کشور امام رضا(ع) باید میدان مسابقه خدمت به مردم باشد/ رقابت‌های انتخاباتی را عرصه مرگ اخلاق نکنید

سیاسی،   4000323080 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

تولیت آستان قدس رضوی ایران اسلامی را کشور امام رضا(ع) دانست و گفت: کشور امام رضا(ع) باید عرصه مسابقه خدمت به مردم در عرصه‌های گوناگون و خصوصاً نیازمندان و احسان جویان و مبارزه با فساد و رانت خواری باشد.

کشور امام رضا(ع) باید میدان مسابقه خدمت به مردم باشد/ رقابت‌های انتخاباتی را عرصه مرگ اخلاق نکنید

به گزارش الف به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم آغاز جشن‌های دهه کرامت که امروز شنبه (22 خردادماه) مصادف اول ذی القعده و سالروز میلاد پر نور دخت موسی‌بن جعفر حضرت فاطمه معصومه (س) در بارگاه مقدس کریمه اهل بیت (س) در قم برگزار شد، ضمن تبریک آغاز دهه مبارک کرامت و خجسته میلاد حضرت معصومه (س) به آیه 70 سوره اسراء اشاره و به تبیین معنای کرامت پرداخت و اظهار کرد: کرامت و کریم بودن به معنای بزرگواری، بخشندگی، بزرگ منشی و بلندنظری بوده و لقبی مبارک برای کسانی است که دارای همه اوصاف و فضیلت‌های ستودنی باشند.

وی با بیان اینکه کرامت گوهر ارزشمندی است که خداوند تبارک و تعالی در وجود همه انسان‌ها به ودیعه گذاشته و به عده‌ای خاص اختصاص ندارد، ابراز کرد: انسان‌ها می‌توانند با کسب فضیلت‌های نیکو و پسندیده به مقام خلیفه اللهی نائل شوند یا با نابودی این فضیلت‌ها در وجود خود به حدی نزول و سقوط کنند که از حیوانات نیز پست تر شوند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به اینکه خداوند متعال به وسیله انبیاء و اوصیا خواسته این کرامت را در وجود انسان‌ها به فعلیت برساند، ابراز کرد: به فعلیت رساندند فضیلت ارزشمند کرامت در انسان‌ها یکی از مهمترین وظایف انبیاء و اوصیا الهی این بوده است.

وی تحقق همه ارزش‌ها و فضیلت‌های اخلاقی و اجتماعی را مبتنی بر کرامت انسان‌ها دانست و اظهار کرد: اگر به دنبال عدالت، آزادی، فضیلت‌های اخلاقی و حاکم کردن آنها در جامعه هستیم، باید فضیلت کرامت را در جامعه زنده کنیم زیرا جامعه‌ای که فاقد این معنا باشد تحقق ارزش‌ها و فضیلت‌ها در آن عملی و مقدور نخواهد بود.
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: کسی که کرامت نداشته و عزت خود را از بین برده و اسیر هواهای نفسانی شده باشد، احیای فضیلت اخلاقی در او امری محال است؛ تن به گناه سپردن کرامت انسان را از بین می‌برد.

ملت با کرامت زیر بار ظلم و استعمار نمی‌رود

حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: در فضای اجتماعی نیز جامعه‌ای که دارای کرامت باشد تن به اسارت نمی‌دهد و زیر بار ظلم و ستم نمی‌رود، لذا مستکبران برای تسلط بر هر جامعه‌ای ابتدا آنها را تحقیر و ذلیل می کنند و اعتماد به نفس و عزت آنها را می‌کشند؛ آن جامعه‌ای که عزت نفس ندارد و فاقد کرامت است به راحتی سلطه استکبار را می‌پذرید.
وی با بیان اینکه قرآن کریم یکی از راهکارهای فرعون برای تسلط بر مردم را استخفاف آنها بیان می‌کند، ابراز کرد: اهل بیت(ع) اصل و ریشه کرم و کرامت و واجد و مصداق اتم و اکمل آن هستند و تمام تلاششان این بوده که این فضیلت اخلاقی و این ودیعه الهی را در میان آحاد مردم و جامعه به فعلیت برسانند.

