان بهداشت جهانی با هدف شناخت منشأ نشت کرونا در زمان مناسب و به شکل شفاف و با استناد به اصولی علمی شد و بر لزوم شامل شدن چین در این تحقیقات براساس توصیه کارشناسان تاکید کرد.

همین خبرگزاری به نقل از یک دیپلمات قبلا گزارش داده بود، برخی اختلافات بین کشورهای گروه در خصوص تنظیم بند مربوط به چین در بیانیه پایانی وجود داشت و ژاپن اصرار داشت موضعی شدیدتر در قبال چین در نظر گرفته شود.

همچنین طبق گزارش بلومبرگ، گروه هفت در پیش‌نویس بیانیه خود خواستار روابط مستمر و قابل پیش‌بینی بین خود و روسیه شد.

در این پیش‌نویس بیانیه که هنوز در سایت رسمی اجلاس سران منتشر نشده، آمده است: معتقدیم منافع ما در روابط مستمر و قابل پیش‌بینی با روسیه است و به همکاری با آن در زمینه‌های مهم مشترک ادامه خواهیم داد.

در این بیانیه آمده است: ما بار دیگر از روسیه می‌خواهیم که رویکردهای بی‌ثبات کننده خود و فعالیت‌های خبیثانه را کنار بگذارد به خصوص دست از مداخله در امور سازمان‌های دموکرات کشورهای دیگر بردارد.

بلومبرگ در ادامه گزارش داد، پیش‌نویس بیانیه پایانی شامل دعوت از روسیه برای اجرای تعهدات بین‌المللی و وظایف آن در زمینه حقوق بشر است.

این در حالی است که مسکو بارها اتهامات غرب علیه خود درخصوص انجام "سیاست‌های خصمانه و بی‌ثبات‌کننده" علیه کشورهای دیگر و نیز اتهامات نقض حقوق بشری را رد کرده است.