دیپلمات ارشد چین: باید از تکرار خروج آمریکا از برجام ممانعت کرد

جهان،   4000323026

نماینده چین در مذاکرات وین با مشروع و قانونی خواندن نگرانی‌های ایران درباره رفع تحریم‌ها، تاکید کرد که واشنگتن باید ابتدا تحریم‌های غیرقانونی علیه تهران و طرف‌های ثالث را بردارد.

دیپلمات ارشد چین: باید از تکرار خروج آمریکا از برجام ممانعت کرد

«وانگ کان» نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده این کشور در مذاکرات احیای برجام، بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران انجام داد.

به گزارش فارس، وانگ درباره روند مذاکرات وین گفت: «آمریکا باید وقت‌کشی و اهمال را کنار بگذارد و برای برداشتن کامل و جامعه تحریم‌ها [ایران] اقدام قاطعی کند. طرف‌های مرتبط هم باید اقدامات مؤثر برای جلوگیری از تکرار خروج [آمریکا] از برجام یا اعمال مجدد تحریم‌ها اجتناب کرد».

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی دفتر نمایندگی چین در وین، وی همچنین توضیح داد: «نگرانی‌های ایران درباره برداشتن تحریم‌ها، مشروع و قانونی هستند. آمریکا باید ابتدا تمام تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه بر [ایران] و طرف‌های ثالث را بردارد. تحریم تسلیحات متعارف علیه [ایران] که با برجام و قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت همخوانی ندارد نیز باید برداشته شوند».

این دیپلمات چینی سپس از همه طرف‌های دخیل در مذاکرات وین خواست تلاش‌های خود را برای رسیدن به راهکاری جهت بازگرداندن سریع آمریکا و ایران به اجرای کامل برجام دو برابر کنند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین با بیان اینکه سرعت پیشرفت مذاکرات به اندازه کافی نیست، گفت مسئله اصلی که هنوز حل نشده، نحوه اجرای توافق است. 

پنجمین دور مذاکرات وین از چهارم تا ۱۲ خرداد در وین برگزار شد. عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه و پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی با بیان این‌که منطقا دور آینده می‌تواند دور پایانی مذاکرات وین باشد، یادآور شد: در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست. 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین در اظهاراتی دیگر با بیان این‌که پیشرفت‌های خوبی در روند مذاکرات در وین حاصل شده، ولی بر سر برخی موضوعات کلیدی باید به توافق دست یافت، گفت: زمان آن است که آمریکا و اروپا تصمیمات دشوار خود را بگیرند.