احیای کرامت انسانی رسالت انبیاء و اوصیا الهی بوده است

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) همواره بر کرامت و عزت انسان‌ها با زبان و عمل شان تأکید داشتند، گفت: امام رضا(ع) از هر فرصتی برای احیا و زنده کردن کرامت در وجود انسان‌ها استفاده می‌کردند، زیرا اگر انسان‌ها متوجه این ودیعه شوند دیگر زیر بار مأمون‌ها و فرعون‌ها نخواهند رفت؛ اگر مردم به کرامت به عنوان ودیعه‌ای الهی توجه داشتند و آن را زنده می‌کردند امیرالمؤمنین علی (ع) را در کنار معاویه قرار نمی‌دادند و معاویه نمی‌توانست خود را به عنوان جانشین و خلیفه پیغمبر(ص) بر مردم مسلط کند.
وی ابراز کرد: انسان کریم کسی را دست خالی رد نمی کند و به نیازها و درخواست‌های مردم توجه می کند و این نه تنها در مورد نیازهای مادی که در خصوص نیازهای معنوی و علمی نیز صادق است؛ چه بسیار علما، فقها و بزرگان اسلام که در حوزه علمیه قم از کرامت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) بهره شدند و مسائل پیچیده علمی و فقهی را با توسل به دختر حضرت موسی بن جعفر(ع) حل کردند.

نظام اسلامی از برکات بارگاه حضرت معصومه(س) و حوزه علمیه قم است

حجت الاسلام والمسلمین مروی ابراز کرد: حکومت اسلامی که به برکت مجاهدت‌ها و تلاش‌های یکی از پرورش یافتگان حوزه علمیه با عظمت و تأثیرگذاری قم حضرت امام خمینی (ره) برپا شده و توانسته است پیام اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را به اقصی نقاط عالم برساند، به برکت مرقد شریف و نورانی حضرت معصومه (س) است.
وی تصریح کرد: امام راحل عظیم الشان این معجزه‌گر قرن که توانست چنین کار بزرگی را انجام دهد و نظام اسلامی را بر خرابه‌های حکومت ظالمانه ستم شاهی تأسیس کند، یکی از پرورش یافتگان مکتب اهل بیت (ع) و نتیجه توسلات به حضرت فاطمه معصومه (س) است.

انتخابات یکی از مصادیق حفظ کرامت مردم

تولیت آستان قدس رضوی انتخابات را یکی از مصادیق حفظ کرامت مردم دانست و عنوان کرد: یک حکومت با کرامت، حکومتی بوده که کرامت مردم را حفظ کند و یکی از مصادیق حفظ کرامت مردم، دخیل بودن آنها در تعیین سرنوشتشان است، حکومت با کرامت باید فرصت‌هایی را در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای حضور متعهدانه و تأثیر گذار مردم فراهم کند.
وی با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) برای مردم کرامت قائل بودند و نتیجه آن جمهوری اسلامی شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری، خلف صالح امام خمینی (ره) در روز 14 خرداد 1400 بسیار محکم، منطقی و مستدل جمهوریت که نماد کرامت و عزت مردم است را تبیین کردند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی اظهار کرد: ملت ایران حقّاً و انصافاً در این سال‌های پس از پیروزی انقلاب، کرامت خود را در حوزه‌های مختلف و عرصه‌های گوناگون به ظهور و بروز رساندند و بسیاری از مشکلات را با این کرامت و بزرگواری تحمل کردند و می‌کنند. هم نظام ما باید این کرامت، نجابت، اصالت و عزت نفس مردم را قدر بداند و بستر را برای ظهور و بروز کرامت فراهم کند و هم مردم تکلیف دارند از این معنا پاسداری و صیانت کنند.

 

شرکت در انتخابات مصداق صیانت از کرامت جامعه است

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این سخن امام خمینی (ره) که «رای دادن، یک حق و یک تکلیف است» اظهار کرد: «رأی دادن حق است» به این معناست که دست اندرکاران و متصدیان باید بستر حضور مردم و انتخاب مردم را فراهم کنند و این حق مردم است، کسی نمی‌تواند به این حق تجاوز کند و این حق را از مردم بگیرد و «رأی دادن تکلیف است» به آن معناست که مردم باید از عزت و کرامت خود صیانت کنند همانگونه که وظیفه داریم گناه و معصیت نکنیم که دچار خواری و پستی نشویم همانگونه باید در عرصه‌های مختلف انقلابی حضور پیدا و کرامت خود را حفظ کنیم.
وی با بیان اینکه کم رنگ شدن حضور مردم در عرصه انتخابات موجب طمع ورزی دشمن می‌شود و دشمن جز خفت و خواری ما را نمی‌خواهد، به لایحه کاپیتولاسیون اشاره و آن را یکی از مظاهر خواری و پستی ملت دانست و ابراز کرد: این لایحه را دشمن بر ملت ما تحمیل کرد اما امام (ره) با شجاعت و قدرت تمام در برابر آن ایستاد و از عزت، شخصیت و کرامت مردم دفاع کرد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: اگر کرامت را حفظ نکنیم، اگر مشارکت را کم رنگ کنیم و اگر بعضی از گلایه‌ها مانع حضور مسئولانه ما در عرصه‌های مختلف انقلاب شود، خودمان و کشورمان را ضعیف کردیم و به نظام مان لطمه زده‌ایم.

ایران اسلامی کشور امام رضا (ع) است 

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به اهمیت انتخاب اصلح اشاره و اظهار کرد: ایران اسلامی کشور امام رضا (ع) است، امام رضا (ع) امام ادب، اخلاق، مناظره و تجسم فضیلت‌های بشری بودند؛ در کشور امام رضا (ع) نیز باید علم، ادب، گفت‌وگو، مناظره و حفظ کرامت انسان‌ها باشد.

وی با بیان اینکه در کشور امام رضا (ع) حتی کمترین فساد در هر رتبه و جایگاهی قابل قبول نیست، عنوان کرد: کشور امام رضا(ع) باید عرصه مسابقه خدمت به مردم در عرصه‌های گوناگون و خصوصاً نیازمندان و احسان جویان و مبارزه با فساد و رانت خواری باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور، گفت: در انتخاب اصلح به ویژگی‌های کشور امام رضا (ع) باید توجه شود و کسی مورد انتخاب قرار گیرد که از این خصوصیات برخوردار باشد. متأسفانه در این روزها که فضای تبلیغات داغ می‌شود؛ گاهی از مرز ایمان، اخلاق و کرامت اخلاقی پا فراتر گذاشته می‌شود، این اخلاق کشور امام رضا (ع) نیست.

وی با بیان اینکه در مسیر خدایی و در انجام تکلیف الهی هیچ امر غیر اخلاقی، غیر انسانی و غیر اسلامی مورد قبول نیست، گفت: برای خدا کار کنیم و برای خدا تبلیغات کنیم، برای خدا مردم را دعوت به حضور در انتخابات کنیم اگر کار برای خدا باشد دیگر مسخره کردن و تحقیر دیگران معنا ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: چرا برخی صحبت‌ها صورت می‌گیرد که موجب استهزا در میان عام و خاص می‌شود؟ برنامه‌های خود و راه‌های پیشرفت کشور و عبور پیروزمندانه از این گردنه‌هایی که مردم گرفتارشان هستند را بیان کنید. به مدرک و تحصیلات کسی چه کار دارید؟ مردم ننشستند این برنامه‌های تلویزیونی را تماشا کنند که از یکدیگر مچ گیری کنید، البته برخی اخلاق و متانت را رعایت کردند اما برخی دچار هواهای نفسانی شدند.
وی خطاب به هواداران نامزدهای مختلف، گفت: هواداران مراقب باشند نقد، انتقاد و روشنگری باید باشد اما مرز انتقاد، نقد و روشنگری با تمسخر، تحقیر و استهزا دیگران مشخص است، اینها روز قیامت پاسخ دارد. وقتی فیلمی را می‌سازیم و برنامه‌ای را در شبکه‌هایی مجازی رواج می‌دهیم و یک نفر را به استهزا می‌گیریم، باید روز قیامت به خداوند پاسخ دهیم.

استهزا با روشنگری، انتقاد و کار تبلیغاتی متفاوت است

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه استهزا دیگران با روشنگری، انتقاد و کار تبلیغاتی متفاوت است، تصریح کرد: روشنگری و نقد باید باشد، جامعه‌ای که در آن نقد، انتقاد و روشنگری نباشد آن جامعه مرده است و آن جامعه‌ای که نقد و روشنگری را با استهزا، تحقیر، تخریب و تمسخر دیگران اشتباه گرفته است، آن جامعه نیز به لحاظ اخلاقی مرده است.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه خداوند در روز قیامت ممکن است از حق خود بگذرد اما از حق الناس نخواهد گذشت، گفت: بی اخلاقی نسبت به دیگران حق الناس را به دنبال خواهد داشت، اخلاق اسلامی را در همه حوزه ها و عرصه ها رعایت کنیم و مردم را با جدال احسن، بیان منطقی و حفظ کرامت انسان ها برای حضور در انتخابات تشویق کنیم.